Директори на училища и квестори ще носят дисциплинарна отговорност за подменени диктовки на националното външно оценяване по български език и литература за IV клас, което се проведе на 27 май т.г. В шест училища в страната на учениците не е пуснат изпратеният от Министерството на образованието и науката (МОН) аудиофайл, а са диктувани съвсем други текстове, съобщиха от пресцентъра на ведомството.

След проверка на всички 57 307 писмени работи на четвъртокласниците бяха открити около 90 теста, които съдържат диктовки с текст, различен от този в изпитния аудиофайл. Петима квестори от ОУ "Стоян Михайловски" във Варна са с предупреждение за уволнение. Причината е, че в две от изпитните зали децата са писали отново пробната диктовка, която е била проведена през февруари т.г.

За неосъществен контрол и допуснати нарушения със "забележка" е наказан директорът на ОУ "Св. Св. Кирил и Методий" в село Старо Оряхово, община Долни чифлик в област Варна.

С дисциплинарни наказания са и четирима членове на училищната изпитна комисия. В това училище са имали проблем с разархивирането на изпратения от МОН аудиофайл с диктовката. Без да сигнализират в министерството, те са ползвали изпратен им от друго училище аудиофайл със съвсем друг текст.

В столичното 159-о ОУ "Васил Левски" изпитът в една от залите е проведен с аудиодиктовка на издателство, а не с текста от МОН. Квесторът в залата е с дисциплинарно наказание "забележка". На директора на училището е наложена финансова санкция.

Диктовката е подменена също в основните училища "Атанас Манчев" в Айтос и в с. Богданица, област Пловдив, както и в СУ "Алеко Константинов" в Луковит. Там предстоят проверки.

В хода на оценяването на писмените работи са установени също диктовки с почерк, различен от този при отговорите на другите въпроси от теста. В други случаи диктовката не е пусната от изпратения аудиофайл. Вместо това тя е раздадена на четвъртокласниците на хартиен носител и те са я преписали заедно със знаците за пауза при четене.

Оценката от изпита по български език и литература в IV клас служи за установяване на индивидуални пропуски и за анализи на резултатите от обучението на училищно и национално равнище, подчертават от МОН.