Диян Стаматов: Дистанционната форма на обучение измести стреса от вируса
В момента преподавателите наблягат на затвърждаване на знания, а не се пишат оценки, казва той
Как се преподава дистанционно? Как се приема виртуалната класна стая от учителите и учениците. От началото на седмицата училищата в страната минаха на дистанционна форма на обучение, предвид въведеното извънредно положение в страната заради разпространението на коронавируса. За коментар по темата как върви учебния процес потърсихме известния педагог и дългогодишен директор на 119-о СОУ Диян Стаматов. Ето какво сподели той пред Dir.bg.
Още по темата
- Г-н Стаматов, как се учи дистанционно по време на извънредно положение?
- Много интересно. По-интересно, отколкото в традиционния дневен формат на обучението. Интересно е, защото още в понеделник абсолютно всички ученици бяха в т.н "виртуални класни стаи". Почти нямаше отсъстващи. Интересно бе и за учителите, защото те влязоха в една много различна роля.
- Можем да кажем, че учениците са доста по-подготвени за едно такова обучение предвид факта, че те са постоянно в социалните мрежи. Колко подготвени се оказаха учителите?
- За учителите таза подготовка да застане пред децата по този начин започна още в петък, продължи събота и неделя. На преподавателите им се наложи едно много бързо адаптиране към новата ситуация. Просто те станаха по-невидими, защото се загуби физическото им присъствие в класната стая, не са толкова авторитетни, колко са обикновено в класната стая, станаха и анонимни, защото визуално са равни с учениците. И в същото време трябва да използват електронни ресурси, които до този момент не са използвали. Всъщност, за три дни една огромна група учители пренастроиха своите досегашни практики към един съвсем друг ритъм на работа във виртуална среда. Една много голяма част от учителите обаче показаха, че не са чак толкова зле с компютърната си грамотност, както се говореше през последните няколко години. И дори изненадаха с възможностите си много от своите ученици. Децата познават определен тип приложения много добре, но сега им се наложи да влязат във виртуална образователна стая, която има много продукти, в която се появяват едновременно презентации, видеа, текстове, може да се чува, може да се вижда и т.н.
- Какви платформи се използват?
- На "Майкрософт" и "Гугъл". Това са платформите в международен план, които са най-добри. Те са безплатни в сферата на образованието, говорим за средното образование. За висшето образование не са много приложими. Но за средното, където е необходима много бърза обратна връзка, те са много удачни. Хубавото при тях е това, че те са пуснати преди доста време и през последните 7-8 години върху тях се е работило много, за да станат много опростени.
- От министерството ли са спуснати като препоръчителни, или е въпрос на избор от училището?
- Училището избира. От вчера в цялата страна са разпространени акаунти за ползване на системата на "Майкрософт" към колегите, които не са имали до момента.
- Имате ли информация от ваши колеги как се случват нещата в страната?
- В по-големите училища, където има повече ученици, нещата са малко по-добре. Това е така, защото подготовката на учителите в тях е тръгнала много отдавна във времето и колегите не са чакали последния момент, за да се запознаят с нещата. В по-малките училища, където има по малко ученици, нещата, бих казал, че са по-предпазливи. Почти навсякъде в страната се използват различни форми на дистанционно обучение. Много са малко училищата, в които няма възможност за такава форма на обучение. И причината е, че няма нужната техническа обезпеченост за учениците. За София мога да кажа, че почти във всяко училище се провежда дистанционно обучение. И кое е по-различното, особено за учителя. Ако един учебен ден приключва в 13,00 часа, да речем, не така стоят нещата при дистанционното обучение. Разбрах, че много колеги са консултирали дистанционно ученици и във вторник вечер, доста след края на работния ден. Дистанционната форма май няма начало и край, както всичко в интернет. Това са трите най-трудни дни като работно време и за мен като директор, и за колегите преподаватели. И това е заради обратната връзка, която постоянно даваме. И ако навсякъде около нас е пълна паника от коронавируса, говоря за обществото, то при нас, учителите, дистанционното обучение замени стреса от вируса. В момента учителят гледа образователната платформа, следи социални мрежи, приложения и трябва да е концентриран да преподава. Просто учителите се превърнаха в много технически грамотни хора за кратко време. Ако трябва да обобщя, то най-голямата промяна, която е правена в сферата на образованието, се случва през последните 2-3 дни.
- Как се провежда изпит дистанционно?
- В момента преподавателите наблягат на затвърждаване на знания и се дават домашни. На този етап за оценъчна система не се говори, защото и двете страни - учители и ученици, са в една много по-различна роля. Ако нещата продължат по-дълго време от очакваното, в момента говорим за такава форма на обучение до 29 март, вероятно ще се мине и към оценъчна система. Тя не е толкова трудна за прилагане, защото може да бъде в писмена форма, може да е разговорна и т.н. Винаги има начин един учител да оцени ученика.