Системата за електронни направления изпрати мъж на преглед при гинеколог
От днес вече не се приемат хартиени направления и това предизвика проблеми
Столичанин получил електронно направление за хирург, но системата отчела, че е изпратен на гинеколог. Куриозът е показателен как работи системата за електронни направления, съобщи БНТ.
Всъщност проблемът е много по-сериозен и масов. От днес вече не се приемат хартиени направления и това предизвика проблеми. Лекари, поликлиники и специалисти се оказаха неподготвени и на практика не можеха да работят. Така пациентите бяха връщани или не можеха въобще да получат лекарска помощ.
От днес личните лекари могат да ни изпращат на изследвания или преглед при специалист само с електронно направление. Цяла сутрин обаче, доктор Бекярова не успяла да изпрати нито едно направление към Националната здравно-информационна система.
Поради несвършена работа на нашия софтуерен разработчик, каза Александра Бекярова, общопрактикуващ лекар.
Доктор Бекярова издала хартиени направления на пациентите си
"Но всички пациенти бяха върнати от лабораториите и лекарите специалисти. Поискаха си електронно направление, допълва тя.
Семейство от Петрич пък било върнато от няколко лекари от болницата в Благоевград. Проблем с издаването на електронни направления имат голяма част от личните лекари в цялата област.
В столичната 22-ра поликлиника 20 от 30-те семейни лекари също не можеха да издават електронни направления.
"Защото нямат направени ъпдейти на софтуера да работят по новия начин", обясни д-р Лили Иванова, управител на 22 ДКЦ.
В поликлиниката имаха и друг проблем - не успяваха да изтеглят от системата вече издадените електронни направления.
"Личен лекар е записал преглед за хирург на пациент. Идва пациентът, казва си ЕГН-то, казва датата на която е издадено направлението съответно днешната дата и му излиза направление за гинеколог", каза д-р Лили Иванова - управител на 22 ДКЦ.
Мъжът се върнал при лекаря да коригира направлението, но системата отново отчела, че е изпратен на гинеколог.
"Предполагам, че проблемът е между "Информационно обслужване" и софтуерните разработчици на системата. Тоест продуктът, който ние ползваме. От нас каквото се искаше е направено", смята д-р Лили Иванова - управител на 22 ДКЦ.
От Информационно обслужване твърдят, че един от доставчиците на медицински софтуер не обновил продукта на клиентите си и това създало проблемите. От въпросната фирма заявиха, че голяма част от медиците можели да издават направления, но при промени в такъв сериозен мащаб винаги имало бъгове, които се отстраняват в рамките на деня.
Проблеми с изтеглянето на направленията имало и в една от големите лаборатории в страната.
"Сутринта имаше забавяне в процеса на изтегляне на електронни направления, което може би е било във връзка с големия брой потребители които са го правили", каза д-р Благовеста Пенчева, медицински директор на лаборатория.
От Информационно обслужване информират, че до 14 часа са издадени около 26 000 направления. А от фирмата с проблемния софтуер заявиха, че до края на деня ще актуализират системите на всички лекари, лаборатории и специалисти.