Това предвижда проект на Методика за определяне на показателите за качество, публикуван вчера от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, съобщава в. "Труд".

За 4 часа и 24 минути без ток средно на клиент енергото няма да ни дължи никакви обяснения, а за останалите 5 часа и 55 минути трябва да ни е предупредило.
Ако токът спира за по-дълго, комисията ще трябва да ореже приходите на виновната фирма и съответно цените на електроенергията, по които й плащаме. Такава е санкцията и при спиране на тока повече от 10 пъти средно за клиент през годината.

Съществуващата от 2006 г. методика утвърждава график за подобряване на качеството, като разрешава през 2010 г. клиентът да стои без ток общо 51,22 минути, като от тях 12,79 минути заради планови прекъсвания и 38,43 минути заради аварии.
Новите показатели за непрекъснатостта на електрозахранването  обаче ще променят числата над 10 пъти във вреда на потребителя.

Експерти на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране установили, че реалностите катастрофално се разминават с изискванията. Още през февруари председателят на комисията Ангел Семерджиев заяви, че показателите са били завишени, а съществуващата методика е неприложима. Затова фирмите на енергото не могат да бъдат санкционирани, макар че нито една от тях не е изпълнила държавните изисквания за качество в периода 2006-2009 г. Семерджиев обеща, че до края на май ще бъде приета нова методика. Очаква се обаче изпълнението на показателите да се отрази в цените на тока чак от 1 юли 2011 г.

Според проекта за нова методика държавната комисия отделно ще решава каква тежест ще имат нарушенията на енергото при пресмятането на тарифите. Този коефициент нарочно е оставен неопределен. Иначе при много сериозни отклонения на качеството може да се стигне до абсурдната ситуация цената на отделна услуга на енергото да стане отрицателно число, тоест фирмата да ни плаща за това, че ни обслужва, казаха запознати.