В сезона на пожарите България остана без хеликоптер за овладяване на огъня след катастрофата, при която загинаха двама военни, а един оцеля като по чудо. Нито една от летателните машини, с които страната ни разполага, не може да участва в потушаване на горски пожари. Другият наличен Ми-17 се разби през 2003 г. в Разлог при гасене на горски пожар.

От авиобазата в Крумово предупредиха, че при критични ситуации ще се наложи да разчитаме на спасителни екипи от Гърция и Македония, съобщи bTV.

В Стара Кресна и Ощава още си спомнят със страх за големия пожар миналото лято. Тогава огънят опустоши хиляди декари гора, а няколко къщи изгоряха до основи. Хората гледали как хеликоптери прелитат над селото, гасят и пак се връщат, за да пълнят вода от близкия водоем. Без тях положението изглеждало неспасяемо.

"Аз мисля да има други хеликоптери, да не е само тоя, необходими са за такива трудни моменти, за спасяване", каза местният жител Григор Павков.

А вертолетите Кугър не са оборудвани да гасят по въздух.

"Този тип вертолети не са изпълнявани такива задачи - това значи, че летателният състав трябва да е подготвен, за да можем да гасим, това е много далечен етап. Аз поне в близките година и половина - две, не виждам да е възможно", смята ген. Димитър Иванов, командир на 24 авиобаза Крумово.

Без помощ по въздуха гасенето на пожари ще е проблем.

"Хеликоптерът е безценен да направи едно разузнаване на пожара ,защото оттам се вижда всичко, а когато местността е пресечена, ти нямаш представа за развитието на пожара и много трудно се определят фронтовете, по които трябва да се гаси", заяви Любомир Еленков, който е оперативен дежурен на София в пожарната.

Засега огнеборците ще разчитат само на високопроходимите машини.