Експертът Иван Белопитов пред Dir.bg: Оптималната скорост на магистралата е 86 км/ч
480 млн. франка са събрани в Швейцария от глоби на пътя за 2017-а, а за 6 месеца жертвите са само 100
Иван Белопитов е българин, който от 30 години живее в Швейцария. Той се занимава с планиране и проектиране на движението по пътищата и развива собствен бизнес. Той бе гост на форум за пътната безопасност, който бе организиран от Института по пътна безопасност у нас. Ето какво сподели той пред Dir.bg. по темата.
- Г-н Белопитов, можете ли да направите паралел за състоянието на пътищата в Швейцария и България?
- Трудно ще ми е да бъда обективен, защото слабо познавам пътищата в България. Но темата за пътна безопасност в Швейцария е изведена като приоритет. Виждам, че и в България темата предизвиква интерес и е дискусионна.
- Какво показва статистиката в Швейцария за пътните инцидент?
- Данните са доста добри. Визирам това, че за първите 6 месеца на тази година в Швейцария има 100 убити на пътя. Все пак движението там е доста по-голямо от това, което се наблюдава в България. Знае се, че в България годишно убитите на пътя са около 600-700 души.
- Да, и според показаните графики заедно с Румъния сме на първите водещи места по жертви на пътя. Това се казва със съжаление, разбира се.
- Към това трябва да добавим и ранените, а с това картината става още по-тежка.
- Развивате тезата, че не винаги, когато караме с висока скорост, стигаме по-бързо...
- Говорим за няколко фактора, които влияят върху това. Става въпрос за плътността на движението, скоростта и условията на самия път. Така се определя пропускателната способност. Колкото е по-голямо натоварването, разстоянието между колите стават по-малки. Тук идва и т.н. безопасно разстояние за шофиране, което не се определя в метри, а е 2-3 секунди, защото зависи от скоростта. Сметнато е, че за това време шофьорът има време за реакция. Сметнато е, че при двулентов магистрален път оптималната скорост е 86 км/ч. В такъв момент се казва, че потокът става хармоничен. Просто при спиране на предната кола може да се реагира, но без да се пречи. Ако се кара със 120 км/ч, при натискане на спирачките става рязко намаляване на скоростта, това убива хармонията и става задръстване без видима причина.
- Вие се занимавате с транспортно планиране и проектиране. Едно кръгово кръстовище с колко убива скоростта?
- Относително е. Може един светофар да върши по-добра работа. Просто се преценява на място според нуждата на пътя. При кръгово кръстовище вие имате реално непрекъснат поток, с който трябва да се съобразявате.
- А ролята на умните светофари?
- Полезни са. Това е едно от средствата. Всичко е въпрос на планиране. С тях може да се дозира движението към дадена част на града, което води до около 5% ефект върху трафика. После вече колата влиза в определената зона, която може да изисква други мерки. Тогава вече може да имаме друго поведение от водача - може да ходи пеш, да кара колело, да се качи в градския транспорт. Това вече прави ситуацията различна. Вижте, пътната безопасност е динамичен процес.
- Големи ли са глобите за нарушения на пътя в Швейцария?
- Да, определено. За 2017-а властите са събрали около 480 млн. франка от глоби. Направете си сметката.