Прокурори проверяват магистрала ”Люлин”
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев потвърди, че има нарушения при проектирането на магистрала "Люлин".
По думите му, не става дума само за един казус и вероятно са много нещата, по които работят. Ние искаме да знаем и им предоставяме пълно съдействие, каза министърът.
Независимо, че изпълнението на магистралата е ускорено, "никой не е давал заповеди и не е съставял предпоставки строителите и всички по веригата да не са си свършили работата", каза Плевнелиев в отговор на въпрос.
Преди два дни в. "Труд" писа, че прокуратурата е открила фрапантни нарушения при проектирането на магистралата, която предстои да бъде открита през май. Освен препроектирането, магистратите ще проверяват изграждането й, всичките й тунели, подлези и надлези, както и строителния надзор.
Първоначално по проект са били предвидени над 2800 м подпорни стени, но при препроектирането отпаднали доста от тях.
Това крие сериозни опасности за сигурността на гражданите, заяви прокурор Стоил Тойчев от спецзвеното за противодействие на злоупотребите с евросредства.
Според експерти, подпорните стени на места са били заменени с предпазни мрежи, което е много опасно, тъй като не покрива критериите за безопасност.
Изпълнението на “Люлин” е било по-некачествено от това в отсечката на международен път Е-79, до Кресненското дефиле, която пропадна в края на м.г. след пороите.
За някои от специалистите два от трите тунела на “Люлин” не били нужни, защото над тях нямало такова количество земна маса, което да налага изграждането им.
По случая е заведено досъдебно производство. Засега то е срещу неизвестни длъжностни лица от пътния фонд.
Освен бившия му шеф Веселин Георгиев-Батко разследващите ще привикат и всички директори, които го наследиха на поста, както и бившия строителен министър Асен Гагаузов. Вероятно ще разпитаме като свидетел и министър Росен Плевнелиев, заяви прокурор Тойчев.
Малко след това той обясни пред медията, че препроектиранията след започването на строежа на “Люлин” (март 2007 г.) са направени така, че да обслужат изцяло интересите на изпълнителя на проекта “Мапа Дженгиз”, а не на възложителя - пътната агенция.
Междувременно днес СДС настоя да бъде проведена проверка, която да посочи дали шефът на агенция „Пътна инфраструктура” Божидар Йотов има връзка с бившите служби на Държавна сигурност, предаде Дарик радио. Сините смятат, че по този начин ще може да бъде дадено обяснение за някои предполагаеми зависимости на висшия държавен чиновник, но не уточниха какви са те.
От СДС настояват по време на започналата вече прокурорска проверка Йотов да бъде отстранен от поста си.