Опашки за смяна на гумите се извиха пред сервизите след първия сняг
Доколко всезонните гуми са подходящи за нашите зимни условия и излиза ни наистина по-евтино
Първият сняг изненада не само почистващите фирми, но и шофьорите. Дълги опашки от автомобили в сервизите за смяна гуми се извиват от вчера в цялата страна. До 15 ноември всички автомобили трябва да бъдат оборудвани с гуми, предназначени за зимни условия или такива с дълбочина на протектора не по-малко от 4 мм.
Шофьорите чакат пред сервизите по около час и половина, два, предаде БНТ. С риск да останат ден без автомобил, много от хората дори оставят колата си в сервиза и идва да си я вземат, когато е готова. Цената на смяна на зимните с летни гуми варира между 60 и 150 лева, в зависимост от това дали гумите са с джанти или не. Ако са без джанти, тогава сумата може да нарасне.
Вече е доста масова и услугата "хотел за гуми". Срещу сумата от около 10-20 лева, шофьорите могат да оставят гумите си в сервиза, за да не се налага да си цапат автомобила или да търсят място за съхранение вкъщи.
За да си спестят пари от хотела за гуми, както и за купуването на осем вместо четири гуми и сумата за смяна, много шофьори вече предпочитат да използват всесезонни гуми. Дали обаче те са подходящи за нашите зимни условия и излиза ни наистина по-евтино?
Закупуването на един чифт гуми струва на шофьорите от 400 до над 2000 лева в зависимост от големината и класа. Всесезонните излизат с около 50 до 100 лева по-скъпи, но не се налага да се сменят всеки сезон.
"Хората нямат пари и решават. Всесезонната гума е една идея малко по-скъпа от другите, но просто не дават парите за монтаж и смяна, който вече е доста скъпичко, но това е", коментира автомонтьорът Васил Стойков.
Шофьорите приемат за предимство факта, че могат да спестят от смяна на гумите, но специалисти съветват друго.
"Аз съм от 27 години гумаджия, за мен всесезонна гума не съществува. Има зимна и лятна гума. Каучука, смеската на каучука на всесезонната гума е нещо осреднено за между зимата и лятото. Една всесезонна гума не може да се държи. Лятно време да, но зимно време, при студени условия, не може да се държи както зимната гума с мекия каучук", обяснява Васил Стойков.
"Аз съм за зимните гуми, защото самите им качества са по-добри от всесезонните и за мен е много важно да разчитам на колата, защото работя с нея", споделя шофьор пред БНТ.
"Зимната гума си е за зимата. Тя е с различно сцепление, с различен каучук. При една ситуация, поведеинето на зимната гума ще бъде най-добро за водача", смята и автомонтьорът Николай Евтимов
Условията в нашата страна и очакванията за по-тежка зима предполагат да шофираме със зимни гуми през следващите месеци. Но при правилна употреба и качествен продукт, и едните и другите гуми биха изкарали достатъчно дълго време. Важно преди началото на всеки зимен сезон е да правим проверка на гумите, за да сме сигурни дали отговарят на изискванията, за да си гарантираме безаварийно и спокойно пътуване по заснежени пътища.
Ако си купувате нови гуми сега, не изхвърляйте старите в контейнерите за смет. Може да ги оставите в сервиза, който ви е сменил гумите. Оттам имат задачата да се погрижат старият продукт да бъде унищожен по правилния начин, така че да се не замърсява природата.