"Позицията на Синода е срещу сурогатното майчинство, него не приемаме. А метода ин витро го приемаме, но както и гръцката, и руската православна църква, при условие, че биологичният материал е взет от законния съпруг и оплодените яйцеклетки, колкото са подготвени, всички се имплантират в майката, защото всяка от тях е живо същество и не бива да се унищожава. При тези условия БПЦ няма против да се използва ин витро, когато това е абсолютно необходимо и няма друга възможност", обясни владиката пред БНР и Дарик радио.

Той заяви още, че човек, който използва ин витро, не е грешен. Според него в случая вероятно е станало пренасяне на становището на църквата за сурогатното майчинство към този метод и затова се е получило объркване.

В становището на Светия синод, което и до момента стои на официалния му сайт, обаче нямаше подобно уточнение и категорично е посочен методът ин витро, включително с латинското му наименование - In vitro fertilization-IVF, а отделно е споменато сурогатното майчинство.
Едва няколко часа след изявлението на Гавриил в сайта беше добавен следният текст: "БПЦ благославя единствено "ин витро"/"ин виво" оплождането, при което се използва материал от самите съпрузи и се имплантира/т ембрион/и в самата съпруга без да се допуска унищожаването на нито един от тях".
В позицията обаче все още се казва, че "православното разбиране за брака включва смиреното приемане на безплодието", а държавата трябва да помага на бездетните съпрузи "да надмогнат болката си като пренесат копнежите и любовта си върху деца, лишени от родителска грижа". 

Митрополит Гавриил беше категоричен, че БПЦ е против сурогатното майчинство, защото при него има много неща, които са неприемливи. "Утре ще започнат да клонират. И на това ли трябва да се съгласим?! А може би този метод вече го опитват някъде. В България законът още не е приет. Подготвили сме становище, защото ни го поискаха", добави висшият духовник.
По думите му в случаите, когато едно семейство не може да има деца, е най-добре да си осинови.

"Не виждам нещо обидно в становището на Светия синод. Ние няма да делим децата в никой случай. Всяко дете е еднакво ценно, всеки живот е еднакво ценен за Светата църква, защото той е вече даден", коментира междувременно Знеполския епископ Йоан, викарий на Софийския митрополит, предаде БГНЕС. "Трябва да ви споделя, че има и много млади свещеници, които в последно време нямаха свое чедо и са млади семейства. Обаче знаете ли какво сториха – осиновиха някои деца, а след това Бог им даде и свои", добави Йоан.

Позицията на Светия синод обаче вече предизвика силно възмущение сред организациите на хора с репродуктивни проблеми и лекарите.
Председателят на УС на фондация "Искам бебе" Радина Велчева и днес коментира, че остават засегнати от неща, които все още са записани в становището на Църквата, като например, че методите на ин витро оплождането са "експерименти, които се противопоставят на Божията премъдрост, затова прилагането им е богохулство".
"Повярвайте ми, че аз лично още не съм станала майка. Имам седем опита ин витро зад гърба си и безплодието ме накара да вярвам още повече в Бог и да намеря пътя към него. Ние не раждаме нечовеци", добави Велчева пред БНР.


Лидерът на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев съобщи, че владиката участва във фирма, в чийто предмет на дейност влиза и трансплантация на органи.
„Сигурен съм. Проверили сме кой в какви фирми участва с истинските си имена, не с духовните, но още не е дошло времето да ги разкрием. Аз не искам да разклащам основите на църквата, но няма как да отречем, че част от тези хора имат техни частни интереси", заяви Тренчев пред bTV.
Старозагорският митрополит Галактион повече от 1 г. е бил член на Съвета на директорите на Тъканна банка Остеоцентър - България, съобщи по-късно "24 часа". Фактът е потвърден и от шефа на банката д-р Румен Хичев.