Столичната община иска да вдигне цената на билетите за еднократно пътуване в градския транспорт от 1.60 на 2.00 лева, но само ако бъде купен от шофьора на превозното средство, в другите случаи поскъпване няма да има.

Това става ясно от промени в Наредбата за градски транспорт, публикувани за обществено обсъждане на страницата на общината. 

Предвижда се въвеждането на два времеви билета за пътуване - от 30 минути и от 60 минути, които ще струват съответно 1.60 и 2.20 лева. Според документа, чийто обем надхвърля 120 страници, тези билети няма да се продават нито в превозните средства, нито в станциите на метрото. Къде ще се продават, не става ясно. Билетът за еднократно пътуване остава на старата си цена от 1.60 лева, само ако се купи от касите на Центъра за градска мобилност.

В предложението се вижда още въвеждане на карта за пътуване с нощен транспорт - тя ще струва 2.00 лева. Познатата дневна карта ще си остане 4.00 лева. Ще има и комбинирана, на цена от 6.00 лева.

В обосновката за новата тарифна политика на общината, изготвена от представители на всички политически партии и независимия Борис Бонев в общинския съвет, става ясно, че въпреки широкото използване на билетите с 10 талона за пътуване, те няма да останат сред новите документи. Липсва обяснение за премахването на този по-бюджетен вариант за хората, които по-рядко използват градски транспорт.

Без обяснение в мотивите се премахват също картата за една линия, срещу което са и по-голямата част от публикуваните до момента мнения по обсъждания документ. Премахва се и картата за метро и една наземна линия.

Въвежда се карта за седем дни на цена от 20 лева, като в нея не е включен нощният транспорт, който в момента не работи.

За тези, които не валидират картите си в превозните средства, ще има глоба от 3 лева, а глобата от контрольор на място ще стане 40 лева. 

Документът предвижда още месечната персонализирана карта за всички линии да остане на цена от 50 лева, но е заложено поскъпване на неперсонализираната - от 60 на 70 лева. Ученическата карта за всички линии си остава 20 лева, а с 1.50 лева по-евтина ще бъде студентската.

Въвежда се и карта за младежи до 26 години - тя ще струва 25 лева и ще е месечна. Картата за докторанти остава с досегашната си цена от 35 лева. Без промяна е и цената на картата за ученик от "Семейния пакет" - по 10 лева месечно. Толкова ще струва и новата карта за родител в майчинство или бащинство за дете до 2 години, като няма да има ограничения за населеното място, от което идва.

Колкото до картата за пенсионери под 68 години, нейната цена се намалява с 1 лев и ще бъде 25 лева, а хората над тази възраст ще плащат с 2 лева повече от досега - по 10 лева.

Картите за хора с увреждания също ще променят цените си - тези с намалена работоспособност до 70.99 процента ще плащат по 20 лева на месец, а останалите с намалена работоспособност над тази, дори и с придружител ще дават по 10 лева на месец, като увеличението спрямо сегашните цени е с 2 и с 4 лева месечно.

Напълно безплатни стават картите за деца с увреждания и приемни родители. Безплатно в градския транспорт на София ще продължат да се возят и общинските чиновници.

Предложения по проекта на наредбата може да се правят на страницата на Столична община: https://www.sofia.bg/en/web/guest/amend-suppl-ordinance-public-transport-2022