Идеята агенти на ДАНС да бъдат внедрявани в частните фирми не е нова и режимът, който досега агенцията използваше, също даваше възможност за внедряване на служители на прикритие. Това коментира бившият вътрешен министър Цветлин Йовчев в предаването "Лице в лице" по bTV. Няма нищо, което е драматично в момента, увери той.

Йовчев обясни разликата между служител под прикритие и агент под прикритие. В първия случай самоличността на лицето е истинска, както и това, което се представя за него. Във втория се изгражда цялостна нова фалшива самоличност.

От това, което изслушах, бих разделил коментарите и опасенията в три основни посоки:

  • че се разширяват правомощията и обхватът на действията на ДАНС;
  • че няма да има достатъчно ефективни механизми за контрол; и
  • че агенти едва ли не ще плъзнат масово по фирмите.

Няма основания за такива притеснения, увери гостът.

По първата точка - негласното събиране на информация е в основата на дейността на всички специални служби - разузнавателни и контраразузнавателни. И това дали ще стане чрез СРС, чрез секретни сътрудници или чрез служители на прикритие, това няма никакво значение. Тази дейност е заложена отдавна в Закона за ДАНС, всъщност промените са козметични - този член, който регламентира дейността, е допълнен с юридически лица и свободни професии.

По отношение на опасенията за контрола (второто опасение) Йовчев изтъкна, че има доста сериозни вътрешни механизми, включително парламентарен контрол.

Йовчев успокои и че няма да има масовост - няма ресурс за това, нито предпоставки, изтъкна той. Агентите могат да бъдат внедрявани само за законно установените функции на ДАНС, т.е. определен малък кръг от фирми ще отговарят на условията, където могат да бъдат внедрени такива служители. Това ще бъдат буквално хора, които ще се броят на пръсти, посочи гостът.

Йовчев изтъкна, че така работят всички служби по света, но такъв подход се използва изключително рядко в изключително ограничени случаи - когато е необходимо да има наблюдение и контрол върху определени процеси. Те може да са свързани с търговия със стоки с възможна двойна употреба, контрол върху лицата, които влизат през контролно-пропусквателни пунктове, стоки и т.н. Тогава внедреният служител ще изпълнява функции, за да е в състояние да получи информация и индикации, например, че се подготвя терористичен акт, посочи той. Ако превишат правата си, служителите носят дисциплинарна, дори наказателна отговорност.