Защо да работиш в Държавната "Автомобилна инспекция" (ДАИ)? Въпросът не е риторичен, а общодържавен. И колкото е въпрос, толкова е и проблем. Въпрос е, защото работата е държавна, отговорна, стабилна (разбирай, че заплатата не закъснява) и сигурна. Проблем е, защото заплатата е, как да кажем, малка спрямо отговорността. И след като е малка заплатата, защо хората искат да работят там? Интересно е.

При все, че вече не живеем във времето на соца, когато много вървеше лафът, че държавата те лъже, че ти плаща, а пък ти я лъжеш, че работиш. Днес е различно. Пазарната икономика е добро нещо, ако говорим за демокрация, а ако се обърка "пазарната икономика" и стане очи в очи, става още по-добре. Разбира се, това винаги върви с въпроса: "Какво правим сега?"

Та защо една нископлатена държавна работа, която в последните години явно и целенасочено се държи на ниско възнаграждение, остава да е примамлива за хората. Реално заплатите в ДАИ не са вдигани от първото управление на Борисов, когато финансовият министър Симеон Дянков премахна т.н. "клас прослужено време". С този клас заплатите на служители, макар и с малко, растяха, а с премахването му замръзнаха на едно ниво. И така с години. И само се слушат обещания, че ще се търсят пари, че се направи това и това. А, реално, нищо не се случва. Всъщност нещо се случи през миналата година и заплатите "дръпнаха" с няколко лева напред.

Но нека преведем малко цифри, за да видим за какво става, всъщност, въпрос. Заплатата на служителите в ДАИ варира между 500-800 лева, като основно е близо до долната граница. Толкова получават редовите инспектори в Пазарджик, Плевен, Шумен, Смолян, Добрич, Ямбол, Стара Загора и дори София. Началниците в тези градове се разписват на фиш за около 900-1000 лева, включително и в София. Малко по-висока е заплатата на служителите, за редовите инспектори говорим, в Бургас - 600-700, във Варна - 700-800, в Пловдив - 700-800 лева. Иначе и там началниците се разписват на около 1000 лева. И тук възниква един съществен проблем. Ако човек към днешна дата стане служител на ДАИ, той ще взима по-голяма заплата от този, който е почнал преди 3-4 години. Говорим за една и съща длъжност. Просто новоназначените тръгват от по-високи заплати, защото към днешна дата се вдигна минималната заплата в страната. С думи прости, почналите преди 3-4 години са прецакани. Но това не е само в ДАИ, така е в редица държавни сектори. Просто и това го има.

Малко или много са тези пари?

Дали са малко или много, е тема за размисъл. Такива заплати има и при учителите, има и при лекари, при санитари, при шивачи, при други държавни инспектори и т.н. Но разликата между всички други професии и това да работиш в ДАИ е много съществена и е следната. Служителят на ДАИ има правомощия и може да налага постоянно големи санкции. При констатирани нарушения в една фирма за транспорт, примерно, даяджията може да одруса фирмата с глоба до 10 000 до 20 000 лева. А той, служителят, работи за 600 лева. Тази несъразмерна като заплащане отговорност до какво води? Въпроса ще оставим отворен.

Средната санкция, която може да се прави при констатирани нарушения, е между 3000-5000 лева на фирма. И това може да се случва доста често, ако служителят на ДАИ се върши работата като хората. Колко пъти трябва да глоби една фирма един инспектор, за да се стигне до въпроса: "Какво правим сега?"

И ако се стигне до само до въпроса, добре. Лошо става, когато се получи отговор. Когато имаме отговор, ставаме свидетели на арестувани служители в Благоевград, в София - два пъти, в Плевен, в Търговище, в Хасково, в Стара Загора и т.н.

Несъразмерната отговорност, сравнена с възнаграждението, е абсолютна предпоставка за корупция. Ето защо не трябва да се учудваме, че има арестувани служители на ДАИ. И други сигурно ще има. Слабо платен, но облечен в големи отговорности служител - този дисбаланс изкушава хората. А има и друго. Служители подават документи за работа в ДАИ с ясното съзнание, че заплатата е малка, но възможностите за "добавки" не са просто много, а реално са неограничени. И не е никакъв проблем да имаш "допълнителна" заработка от по 100 евро на ден. А това вече е друго. Нали такива цифри обявиха прокурорите, когато проведоха акцията си в Благоевград. А 100 евро на ден, са си 100 евро на ден. За 3 дни си избиваш заплатата, а срещу това, разбира се, си си "пъхнал главата в торбата".

Реално работата на един служител на ДАИ е изключително отговорна, защото неговите действия или бездействия пряко се отразяват на движението по пътищата. От съвестната работа на даяджията зависи дали един камион, автобус, микробус и т.н. ще е изправен на пътя. И ако обикновеният служител е малката брънка във веригата, то началниците са ключово звено. И при тях има един съществен проблем. А именно, че, задържайки се по-дълго време на поста си, стават васали. Подреждат си "градината" така, че подчинените им да мислят и да правят "пакости". А може и някой да ги кара да ги правят?

Структурата в ДАИ е тежка и тромава, но не е непоклатима. И сега, когато се обсъждат промените в Закона за движение по пътищата, е добре да се помисли и за реформа в ДАИ. И чисто кадрови такива, организационни и финансови. Ако на един отговорен служител му се даде стабилна заплата, надали ще даде отговор на въпроса: "Какво правим сега?"

Вече свикнахме служители на КАТ да слагат белезници на тарикати, подхвърлили 50 лева в колата им. Да, при ДАИ това няма как да стане, но може да се мисли в посока на това да няма "отговори".

Сега във всеки областен град има началник на ДАИ. А се обмисля връщането на системата от преди години, когато имаше 7-8 междинни началници, които стояха на пътя между ръководството в София и областните началници. И типично на принципа "посредникът е лай.." информацията се изкривяваше. Дано тези 7-8 души не са "правилно наместени" и до връщането им в схемата не се стигне, защото надали ще има полза от тях.

Най-лошото в темата "ДАИ" е фактът, че в последните 10 години само се махат хора. Реално към днешна дата служителите в Агенцията са около 500, от които само около 200 са с контролни функции. Като брой са крайно недостатъчно, за да упражняват адекватен контрол над транспортния сектор. Но точно така стигаме до изкушението да работиш в ДАИ...