Концепцията е публикувана за обществено обсъждане на сайта на социалното министерство.

В нея е заложено ново дефиниране на социалните услуги като дейности, които се основават на специфичните потребности и индивидуална социална работа в подкрепа на хората и които са насочени към определен резултат. Очаква се така да се постигне по-голям ефект за потребителите и да се осигурят възможности за разширяване на обхвата на ползвателите, отбелязват вносителите.

Според тях сегашният модел - социалните услуги да се свързват само със "сградата" и мястото, в което се предоставят, не само не съответства на същността на социалните услуги, но и не позволява да се развиват по-иновативни форми на услуги, като например мобилните услуги.

Голяма част от услугите са консултативни и те трябва да могат да се извършват не само в определени "сгради", както е сега, а и в домовете на хората, в училища, в лечебни заведения и други, т.е. в близост до потребителя, а не задължително на място, което се квалифицира като социална услуга, пише в концепцията.

Картографиране на социалните услуги

Предвижда се да се въведе по-добър подход за планиране на социалните услуги, основан на реалните потребности на областно и общинско ниво, но и в съответствие с националните приоритети. Чрез картографиране на услугите ще се постигне по-добро планиране и управление, както и разкриването на конкретни услуги, основано на обективни показатели, смятат вносителите.

Според тях подобно планиране на услугите ще гарантира, че развитието и предоставянето на услугите и усвояването на публичните средства ще се осъществява по ефективен и прозрачен начин, въз основа на реални нужди на населението, а не въз основа на интерес на общините и другите доставчици да развиват един или друг вид услуга.

Услуги на областно ниво ще обслужват чрез мобилна работа различни общини

Картата на потребностите ще спомогне за определяне на минимален пакет от услуги, които трябва да се предлагат за децата и пълнолетните във всяка една област или община. Това и новото дефиниране на социалните услуги ще позволят създаването на услуги на областно ниво, които да могат да обслужват потребители от различни общини, включително и чрез мобилна работа. Освен това, ще се определи минималният пакет услуги, за чието финансиране ще отговаря държавата, се отбелязва в концепцията.

Картата ще спомогне и за въвеждане на механизми за контрол на географското разпределение на услугите на територията на страната, смятат вносителите. Според тях това ще подпомогне по-равномерното разпределение на социалните услуги и достъпа на хората до набор от услуги, съобразно техните специфични потребности.

Персонализиране на социалните услуги

В концепцията е заложено да се въведе индивидуален подход чрез организиране на достъпа и предоставянето на социалните услуги в зависимост от индивидуалните потребности на хората. Социалните услуги трябва да бъдат персонализирани, да отговарят на конкретни потребности, да зачитат основните човешки права, като отчитат спецификата в състоянието на човека и индивидуалното му развитие. Този принцип предпоставя и условия за осъществяване на избор от лицето в уязвимо положение, включително и в определянето на параметрите на услугата, която в най-голяма степен отговаря на потребностите му, се отбелязва в концепцията.

В нея е заложено още въвеждане на мултидисциплинарен подход при оценка на потребностите и при предоставяне на услугите. Предвижда се и поетапно въвеждане на принципа "парите следват клиента", който предполага финансиране, ориентирано към потребителя, а не към запълване на "капацитет". На хората трябва да бъде дадена възможност за избор за вида, формата на подкрепа и конкретния доставчик на услуги.

Ще се предлагат конкретни дейности, от които хората имат нужда

Предвижда се да се предлагат конкретни дейности, от които хората имат нужда, а не включването им в целия набор от дейности, които се осигуряват с една услуга, независимо, че те не са им необходими. Това води не само до неефективно изразходване на държавни средства за дейности, от които лицето няма нужда, но и ограничаване на избора на потребителите, се посочва в документа.

Със закона се предвижда да се осигурят условия за по-голяма равнопоставеност на всички видове доставчици като участници в развитието на мрежата от услуги и като възможности за предоставянето им и кандидатстване за различни публични средства за финансиране. Чрез прилагането на този принцип ще се насърчи конкурентността при предоставянето на услуги, смятат вносителите.