Това казва големият български скулптор и художник Ставри Калинов в интервю за Дир.бг. по повод Деня на народните будители.

На 15 октомври галерия "Дипломат" в София отваря официално врати за да представи част от "магията", сътворена от този своеобразен Дон Кихот, който вика, провокира, предизвиква, порицава, пречиства и извисява. Изложбата ще ознаменува неговия 73-ти рожден ден. Поводът за срещата ни днес обаче е друг - да поговорим за будителите в днешно време.

Не очаквайте стандартно мислене и отговори, защото Ставри Калинов работи дори и с думите по уникален начин. Неговото словотворчество е мъдро, забавно, утопично, с което отново провокира мисълта ни, както е и в творчеството му.

- Каква е мисията на съвременния будител днес, според Вас?

- Човечеството е заспало в един сън, в който прави само, как да кажа, лична, персонална облага. Тласъкът на държава, всеки един човек, всяко едно разумно същество в момента е забутано, унижено, обезличено от информациите, от технологиите, от всичко това, което не може да занесе на онзи свят и иска да го ползва тука. Сега е настъпило най-голямото духовно невежество на Земята, т.е за човека. Аз не познавам, не съм чул по-голямо невежество от тези последни години.

- Вашите творби постоянно провокират, будят, какво искате да събудите с тях?

- Искам да бъдат лично, персонално, конфиденциални за себе си, вътре да го отразят и да го унифицират, да бъде тайнство за тях, и да комуникират с външния свят като нещо, което може да го ползват, но не да им влияе. Външният свят е най-голямото престъпление в момента, защото духът е т. нар. Бог, чисто нещо, свръхестествено, а словото – акостизирането на мисълта, е за лично, персонално, конфиденциално за лична облага, т.е. всичко е измама, лъжа, недостоверност. самата комуникация - телевизия, радио, дори и нашето изкуство отиде там, където не му е мястото.

- Какъв е изходът?

- Да бъде освободено, да махнат границите на земята, да няма мое-твое, да няма българи, виетнамци, маймунци, а да сме човечни. Това е най-важното нещо, защото има ли граница, тогава идват комуникацията с буквите, със законите, всичко това започват да  опитомяват, унижават и обезличават човека за лична облага на някоя държава, на някой човек, на някоя религия, а това голямо престъпление спрямо личността. Личността е Бога, а уличността е дело на Дявола.

Сега човечеството е улично, уличено, че не е лично, уличено от него, че не е лично, а улично. И виждате на улицата, искат заплатите си, искат правата си, всичко на улицата, не става така. Това води само до експлозия, която ще е деморализираща и унищожаваща разума....Да започва само, ако има файда, да има лична сметка, да има лична облага. Това е най-отвратителното нещо, което е насадено от родители, църквата, държавата и от училището. Да имаш лична облага. И като имаш лична облага и си спечелил 100 милиона, или имаш тонове злато, или имаш цяла държава, ще го занесеш ли на онзи свят, не можеш. И затова не би трябвало да има мое и твое, а всичко да е "сътвое творение" и всичко на Земята да е едно, на всички.

Днес например в морето са хвърлени за около 2 милиарда долара храна, за да не слезе цената. Представяте ли си какво престъпление е, какво нарушение и експлоатиране на божествено нещо на храната. Той не може да го изяде, обаче го купува, слага го в хладилника и после го хвърля. Не може, трябва да си купиш, колкото да го изядеш. Не трябва да има хладилник, само да папкаш, най-много в чантичката, за да може да има всичко. И тогава човечеството ще бъде неземно богато и има шанс да е вечно, сега няма да е вечно.

- Имате интересна интерпретация на етимологията на думите. Каква е тя за будител?

- Буден, будеен, бъди буден и деен, будител означава да бъдеш буден, а буден значи да бъде ден, а ден значи да си деен. Т.е. будител те кара да дееш, а да дееш, означава да търсиш доброто, да търсиш красивото, да търсиш светлината, а не злото. Будителят е именно да превръща дори злото в светлина и добро, всичкото зло да се превърне добро, а това е възможно.

- Към това ли се стремите във  вашето творчество?

- Моето творчество е Неговото творчество, обаче чрез с мен, и той ме санкционира, и оценява, преоценява, сценира, за да добия престава дали съм праведен или не, дали съм вярващ или невярващ, дали съм достоен или недостоен.

Много е важно да се превърне човешкият живот в едно огледало-то, огледано-лото-тото. Да иска да иска да се научи да налучква това тото, да остане такъв, какъвто се е видял в огледалото. Видял се хубавец, след време пак се гледа и вика, ей.

