Според зам.-шефа на "Автомобилна администрация" Дамян Войновски регионалното обозначение ще се замени с произволни букви и цифри. Така пунктовете ще могат да държат на склад номера и ще ги слагат веднага. Тъй като системата, в която се въвежда регистрацията, е национална, няма значение къде ще бъде направена. Ето какво сподели още той пред Дир.БГ.

 - Г-н Войновски, какви промени се предвиждат в Закона за движение по пътищата и от какво са породени?

- В момента се изготвя проект за изменение на Закона за движение по пътищата в три направления - Закон за движение по пътищата, Закон за водачите, който да определя изискванията към водачите - медицински, психологически и т.н., и Закон за пътните превозни средства (ППС), който ще регламентира правилата за регистрацията, прегледите и ремонтите на пътните превозни средства и техните ремаркета. В закона за ППС има идея регистрацията да мине под контрола на Министерството на транспорта. Става въпрос за тази дейност да бъдат оторизирани частни пунктове, в които да се извършва първоначалната регистрация. Разбира се, те ще подлежат на високи изисквания, на които ще трябва да отговарят. Говорим както откъм оборудване, така и за специалистите, които ще работят в тях. Ще се изисква специално обучение. Така целим да облекчим гражданите да не се явяват за регистрация само в един пункт във всеки областен град, а да има повече такива пунктове и да е по-лесно. Очакваме така да се извършва и по-щателен контрол и проверки, а също и да няма опашки. Това е една много сериозна инвестиция на държавата, ако трябва да се увеличи броят на пунктовете и да се обучи персонал. И това е причината ние да предлагаме това да се изнесе в частни пунктове. Контролът на пунктовете ще остане в правомощията на администрацията.

- Вече се появи информация, че първите букви в номера на колата, които указваха региона, ще се премахнат. Защо и какво се цели с това?

- Отново говорим за идея, която лансираме. Става въпрос за следното. Идеята е да може колата да се регистрира на това място, на което е необходимо. Сега много хора сменят мястото си на живот спрямо работата. Светът е динамичен. Към момента се налага при подобна смяна да се сменят и табелите на колата. За бизнеса също важи и е още по-натоварващо. В смисъл такъв, че всички лицензи и разрешителни се издават за конкретен регистрационен номер. При промяна, това означава обикаляне на администрацията, за да се поднови всичко като документация. Така се опитваме да облекчим хората и бизнеса с премахването на регионалния принцип. С промяната на номерата всеки ще може да си регистрира превозното средство на място. Примерно си купувате кола от Пловдив и я регистрирате направо там. Няма да е нужно да я карате до София, за да я регистрирате със софийски номер. Правите регистрация в Пловдив и се качвате на колата. Просто в Пловдив отбелязват, че постоянният ви адрес е в София, и се качвате да карате.

- И какво ще представлява новият номер на колата?

- В номера на колата пак ще има букви и цифри, но те ще бъдат дадена комбинация. Просто смятаме, че вече не е нужно първите букви в номера да показват региона. Вече имаме централизирана база данни и винаги може да се провери дадена кола. Собственик, регион, адрес и т.н. Тези данни вече са в обща база, така че проверката веднага показва всичко. Това също смятаме, че е облекчения за гражданите и бизнеса. Искам да направя една вметка, че едно време имаше смисъл от районирането. Просто тогава нямаше обща база данни. Всеки регион си имаше собствена система за информация и справките се правеха по-бавно. Но сега, когато системата е една, какво значение има регионът. Спира се кола някъде и веднага се прави пълна справка. Нали целта на правителството е да направи така, че различните информационни системи да си говорят. Нали искаме електронно правителство. Ето това са стъпки, които са в полза на гражданите.

- Промените при курсовете за шофьори какви ще бъдат. Вече имаме т.нар. "бели стаи", камери в колата...

- Искаме да изкараме обучението и извън населените места. Искаме да се разшири обучението. Водачите да карат и на по-високоскоростни пътища. Смятаме за завишим и изискванията към теоретичния изпит. Искаме да въведем интерактивни видеоклипове, които кандидат-водачите да анализират и да предприемат действия. Така ще проверим уменията на водача да реагира на дадена ситуация. По време на практическия изпит рядко се попада в особена, нека така да я нарека, ситуация. Това го има като практика в доста европейски държави. Така че има полза и как да черпим опит. Искаме да повишим изискванията и към самите изпитвачи. Те ще бъдат подложени на обучение, за да се уеднаквят изискванията. Всеки да следи и отбелязва ясни неща. Така искаме да намалим влиянието на субективния фактор по време на изпита. Обмисляме самият практически изпит да се следи в реално време и изпитвачът да има над себе си контрол, като този контрол и да може да променя решението на изпитвача. Към момента няма механизъм за промяна на оценката на изпитвача. Целим да направим изпита много по-коректен и прозрачен.

- Появи се информация, че КАТ може да изземе функцията на Държавната автомобилна инспекция на пътя. КАТ е по-голяма структура, реално, от ДАИ...

- Не е въпросът в по-голяма или по-малка структура. Идеята е на пътя да има един разпознаваем орган, който да може да извършва проверки. Целта е, когато се спре едно пътно превозно средство, да може се извърши пълна проверка. Сега доста често става така, че КАТ вика ДАИ за проверка или обратното. В момента КАТ е с едни правомощия, а ДАИ с други. Веднага давам пример, за да стане по-ясно. Все по-често говорим за нерегламентирани превози, които се извършват с леки автомобили и бусове. Самата услуга като превоз е в компетенцията на ДАИ, но служителите не могат да спират частни коли. Респективно КАТ могат да спират частна кола или бус, но не могат да търсят отговорност за превоз. Когато има един разпознаваем орган на пътя, той ще може да извърши пълна проверка.