Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков потвърди за предстоящото увеличение на толтаксите с 50%, след като това бе отложено в края на миналата година с цел да бъде намерен по-справедлив механизъм. Според разчетите приходът от толсистемата на годишна база, ако таксите бъдат повишени, ще бъде около 600 милиона лева. 

Предвижда се цената на толтаксите да се определя от километрите, които изминават превозвачите. "Не казваме конкретна цифра, защото продължаваме да правим изчисления, за да можем да облекчим превозвачите, които изминават най-големи разстояния в България". За километрите над определен пробег - около 5000 км в рамките на месец, което според министър Иван Шишков подлежи на преценка, ще има намаление. Желанието е да бъдат облекчени превозвачите, които изминават най-големи разстояния в България. 

"271 млн. лв. са постъпленията от тол такси за миналата година. Отчитаме над 35% увеличение на трафика през България. Прогнозата за повишените приходи е направена при отчитане на това, което ще върнем на превозвачите заради изминато разстояние над лимита и при обмисляното предложение от 16:00 часа в петък до 20:00 часа в неделя тол таксите да бъдат по-високи", каза зам.-регионалният министър Николай Шушков.

За миналата година от приходите от толсистемата 72 процента са от български превозвачи, които са се движили в страната, и само 28 на сто са от транзитен трафик. Предлага се също в обхвата на тол системата да бъдат добавени и пътищата трети клас, които са по направленията към граничните пунктове - Кюстендил - Гюешево, Благоевград - Станке Лисичково, Петрич - Златарево. 

Снимка: БТА

Министър Шишков и заместникът му Шушков инспектираха участък от строителството на магистрала "Европа" (вижте още снимки от инспекцията).

6,5 километра отсечка от участъка с обща дължина 14,5 километра от магистрала "Европа" ще бъде пусната за Великденските празници, потвърди министър Иван Шишков. Останалите 8 км. от най-близкия до сръбската граница участък се очаква да бъдат готови до края на май. За последния участък от Сливница до Северната дъга на София са започнали отчуждителните процедури и до месец се очаква да започне строителството.

"Имах няколко пъти сериозен разговор със строителя и той пое ангажимент до края на май целият участък между Граничния контролно-пропускателен пункт "Калотина" и Драгоман, който е с дължина 14,5 км, да бъде завършен. Разчитаме, че този ангажимент ще бъде спазен", заяви министърът.

Представител на изпълнителя на участъка от АМ "Европа" - "СТРАБАГ БПА" ДЗЗД, потвърди, че въпреки изпитаните трудности, след много разговори с министър Шишков, вече има почти половин готова магистрала за издаване на Акт 15 до Великден. Ще бъдат мобилизирани още хора и техника, за да бъде спазен срокът. 

Снимка: БТА

"Идеята е до месец, след издадено разрешение за строеж, да започне строителството и на последния участък от магистралата - от Сливница до Северната скоростна тангента на София, който беше забавен не по вина на служебния кабинет", съобщи още министър Шишков. И обясни, че в момента тече последна фаза от отчуждителните процедури на необходимите за изграждането му имоти.

"Очевидно е, че няма да може да бъде завършен до края на годината, защото времето, в което бяха забавени подробните устройствени планове, няма как да бъде върнато. Това, което трябва да направим, е да дадем фронт на строителя и се надявам до края на следващата година да бъде завършен. Очакваме да има достатъчно голям напредък в рамките на тази година, за да не загубим европейски средства. Затова работим ударно в частта с процедурите", каза той.

Снимка: БТА

Преди инспекцията, Шишков гостува в предаването "Денят започва" на БНТ, където изрази мнение, че е необходимо да бъде обмислен нов икономически механизъм, по който се изграждат пътищата у нас, като според него една от възможностите е част от магистралите да бъдат строени на концесия. Той посочи като възможни такива проекти тунела под Петрохан и магистрала "Рила" - връзката между Ихтиман - Самоков - Дупница и продължението към границата със Северна Македония. Според него изграждането на концесия на част от пътищата ще подобри контрола на строителството и няма да е необходимо да бъдат харчени огромни средства от бюджета за изграждането им. 

Министърът коментира също, че Агенция "Пътна инфраструктура" няма нужда да бъде разформирована, а да бъде подкрепена, като ѝ се даде ясна рамка какво и как да работи. "Там има много добри специалисти, чиято експертиза трябва да се ползва, но този потенциал трябва да успеем да го впрегнем в последователна и концентрирана работа за решаване на проблемите, което е задължение на ръководството на регионалното министерство", каза министърът. Относно критиките към работата на пътната агенция той коментира, че отношението на някои хора към този процес е като на футболни фенове и антифенове, които коментират и критикуват, но строителството е много сложен процес и се случва по определени правила.