Депутатите единодушно подкрепиха кабинета за ремонта на опасни мостове
11 са мостовите съоръжения в страната, които се нуждаят от спешен ремонт заради сериозни рискове от пропадане. В най-тежко състояние са виадуктите на магистралите "Хемус" и "Тракия", заяви министър Лиляна Павлова в парламента. Депутатите призоваха правителството да предприеме незабавните ремонти.
В декларацията е записано: „41-ото Народно събрание, след като отчита необходимостта от неотложни действия, породени от последните извънредни събития – земетресение с висока степен на интензивност, поройни дъждове и наводнения, призовава МС да предприеме незабавно ремонтно-възстановителни дейности, по ред и процедури, предвидени по закон". Кабинетът ще трябва да изработи и Многогодишна програма за мониторинг и рехабилитация на пътните съоръжения от републиканската пътна мрежа, като предвиди финансиране в рамките на държавния бюджет за 2013 г. и в тригодишната фискална рамка 2013 - 2015 г., с източници държавния бюджет, фондовете на ЕС и международните финансови институции.
Вчера правителството отпусна 43 млн. лв. за трите виадукта на магистралите "Тракия" и "Хемус".
"Още в периода 2006-2007 г. е направен детайлен анализ на съоръженията и ище оттогава е ясно критичното състояние на част от тях. Предвид последните извънредни събития анализът показа, че експлоатационното състояние на голяма част от тях се е влошило допълнително, мост над р. Струма се срути миналата седмица. Затова кабинетът иска да започне спешен ремонт на опасните обекти", заяви Павлова от парламентарната трибуна преди гласуването. Тя уточни, че общо 4000 са всички съоръжения, като голяма част от тях са в лошо състояние, съобщи БТА.
Регионалният министър подчерта, че няма постоянна програма за финансиране на ремонтите на опасните съоръжения, а през следващите години ще са необходими над 200 млн. лева за ремонта на всички.
В пленарна зала присъства и директорът на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) инж. Лазар Лазаров.
По-рано той заяви пред bTV, че никой не може да гарантира дали утре няма да падне някои мост при силно земетресение. "Повечето мостове в България са строени през 70-те години, когато са били проектирани да издържат до 6 степен по скалата на Медведев-Шпонхоер-Карник. При изграждането на мостове днес се изчисляват да издържат до 9 по същата скала", каза той.
"Ако започнем процедурите сега, след година и половина ще имаме нови съоръжения. А парите, които ще се дадат за ремонти, ще са много по-малко от това да се строят нови мостове", добави Лазаров.
Зам.-председателят на ПГ на ГЕРБ Искра Фидосова благодари на колегите си за конструктивното отношение.
От ДПС и "Атака" заявиха по-рано пред БНР, че ще подкрепят неотложните ремонти, но не и предложението на управляващите това да става чрез пряко договаряне, за да се скъси срока на възлагане на обществената поръчка. Няма да бъдат подкрепени мерки, които биха дали възможност за финансиране на определени фирми.
От БСП бяха категорични, че никакви политически комисии не могат да избират изпълнител на ремонтите. Според депутата Михаил Миков законите дават достатъчно възможности за ускорен избор на изпълнител.
Вчера около предложението на ГЕРБ бяха предизвикани словесни трусове в парламента. За преговори с партиите в НС отиде Бойко Борисов. Преди дни по повод нуждата от спешните ремонти той заяви, че "ако сега обявим конкурс, ще минат поне няколко месеца, а има силен трафик и рискът е огромен, ще поискаме всички партии да изберат няколко фирми и още след събота и неделя да започнат да укрепват".