Незабавно се спират и довършителните дейности в кариерите над Белащица, където днес продължилата работа на концесионерите по изнасяне на инертни материали предизвика граждански протест на жителите от селото, предаде БНР.

Уверението направи пристигналият късно вечерта на мястото еко министър Борислав Сандов, придружен от областния управител на Пловдив Йордан Иванов.

Рано сутринта активисти на Инициативния комитет "Стоп на кариерите в Белащица" блокираха пътя от селото към обектите, след като се оказа, че, въпреки окончателно изтеклия миналата седмица срок на концесиите за добив, товаренето на тежки камиони с продукция продължава, както и работата на трошачните машини.

18 натоварени машини бяха спрени край пътя и не бяха допуснати да достигнат до крайния си пункт до намирането на яснота за статута на договорите за добив.

Протестиращите заподозряха, че фирмите - концесионери или са получили тайно разрешение за продължаване на дейността, или го вършат незаконно.

Блокадата продължи почти десет часа, до пристигането на министър Борислав Сандов. Пред събралото се множество той обяви, че всякаква дейност в кариерите се спира, включително и на трошачните машини.

Снимка: БТА

Цялостният статут на концесиите и експлоатиращите ги фирми засега остава неизяснен в детайли. Протестиращите жители на Белащица пък са категорични, че няма да допуснат нито един камион с продукция да напусне периметъра до наличието на пълна яснота по проблема.

В петък с бариери и охрана от фирмата "Европейски Пътища" спряха достъпа на граждани от Инициативния комитет "Стоп на кариерите в Белащица" към каменните кариери. Там инициаторите бяха обявили акция по символично залесяване на разкопаните планински хълмове, ползвани в продължение на 50 години за добив на инертни материали.

Инж. Гинка Маринова от "Европейски пътища" подчерта пред Радио Пловдив, че концесията е приключила, но на собствен терен на фирмата работи трошачно-сортировъчна инсталация, която работи с вече натрупания материал.

"Тази инсталация е от 70 години и тя продължава да работи. Тя не е част от концесията, а е нещо различно. Камионите, които са блокирани сега, товарят продукцията, която се преработва в трошачно-сортировъчната инсталация", посочи инж. Маринова.

Областният управител Йордан Иванов, също който дойде на мястото заяви, че, след като е спряла концесията, за да работи инсталацията трябва да има оценка на въздействието върху околната среда. Такава не е налице и затова е издадено предписание, а на този етап в обработката на материалите трябва да се преустанови.