"Удължен е срокът на временната организация на движение по пътя между Мездра и Лютидол. Отсечката е затворена за изграждане на новото трасе", съобщи на сайта си Агенцията за пътна инфраструктура /АПИ/. Първоначално срокът за завършване на тази изключително важна отсечка беше до началото на настоящия зимен сезон". Впоследствие той бе променен до средата на месец януари. 

Новото удължаване е до средата на февруари. 

"Отсечката е затворена за движение в двете посоки от 160-ти до 172-ри км за изграждане на новото трасе и графика на строителя за изпълнение на строително-монтажни работи, които не позволяват безопасното преминаване на моторните превозни средства. Настоящата заповед е до средата на февруари 2024 г. След това движението по участъка от път I-1 ще бъде възстановено и шофьорите ще преминават по новото трасе с по две ленти за движение в посока", обясняват от АПИ.

Продължаването на срока на временната организация за безопасност на движението е поради непредвидени обстоятелства, възникнали по време на строителните работи - необходимост от извършване на археологически проучвания в части от трасето, изготвянето и одобрението на нов парцеларен план в зоната на инженерните мрежи и пътните възли. Това се налага заради преработването им като пътни възли на две нива, за да се повиши безопасността на движение по бъдещото трасе. Срокът за завършване на модернизацията на път I-1 Мездра - Ботевград е декември 2024 г.

Пълното затваряне на отсечката е необходимо, тъй като платното в посока Видин, в участъка между 161-ви и 172-ри км, се изгражда в непосредствена близост до съществуващия път I-1, а платното в посока София в по-голямата си част е върху съществуващото трасе на първокласния път, уточняват още от АПИ.

За изпълнението на всички планирани дейности по проекта се извършват и взривни работи на скатове, оформяне и обрушване на откоси, полагане на мрежа по откосите и редица други строителни дейности. Безопасното им извършване изисква пълно затваряне на участъка, като по този начин се избягват сериозни опасности и предпоставки за пътно-транспортни произшествия, посочват от пътната агенция.

Затварянето на тази отсечка причинява огромни трудности в движението в цялата страна. Преминавайки през Дунав мост-2 до Видин, тежкотоварният трафик трябва да пътува 150-200 км на изток до Долни Дъбник или Златна Панега, след което да се връща на запад до околовръстния път на София, след което отново да тръгва на югоизток, ако е за Турция, или на югозапад, ако е в посока Гърция.

Петрохан не е алтернатива, особено зимния сезон, заради габаритите на тежките тирове, които няма как да преминават безопасно острите виражи там, признават водачи на МПС, които пътуват често в района.

Ето и посочените обходни маршрути на сайта на АПИ:

Обходните маршрути при изпълнението на строителните работи са същите както и досега:

  • леките автомобили до 3,5 т ще преминават по път III-1004 (Паволче - Челопек) - път III-1602 (Челопек - Лютиброд) - път II-16 (Лютиброд - Елисейна - Своге - II-18 Софийски околовръстен път и обратно.

За превозните средства над 3,5 т обходните трасета са:

  • път II-13 Крапчене - Криводол - Борован - Бяла Слатина - Кнежа - Долни Дъбник - път I-3 Долни Дъбник - Червен бряг - Луковит - Златна Панега - АМ "Хемус" и обратно;
  • път II-15 Враца - Борован - II-13 Борован - Бяла Слатина - Кнежа - Долни Дъбник - път I-3 Долни Дъбник - Червен бряг - Луковит - Златна Панега - АМ "Хемус" и обратно;
  • За МПС до 12 т друг маршрут е и по АМ "Хемус" - път I-3 Ябланица - Златна Панега - път III-103 Златна Панега - Батулци - Роман - Долна Бешовица - Горна Бешовица - Кален - Горна Кремена - Долна Кремена - Мездра - път I-1 Мездра - Монтана.

Като обходни маршрути шофьорите могат да използват и други републикански пътища, като спазват действащата за тях постоянна организация на движение.

Агенция "Пътна инфраструктура" се извинява на шофьорите и на гражданите, през чиито населени места ще преминава трафикът, за причиненото неудобство. Спирането на движението е необходимо, за да се осигури както безопасността при пътуването, така и строителна площадка за модернизацията на трасето, което ще е двойно по-широко от настоящото.

Апелираме шофьорите е да карат внимателно, със съобразена скорост, да спазват стриктно пътната сигнализация и да не предприемат рискови изпреварвания, с които да застрашат безопасността и живота на всички пътуващи.