Много е важно духът да се запази, защото духът не старее, старее само материята на тялото човешкото,  духът не се губи, не се учи - духът е извънземно, заземено, инвитро посадено. И затова човечеството много голяма грешка прави, защото експлоатира за лична облага тази вечна истина, която ползва лично, персонално, конфиденциално за... Италия, за Германия, за моето семейство, за моята личност. Няма мое, всичко е мое, което може да го знае света. Не може да занеса нищо.

И бих искал да кажа най-важното нещо - да се експлоатира всичко, което е сътворено от нас, което сме направили, което ни е дадено, а не да се складира и да се пази.

Аз лично бих унищожил банките. Как може да има банки. Как е възможно да командва света банката. Това е най-голямото престъпление.

- Но как, банкерството е една от най-древните професии?

- Банката е най-голямата престъпност в света. Банката с едни книжки като изгорят и отива целия бизнес. А банката оценява машините, самолетите, корабите, златото. И те държат парите, които могат да изгорят или документите.... Фалшив разум. 

- Вие имате ли пари в банка?

- Аз нямам сметка. Вие не ми вярвате? Каквото имам, давам на децата, на когото трябва, крия си ги, губил съм ги, палил съм без да искам парите, ама не слагам в банка.

- На колко години ще станете при откриването на изложбата?

- На 730 години, защото аз правя толкова много неща, колкото 10 човека.
Знаеш ли какво е скоростта? Това е всевишното, това инструментът на т. нар. Бог - скоростта, единственото нещо в човека, което владее със скоростта всичко, всичко в секундата го владее, това е мисълта, смисловността, това е Бог, това не е човека. Мислите на човека не са човешки, а са божествени...Това е духът, а той се движи със сто билиона милиарда км в секунда. А Слънцето горкото се движи само с 365 хиляди км в секунда, светлината му.

Затова медитацията е единственото нещо, единствената банка, в която влагаш и я ползваш. И оценяваш и преоценяваш чрез т.  нар. медитация -  така наречените духовни инструменти - дали е Христос, дали е Мохамед, Буда..., няма никакво значение. Важното да се научиш да медитираш, а медитирайки, ти си на милиарди години от тука и си в материята, в парите, в човека, във всичко едновременно за някоя минута, за няколко часа, ако медитираш. Това е единственото божествено нещо, с което човечеството може да постигне едно смирение, една човешка дейност...

- Какви творби ще видят посетителите в галерията?

- Искам да покажа, не да им е изфукам, че са некадърници колегите, (смее се), а то е така, защото изкуство може ли да се учи в училище? Смешна работа! Трябва да се забранят Художествени академии. Аз си го знам, затова напуснах Академията. Това е най-голямото престъпление - училището. Учили-щеене, а не да учиш колко да получиш, колко да вземеш, как да убиеш, как да лъжеш...Защото училището учи благородно да лъжеш, много е хубаво, но а после го прилагаш за собствена облага.

- Е не може да не ходим на училище, не всеки има "дар" от Бога?

- Ако живеех сто милиарда години живот, не ще ходя на училище, но ще изуча всичко. А ние живеем само една секунда от вселенния живот. Една секунда е нашия човешки живот, а ние мислим, че живеем 100 години. Затова човекът трябва да бъде свободен.

- В част от изложените творби като персонаж присъства Дявола, защо?

- Това е един сарказъм. Това е едно влияние, предизвикателство, човекът да почувства нещо, да се запита. Ето, какво иска да каже човекът от картината, който държи стрелата, стъпил върху кървави сърца. Той казва, абе човеко, бъди щастлив,
ето ще стане, кръв, аз съм живота, ти ще станеш кръв, виж как ходя по сърцата. Бъди добър през цялото време, защо да си лош бе.

Или тази картина "Животът", тук е злото и доброто, всичко. Когато правиш деформация, значи показваш тайнства, а когато показваш натура - какво показваш, нищо не показваш, най- глупавото изкуство е натурата. Не е изкуство, това е само документ, а документът е най-фалшивото нещо, защото може да се фалшифицира. А това сега не можеш да фалшифицираш моите думи, защото вече са произведени, а вземи ги, а? Всичко това - о-реалното, е де факто животът. Затова слагаме о-реалност -  ето го живота..., след това няма живот.

- Да се върнем към днешния ден. Какво е Вашето позитивно послание за Деня на будителите?

- Аз моля на този ден всеки да се погледне в огледалото и да се изповяда всеки един нас, да си даде едно обещание, че от днес нататък ще бъде по-добър, по-невзискателен, по-истински човек, по-истински разум, по-достоен, по-остойностен и удостоверен от Него....Не да иска документ от държавата, защото държа-вен, означава държа венус.