На дискусия Банов отбеляза, че от миналата година паветата в София са паметник на културата с "местно значение".

Дискусията се проведе в Министерство на културата по повод дебатите дали настилката от павета на булеварда да бъде подменена частично, изцяло, или изобщо да не бъде подменяна с асфалт.

Архитект Валентина Василева, член на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности, посочи, че не паважната настилка е тази, която създава проблемите на общината със замърсения въздух, транспорта и шума.

Всички стари европейски столици са с павета, тази настилка е истинска, дълготрайна, автентична и бележи принадлежността на София към цивилизованите градове не от днес, добави тя.

Василева отбеляза, че може да се потърси съвет за съхраняване и полагане на паважна настилка от специалистите в Европа и добави, че паважите на Прага се редят от български бригади.

Председателят на Съюза на архитектите в България Георги Бакалов отбеляза, че съхранявайки наследството, трябва да се търси съвременното и по-добрата функционалност, но при всички положения, подходът трябва да е с приоритет наследство.

Архитект Ивайло Петков от "Група град" изрази тезата да се направи ремонт сега, като се запази булевардът в сегашното му състояние, докато не се изгради цялостна визия за бъдещето му - дали ще бъде транзитен булевард или градска улица.

От организация "Спаси София" заявиха, че с оглед на ситуацията, комбинираният вариант е най-доброто решение за момента. Те също отбелязаха, че е нужно осмислянето на бъдещето на булеварда.

Акцент в изказванията беше качеството на ремонта, който и вариант да се избере.

Преди дни от "Гражданска инициатива за обществен релсов транспорт" настояха министър Боил Банов да обяви паветата в София едновременно за обект на движимото и недвижимо културно наследство и на всички улици, по които има павета, те да бъдат запазени.

Напукан асфалт в битка за паветата в София >>>

Вчера от Столична община заявиха, че ще изчакат становището на Министерство на културата за вида настилка на "Дондуков", за да може да бъде издадено и разрешението за строеж и да започне цялостната реконструкция през юни.

Три са варианта за настилка, предложени от Направление "Архитектура и градоустройство" към Столична община - само асфалт, запазване на паветата или смесен вариант.

Според социологическите проучвания преобладаващото мнение е за асфалтова настилка. Според повечето обществени обсъждания - паважната настилка трябва да се запази, сочат данните на общината.

Личното мнение на кмета Йорданка Фандъкова е за запазване на паветата, за да се запази обликът на града.

До окончателното решение за паветата ремонтът на "Дондуков" ще започне подмяна на канализацията под булеварда.

София се превръща в строителна площадка това лято >>>

АНКЕТА: Каква да бъде настилката на бул. "Дондуков"?