Комисията по петициите на ЕП закри наблюдението върху строежа на магистрала "Струма"
ЕК ще одобри проекта, ако отговаря на всички технически показатели и на изискванията за опазването на природата
Комисията по петиции на Европейския парламент реши тази вечер да закрие петиция срещу строежа на магистрала "Струма". Председателят на парламентарната комисия Долорес Монсерат (ЕНП) отбеляза, че наблюдението на евродепутатите повече не се налага, защото Европейската комисия би одобрила проект за строеж, ако отговаря на изискванията за опазването на околната среда, предава БТА.
Пред парламентарната комисия вносителите на петицията обясниха, че от 20 години хора с имоти край Кресненското дефиле настояват оттам да не минава магистрала. По техните думи проектът, предложен от нашата страна, предвижда запазването на пътя през дефилето, "през най-плодородната земя" в района. Според тях "нищо не пречи" и двете посоки на бъдещата магистрала да преминават извън дефилето.
Представител на Европейската комисия уточни, че българският проект е бил подложен на оценка и са поставени въпроси, на които се очаква отговор от властите у нас. По неговите думи ЕК е дала да се разбере, че ще одобри проекта, само ако отговаря на всички технически показатели и на изискванията за опазването на природата.
Представител на България посочи, че магистралата е от значение за превозите у нас и в Европа, и изграждането й в последните години напредва съществено. По неговите думи във въпросния (недоизграден - бел. кор.) участък от 16 километра има много катастрофи с жертви и пострадали заради опасно изпреварване. Представителят Даниел Шекерлетов заяви, че местното население масово е подкрепило предложения строителен проект, а жалбите са били отхвърлени от Върховния административен съд.
В последвалите изказвания на евродепутати от парламентарната комисия Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП) отбеляза, че в последното десетилетие 235 души са загубили живота си на пътя в дефилето. Той призовава петицията да бъде закрита.
Ангел Джамбазки (ВМРО/ЕКР) заяви, че петицията еднозначно трябва да бъде затворена, защото се използва за вътрешнополитически натиск и за натиск върху ЕК. Той се усъмни, че целта на подателите на петицията е да провалят европейското финансиране, като отбеляза, че у нас има възможности за обезщетение на собствениците на очуждени земи.
Илхан Кючюк (ДПС/Обнови Европа) заяви, че българските граждани имат право на свързаност. Той отбеляза, че 11 500 превозни средства преминават през дефилето на денонощие. По неговите думи всяка критика е добре дощла, интересът на петиционерите може да бъде запазен, но преди това е по-важно да има свързаност. Кючюк също поиска петицията да бъде закрита.
Анрдей Слабаков (ВМРО/ЕКР) коментира, че ако сега има застрашен вид в тази пътна отсечка, това са хората. Той се позова на данни от МВР, според които никъде другаде в ЕС няма място с толкова много пътни произшествия. Слабаков призова петицията да се затвори спешно.
Емил Радев (ГЕРБ/ЕНП) посочи, че строежът на магистралата е важен и за нашата страна, и за ЕС. По неговите думи магистралата ще създаде тласък за развитието на местния бизнес. Петицията трябва да бъде затворена, обслужват се частни интереси, които не са в интерес на България, каза Радев.
Магрете Аукен (Зелени) призова за запазването на петицията. По нейните лични впечатления в България се наблюдавало голямо пренебрежение към опазването на природата.
Зам.-председателят на парламентарната комисия Татяна Жданока (Зелени) се присъедини към искането за запазване на петицията. Зам.-председателят Яна Тоом (Обнови Европа) предложи, ако евродепутатите не се съмняват, че ЕК ще осигури средства само за природосъобразен строеж, да закрият петицията.
Александър Йорданов (СДС/ЕНП) съобщи на своите колеги, че преди 26-28 години подобни спорове е имало и в Народното събрание, на което той тогава е бил председалтел. Трябва да не сме с ума си, да кажем, че не трябва да има магистрала. Във филмите с Луи дьо Фюнес нямаше магистрала през Ница и имаше прекрасна природа. Сега има магистрала и не съм чул някой да протестира, посочи той. По неговите думи сега, когато минава по магистрала в района, "много пеперуди се разбиват в стъклото, загиват направо".
Йорданов обясни, че сега хората умират в Кресненското дефиле, защото пътят е двупосочен, а правителството предлага да се използва само в едната посока. "Има за какво да има петиции, тази трябва да бъде закрита", обобщи той.