Усмихнат и позитивен, роден откривател, който винаги избира калкулирания риск - Момчил Кюркчиев. Той е един от най-успешните българи в Силициевата долина.  През 2012 г. Момчил и Андрю Фърст основават "Leanplum". Продуктът, който компанията предлага - маркетинг платформа за мобилни приложения. "Leanplum" обслужва международните пазари на няколко континента с офиси в Сан Франциско, Ню Йорк, Сингапур и София, съобщи bTV.

Най-ценния съвет Момчил е получил от майка си, която му е казвала, докато ходи на уроци по пиано, че "Който се мъчи, той ще се пъчи".

"Имах пейджър, който ако звънне, значи, че търсачката се е "счупила", което беше доста интересна първа работа, понеже е  високоадреналинова", сподели Момчил.

Това изисква той да реагира веднага и да отстрани проблема. Понякога остава да работи до 4 сутринта. После се е прехвърлил в "Ютюб", отговарял е за увеличението на гледаемостта на ново съдържание като пълнометражни филми. Трябвало е да намира правилните хора, които да ги гледат.

Кандидатства магистратура в университета "Карнеги Мелан", където записва и курс по предприемачество. Така си припомня, че иска да стартира собствена компания.

Единствената компания, в която съм работил, а не стартирал и която е толкова интересна - е "Гугъл", казва Момчил. "Там много се грижат за служителите си и със сигурност сме го взели и в нашата култура на работа, като разликата при нас е, че ние наистина се фокусираме върху хората в работната среда, да изграждат по-силни взаимоотношения един с друг, приятелски дори, не само да са колеги. Това ни помага да изградим силна култура", обясни младият предприемач.

Изградената от екипа на Момчил и "Leanplum" корпоративна култура подрежда компанията сред най-добрите работодатели за 2018 г. според "Форчън" и "Сан Франциско бизнес таймс".

"Много се радвам от това, което виждам в България, през последните 10 години се създаде едно ядро и ние сме една малка частица от него, като имаме офис в София и успяваме да подпомагаме. С инициативите около българският хъб и иновации, които се създават в Силициевата долина, се изгражда един вид мост, който помага на предприемачите в София да стъпят на пазарите в Америка. За мен това е важно, защото в икономиката ръстът идва от хора, които решават да предприемат нещо. Да създадат нещо, което да е с добавена стойност, а не да правят нещо, което е съществувало. За мен това ще даде възможност на България да се възроди с години и десетилетия напред от икономическа гледна точка", каза Момчил.

Според него най-важното е да се говори с много клиенти и да се разбере какви са им нуждите, за да предложиш решение. Младите трябва да се настроят, че това е влакче, което се движи нагоре -надолу. И усещането за успехите, и за провалите е част от тази работата и не бива да се отказват, посъветва Момчил. Като отрицателно той намери у нас песимизма и циничното мислене.

Гордее се с това, че българите сме предприемчиви хора, например народните приказки описват как винаги се преборваме и как правим от нищо нещо в средата ни, коментира той. Гордее се с образованието си. Системата на образованието през 90-те е уникална и много хора са се доказали по света благодарение на нея, каза той.

Любимият му предприемач е Илон Мъск. Това, което му харесва, е, че е доста находчив, винаги се случват при него нещата, въпреки проблемите, той не се отказва и се опитва да се идентифицира с него, за да не се отказва по трудния път на израстването на една компания, заяви още Момчил.