Това съобщи Вася Миланова, главен експерт в Главна дирекция „Надзор на пазара” към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) в интервю за "Фокус".

Проверката се е състояла на 5 декември в цялата страна. При нея е установявано дали има налична инструкция за употреба и предупредителни текстове на български език.

"Най-често срещаните нарушения са липсата на маркировка, а предупредителни текстове не са открити на опаковките на 16 играчки. Сред откритите нарушения са и липса на обявено наименование или адрес на отговорник технически оператор, което не е посочено на 4 от проверените играчки", добави експертът и отбеляза, че проверяващите са установили и 5 вида детски играчки, които не са подходящи за употреба от деца и застрашават тяхното здраве.
"Това са играчки с батерии, чието отделение не е затворено с винт и батериите са достъпни дори и за най-малките деца", посочи Миланова, като изтъкна, че опасни са и играчки с остри ръбове или съдържание на стъкло или магнитният дартс.

Експерът посъветва родителите при покупката на детска играчка да следят дали тя има СЕ маркировка на етикета си, защото тя гарантира, че определеният продукт е произведен съгласно европейските норми и изисквания за безопасност.
"Родителите трябва да обърнат внимание дали на етикетите има инструкции за употреба и предупредителни текстове на български език, като тези предупредителни текстове трябва да бъдат упоменати задължително от производителя, а преведени от вносителя", обясни Вася Малинова и отбеляза, че трябва да бъде посочено и за каква възраст на детето са определени тези играчки, тоест за деца до 3-годишна възраст или за деца от 3 до 14 години.

Интернет сайтовете, които продават играчки, трябва задължително да имат адрес, където да се види стоката. Не е достатъчно да се предлагат само в сайт.

Санкциите за некоректни търговци са 500 лв., но може да достигнат и до 10 хил. лв.

На 10 декември бе подписан специален пакт срещу некачествени и опасни стоки. Инициативата даде старт за шеста поредна година на кампанията "Коледата безопасна" Пактът подписаха контролни институции, производители, търговци и медии. Фокусът на тазгодишната кампания е електронната търговия.

Потребителите, недоволни от услуги или продукти, могат да разчитат на телефона за информация и сигнали на Комисията за защита на потребителите и по Коледните празници. През последната година пазаруването по интернет се е увеличило с 30 на сто. Дрехи, техника, козметика и детски играчки - това най-често купуват потребителите онлайн.