Над 400 служители на Летище София се чувстват в несигурност, след като се завъртяха рокади сред екипа на работещите на аеропарта. Търси се масово нова работа на служители от наземно обслужване към летището, които вече почти няма какво да вършат,

След като нискотарифната компания "Уиз еър" прехвърли обслужването си в гръцката компания "Голдеър хандлинг България", които спечелиха търга.


За да обясним ситуацията по-нагледно, трябва да споменем, че едно летище печели основно от три направления - търговия в магазини, наземно обслужване и продажбата на горива. На Летище София магазините всяка година реализират печалба от над 5 млн. лева. Повече приход носи на година и наземното обслужване, но до момента, в който Летище София държеше най-голям дял от тази дейност. Търговията с горива от години не е печелившо перо за аеропорта, защото процесът се обслужва от външна фирма.

"Уиз еър" е след най-големите ползватели на столичния аеропорт и благодарение на него летището държеше и този най-голям дял от бизнеса. Летище София загуби търга за обслужването на най-голямата авиокомпания, оперираща в София, и последствията са, че от 1 ноември 2018 г., преди финалния гонг на концесионната процедура, пазарният дял на "Летище София" ЕАД спада: - по броя на обслужените самолети от 44 % през 2017 г. става 4 %; - по броя на обслужените пътници от 41 % през 2017 г. става около 4 %;

Респективно с това ще паднат и приходите от наземните дейности като се очаква от 10,4 млн. лева през 2017-а да станат 3,1 млн. лева. Разликата е делът на "Уиз", който е около 40% от него.

На летището като наземен оператор действат още "Голдеър хандлинг България" (12% преди +40% - става 52 с поемането на Уиз) и "Суиспорт" (33-34%). В наземно обслужване на Летище София работят над 400 души, които с губенето на "Уиз" като партньор, вече са изправени пред дилемата, че няма какво да работят. Просто пътникопотокът на "Уиз" се поема от другия наземен оператор.

На тези над 400 души им се търси друга работа. Хората от наземно обслужване в момента имат няколко избора пред себе си. Определено гърците от "Голдеър хандлинг България" ще имат нужда от квалифицирана работна ръка, защото тяхната дейност се увеличава. И вече част от хората, работили доскоро за летище София, са отишли при тях.

Други служители се наместват в други отдели на летището. На част от хората се предлага работа в магазините на летището. Като цяло рокадите са вътрешни, за да няма хора, които да останат на улицата. Има обаче една неприятност, която поставя голяма бариера и пред вътрешните рокади. Хората, които в момента работят в наземното обслужване на летище София, имат постоянни трудови договори.

Ако предприемат преназначавате, това е смяна на длъжност и върви с 6-месечен изпитателен срок. А какво ще стане след тези 6 месеца? Задействана е процедура за отдаване на летището на концесия. Новият концесионер какво ще предприеме? Ще остави ли тези хора на работа... Нормално е и кандидатите за концесията да очакват печалби от аеропорта. Само че как ще се компенсира липсата на приходи от тези дейности? И дали тази информация за реалните параметри ще бъде обявена на концесионера.