От гарата тази сутрин след този час не е потеглил нито един влак по разписание, заявиха от КНСБ. По тяхна информация стачкуват железничарите в Русе, Горна Оряховица, Стара Загора, Ямбол, Кюстендил, Мездра, Видин както и в Бургас, където вчера не спряха работа. В Шумен и Силистра обаче железничарите не протестират.

В първия ден от стачката обаче информацията на синдикатите и БДЖ (министерството на транспорта) за броя на стачкуващите и спрелите влакове се размина сериозно.

Синдикалният лидер на КТ "Подкрепа" във Варна Васко Василев пък съобщи, че там е налице локаут и виновните ще бъдат съдени, предаде БГНЕС. По думите на Василев в морската столица са подменени двама локомотивни машиниста и един кондуктор, а на места началник - гарите са поели функциите на ръководител движение.

"Информирали сме всички международни синдикални организации, днес следобед сме поканили на среща посланици от Г8 и ЕС. Получи се потвърждение лично от посланика на САЩ Джеймс Уорлик, че ще присъства, за да видим дали има алтернатива, дали има цел стачката и можем ли да стигнем до някакви решения или ще взривим държавата", каза пък Пламен Димитров пред "Фокус".

Той отправи предупреждение към управляващите: "Ако продължава така още няколко дни този арогантен подход срещу нас, ако това не се промени, от това зависи дали ще продължи стачката да върви в нормалния законов ред, или може да прерасне във форми, които – предупреждавам отсега - няма да бъдат никак мирни".
Той обаче не уточни какво има предвид.

Димитров каза още, че вече са предприети мерки срещу натиска, който бил налаган на служителите на БДЖ.
"Дали сме конкретни случаи в съда и прокуратурата с искане за разследване, подали сме сигнали до Главната инспекция по труда за локаута, който е забранен от закона, и сме поискали ИА „Железопътна администрация” да се произнесе за това нарушават ли се наредбите в БДЖ за безопасност на движението. За нас има такива нарушения", каза още синдикалистът.
Той даде пример с това, че вчера преди да започне стачката на 60 гари хора, които не е трябвало да бъдат на работа, са били извикани да дойдат - някои от тях без правоспособност и без съответните умения. По думите му това излага на риск живота на пътниците и товарите на фирмите, които се доверяват на БДЖ.

"Министърът на транспорта трябва да разпореди на управляващите дружеството да не се правят на мушмороци, а да седнат на масата на преговорите и да чуят какво искат стачните комитети", коментира още Димитров и добави, че има предвид шефовете на БДЖ Йордан Недев и Владимир Владимиров.
„Не може да искаме да бъдат спрени 150 влака, без диалог с местната власт. Вчера дойдоха новите кметове, днес им казват, че няма да имат с какво да ходят на работа техните съграждани, без да ги пита никой. Това са влакове, с които хората, които живеят на 20-30 км от големия град, отиват на работа всяка сутрин. Как ще ходят на работа?”, каза още Пламен Димитров.

"Ясно е, че господа управляващите – от министъра до мениджърските екипи на дружествата се опитват да броят стачкуващите, така както Даниел Вълчев едно време броеше учителките. Тук сме, за да им кажем: "Не ни бройте, а седнете да преговаряте. Не се подигравайте", заяви пък председателят на Националния стачен комитет на КНСБ Валентин Никифоров, цитиран от БГНЕС.

Началникът на гара Стара Загора - инженер Динко Стоянов, е получи хипертонична криза, съобщиха още синдикатите и обявиха, че причината е оказваният натиск от ръководството на БДЖ. "Освен че искат да загробят БДЖ, се опитват да погубят и хората, защото случващото се не е нормално", каза председателят на стачния комитет от КНСБ Димитър Динев.

Същевременно от БДЖ съобщиха, че ръководството на компанията ще даде пресконференция, за да потвърди отново своята позиция, че стачката е незаконна.

"Само при приватизация е възможно да бъде спасено предприятието. Тогава може да се започне на чисто и да бъде оздравено. Ръководството на БДЖ не прави реформи, а план за преструктуриране", коментира пред БНТ лидерът на ДСБ Иван Костов.
"Това се случи през 1997 година, когато 73 огромни предприятия бяха в същото състояние. Избрахме да приватизираме, и те сега са действащи", каза още бившият премиер и изтъкна, че ЕС изразява сериозно съмнение, че този план е в състояние дългосрочно да стабилизира компанията.
Той обаче бе категоричен, че синдикатите трябва да знаят, че не може държавата да покрие загубите на БДЖ, защото това значи срещу България да започне процедура за незаконна държавна субсидия.