Те понякога тичат към нещо, от което нормалните хора панически бягат. Независимо дали е война, инцидент или друга случка, на която обикновеният човек не би желал да присъства. Най-малкото заради чувството на самосъхранение. Те обаче са там, няма друга опция. Това работят.

Понякога тази професия не е от най-благодарните - най-малкото поради опасните ситуации или атмосферните условия, в които часове наред трябва да чакаш за 1 - 2 секунди шанс, в която се получава Снимката с главно С. Не стават кой знае колко богати с труда си, въпреки че добрият фотожурналист е на линия 24/7. Животът се случва по всяко време.

Тяхната работа обаче може да предаде в един кадър случка или емоция, която и най-добрият разказ би предал по-трудно и не така точно. Фотожурналистите са специална порода хора, които винаги са в търсене. Често присъстват на исторически моменти, които за тях са просто работа. Осъзнават ги след години.

Какво съдържа личният калейдоскоп от спомени на фотографа?

Опитваме се да разберем от разговор между двама от най-добрите български фотожурналисти - и двамата свързани с конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.

Поканихме един от най-добрите майстори зад обектива в България - Веселин Боришев от Club Z и не по-малко опитният му колега - основателят на фотографска агенция "БулФото" Евгени Димитров, в студиото на Dir.bg.

Евгени, който от 5 години е част от журито на конкурса (за което му благодарим) интервюира Боришев, който пък е първият носител на наградата за фоторепортаж в Web Report (за което отново го поздравяваме).

Eстествено, подобен разговор не би могъл да бъде по-откровен. Вижте защо във видеото.

Ето малко от акцентите в него:

Да бягаш или да снимаш?

Веселин Боришев има редица фоторепортажи от конфликтни точки, но признава, че не разсъждава особено по въпроса за опасността. Реакцията обаче е важна - както за оцеляването, така и за снимката.

"През 2003 г. бях в Ирак с милия ни колега и приятел Гасан Наср и снимах нещо много скромно - гробище на танкове. Вдигам апарата и почвам да снимам. Видях през обектива джипове, които идват към нас. Идваха да ни гърмят явно. А Гасан викаше "Бегай, бързо, бегай бързо!"

Веселин Боришев в Ирак

Снимка: Личен архив

Имаше и ситуация, в която след като Иван Костов загуби изборите, някакви хора ритаха колежката по кокалчетата, а аз се чудех нея ли да спасявам или да правя снимки", припомня си случки на терен Боришев.

Текстът или снимката?

Вечният спор по тази тема не е състоятелен, смята Боришев.

"Няма по-важно между текста и снимката. Това е ансамбъл, съчетание, като художествената гимнастика. Това е джаз. Все едно да кажеш дали в джаза е по-важен звукът на саксофона или този на баса."

Депутати в "скафандри"...

Снимка: Веселин Боришев/Клуб Z

Фоторепортер или фотожурналист?

Фотографията е на такъв етап в момента технологично, че утре фотографът няма да го има. Но това е абсолютно нормално. Зад този телефон с много възможности мога да сложа и 9-годишното си дете, което да направи хубава снимка, споделя още наблюденията си Боришев.

Но независимо от технологията и възможностите, които дава на много хора за любителски кадри, все още разликатамежду фоторепортер и фотожурналист е видима и без обектив за далечно снимане.

"Фоторепортерът е този, който си закача фотоапарата на пирона преди да си тръгне от редакцията. Фотожурналистът вкарва лично отношение и когато отиде да работи някъде, това е гаранция за качество."

Снимането като начин на живот

"За мен фотографията винаги е била нещо като Стокхолмски синдром. Просто трябва да го правиш", казва Боришев за професията си. Евгени го допълва:

"Нашата работа е преди всичко вътрешна потребност. Нямаме най-хубава снимка - винаги следващата е най-хубавата. Предизвикателството е всеки ден. Случват се и исторически моменти - наскоро гледах снимка, която съм правил като студент - стажант. На нея Желю Желев връчва мандат на правителството на Беров. Погледнах и и си казах - леле, на какъв момент съм присъствал!"

Снимка: Евгени Димитров/Агенция „Булфото“

Историята е по-важна от хоризонта на кадъра

Малко съвети за бъдещи участници в Web Report 2022:

"Ако искате да изпращате материали или тепърва ще ги снимате за Web Report - най-важно е да си помислите какво искате да разкажете и как ще го направите. Трябва са е максимално ясно и богато. Дали ви е кривнат хоризонтът няма такова значение. Идеята е да ни предадате визуалния си опит и разбирането за света, така че на нас да ни стане интересно", казва Евгени Димитров, който и тази година ще дава компетентната си оценка и в областта на фоторепортажите.

Участвай в Web Report 2022!

Очакваме предложенията на талантливи автори с усет към важните за обществото новина, разследване, репортаж, истинска история, снимка, видео. Платформата Web Report 2022 вече е активна и приема предложенията на новите претенденти за победители в различните категории - Общество, Истински истории, Икономика, Технологии и иновации, Култура и изкуство, Спорт. Специални награди връчваме за Фоторепортаж, Видеорепортаж, Подкаст и Млад автор.

Наградата за всяко първо място е парична премия от 1000 лв.

Петото издание на Web Report e с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Медийни партньори са БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, OFFNews.bg, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "БулФото".

Генерални партньори: A1, Dundee Precious Metals и "Инвестбанк" АД, Arteks Engineering

Партньори: SSARM, Logitech, Bononia Estate, The Glenlivet, изворна и трапезна вода "Севтополис", 7arts.bg

· Конкурсът е отворен за участие в периода 23 февруари - 13 май 2022 г.

· Заявките и материалите се приемат само в електронен формат на имейл адрес webreport@webreport.bg

· Одобрените за участие журналистически материали ще бъдат публикувани в специалната категория "Участници" в сайта на Dir.bg https://webreport.bg, където може да бъде намерена и пълната информация за конкурса, изискванията към материалите и какво още е необходимо, за да кандидатствате.

· Подробности можете да намерите и във Facebook страницата на Web Report.