Шведски експерт пред Dir.bg: Как програма "Визия 0" спасява човешки животи
"Пътната безопасност зависи от всеки един от нас", категоричен е Рикард Кусини
Рикард Кусини работи в Националната асоциация по пътна безопасност в Швеция. Именно това е страната, която се сочи за пример по пътна безопасност в Европа. Много държави черпят опит от Швеция и нейната програма "Визия 0". Целта на програмата, която стартира през 1997 година, е да намали до минимум пътните инциденти. Преследваното число е 0. Рикард Кусини бе гост на форум за пътната безопасност, който бе организиран от Института по пътна безопасност у нас. Ето какво сподели Кусини пред Dir.bg. по темата.
- Г-н Кусини, как тръгна, как се стигна до това да се мисли и впоследствие да се създаде проектът "Визия 0"?
- Проектът тръгна през 1997 година, като това стана факт след решение на парламента в Швеция. Нивото на смъртност от инциденти на пътя беше голямо. Това накара хората в парламента, а и обществото като цяло, да вземе мерки, че това да се намали.
- Колко държавни структури са ангажирани с темата за пътна безопасност...
- Говорим за 4-5 структури. 5-6 години след старта на програмата "Визия 0" се създаде и специална структура, която отговаря за проекта.
- Как се прилага програмата реално, какво се включва в нея, за да се постигат добри резултати?
- В програмата говорим за четири основни елемента. Първо - решението на политиците да има промяна. Второ, тук е ролята на администрацията, която трябва да приложи правилата в действие. Трето, всички участници в движението - пешеходци, велосипедисти, шофьори, мотористи и т.н., трябва да са запознати с програмата. Респективно те следват правилата за движение с всички новости, за да се намалят инцидентите на пътя.
Програмата "Визия 0" не е просто програма, това е мисия. Това трябва да е ясно. Всяка година се прави и конференция, на която всички заинтересовани страни споделят опита в работата си и се търсят подобрения, за да се намалят още повече инцидентите на пътя. Това е отворен процес, в който участват много хора и то постоянно. И когато резултатите са обобщени, много е важно те да бъдат максимално популяризирани, за да стигнат до хората. Обикновените хора трябва да знаят какво и защо се прави, както и какви са крайните резултати. Това е един вид доклад пред обществото за постигнатото.
- Темата за пътната безопасност е залегнала в училищната програма на Швеция от 1952 година. Вече и минало много време от старта на това начинание. Какъв е ефектът?
- Темата е много важна и затова продължава и днес. Образованието, говоренето по темата за пътна безопасност, както казах, е отворен процес. Развитието на темата за пътна безопасност е стратегия. Тя не се измерва от днес за утре, нито ще свърши като някакъв план след 5 или 10 години. Казах вече, че това е отворен процес, в който участваме всички. Целта на програмата "Визия 0" е да стигне до всеки индивид, до всеки човек. И когато той е запознат с това какво се прави, какво са резултатите, какво предстои, нещата се получават. Пътната безопасност зависи от всеки един от нас. Това е много важно - програмата да стигне до всеки човек. Резултатите са добри, но ние искаме да станем още по-добри.
- Ролята на технологиите каква е в програмата? В Швеция има т.н. съвременни "легнали полицаи", които потъват, когато колата приближава към с тях с по-висока скорост от указаната. Така неравността кара колата да подскача, ако се движи бързо. Ефектът от тях какъв е?
- Ефектът е зашеметяващ. В т.н. "легнали полицаи", както казахте, има вграден датчик, който прихваща скоростта на колата от определено разстояние. Ако колата не се движи с превишена скорост, неравността не потъва и колата се движи все едно по равен път. Ако колата се движи по-бързо, неравността потъва и това кара колата да пропадне с 6 сантиметра. Ефектът е поразителен. Снижаването на скоростта до разрешената спрямо пътя е в основата на намаляването на инцидентите. А това нововъведение работи много добре. Разбира се, не е само то. И самият път може да се подобри, и глобите не са малки. За пореден път ще кажа, че пътната безопасност е динамичен и отворен процес, който търпи своето развитие.