Четвъртото издание на конкурса за добра журналистика Web Report е в разгара си. Организира го най-големият интернет портал Dir.bg, а в серия интервюта представяме журито и хората, свързани с конкурса. Питаме за някои важни за професията моменти, за личната борба в професията, за критериите за обективност днес, за сетивността към фалшивите новини.

Говорят експертите по темата, които има какво да кажат за добрата, чистата журналистика.

Днес се срещаме с главния редактор на Dir.bg Никола Костадинов.

- Конкурсът на Dir.bg за добра журналистика Web Report стартира наскоро. Как да познаем добрата журналистика в морето от информация? Вие лично как го правите и какво привлича вниманието Ви като читател, след като непрекъснато четете, обработвате и преценявате различна информация?
- Добра журналистика със сигурност са материалите в конкурса за добра журналистика. В ежедневната работа извън Web Report, уравнението за оценяване на публикация включва всеизвестни критерии - дали е актуална, написана ли е грамотно, има ли ясен източник, възможно ли е да бъде проверена, заслужава ли си да ангажираме читателите с развитата в нея проблематика.

- Какви материали и автори очаквате да участват в Web Report?
- Очаквам автори, които предоставят на читателите значими, проверени, интересни материали с обективен и творчески подход. За останалото думата е на нашето жури. Участниците имат честта крайният резултат да бъде оформен от оценките на някои от най-авторитетните имена в българската журналистиката.

- Какви са Вашите критерии, по които бихте отличавали добрите материали в Dir.bg, ако приемем че всеки ден в агенцията е конкурс?
- Ако приемем, че "значима, проверена, интересна информация с обективен и творчески подход" са общовалидни критерии, ще добавя и един персонален. Това е различното съдържание. От сутрин до вечер ли да нищим кой от лошите точно колко лош е или кой от добрите точно колко добър е? Не. Оценявам високо, когато съдържанието успее да ме изненада. И най-позната история може да има различно лице, стига някой да я прочете през призмата, която друг не е открил.

- Кой беше последният журналистически материал, който Ви впечатли извън конкурса и Dir.bg? Защо?

- Отговарям първосигнално - "В разгара на корона кризата: Докъде докарахме най-голямата белодробна болница на Балканите". Това е поизоставеният жанр за пишещите журналисти, който ме разпалва на фона на еднотипната полюция от политически разпри и битови инциденти. Първо разучаваш, после проверяваш на терен, сравняваш, разговаряш с преки свидетели, с участници в процеса, за да може накрая да осигуриш достатъчно факти, на чиято база читателят да си направи сам извода. Всички тези критерии са изпълнени от автора - Стоян Гогов, наш колега в Dir.bg.

- Но условието е за материал извън конкурса и Dir.bg. 
- Прощавайте, отговорих без да се замисля, за да бъда напълно искрен с Вас.

- Помните ли Вашето лично начало в журналистиката? Разкажете ни повече.
- През 2004 г. отидох на интервю за стажант по студентска програма във в. "Сега". Имаше комисия от няколко души, видя ми се сериозна работа. Започнах с това, че се интересувам само ако има шанс да започна работа. Бях сигурен, че ако не ме изгонят, ще получа възможност да ги впечатля. Веселин Стойнев взе, че ме хареса. Като нищо да е било от снизходителност. Даже ме придружи до Пловдив за репортаж по проблема с наркотиците в Столипиново. Отплатих му се с централен материал за броя, т.нар. фолио. Втората публикация също се получи задоволително, но за нея трябваше да ме снимат в лице. Проблемът дойде от това, че заработвах и като фейс контрол в нощно заведение на бул. "Витоша", беше тежка нощ и осъмнах с травми по главата. Добре, че фоторедакторите се оказаха професионалисти и в броя излязох чист като младенец. Така, с малко късмет и помощ от разбрани хора, започнаха нещата при мен.

- Какво дава и какво взема тази професия според Вашия личен опит?
- Дава свободата да търсиш и откриваш отговорите на незадаваните въпроси, които те вълнуват. При това от първо лице, от трудно достъпни при други обстоятелства хора. "Как може този да говори така?" "Ами имаш шанса да си журналист, питай го!"

А за това какво взема, с право може да се отговори дълбоко емоционално, но не виждам полза от излишни драматизации. Има по-тежки и отговорни професии. Нашата отнема каквото и всяка друга, ако й се отдадеш напълно - време за сън, за себе си, за близките и за всичко различно от големия враг на душата - злободневието.

- Има ли млада гвардия журналисти според Вас, които да дадат надежда за добрата журналистика?
- Млада гвардия винаги има. С демографската тенденция у нас е нормално количеството да намалява, но с повишаване на качеството може да направим професията по-привлекателна за тези след нас. Правилните решения почиват на хладната кръв, трезвата мисъл и богатия опит на старите кучета. Но тук идва ролята на новите поколения, на критичната вълна, която да отвее всеки, който е решил, че играта му е окончателно ясна. Разчитаме на младите да разпалват огъня, да увеличават конкуренцията и да се борят с всичко овехтяло, за да можем да се развиваме. В това е надеждата.

- Винаги, но особено напоследък, журналистиката е била обект на коментари от хора извън нея - обективна ли е, не е ли, чиста ли е, добра ли е. Как ви се струва - трудно ли се поддържа хигиена на информацията в днешно време и как успявате да го правите във Вашата медия?
- Преди всичко информацията трябва да бъде достоверна. В следващия етап търсим баланса между това доколко е важна, интересна и полезна за читателите. Работим с потвърдени данни и не мултиплицираме слухове. Използваме и всяка възможност за обратна връзка. Форумът на Dir.bg е едно от най-големите места за свободното слово в българското онлайн пространство и отделяме сериозен ресурс, за да следим как ухаем от хигиенична гледна точка.

- Какъв е начинът да спрем фалшивите новини, които ни заливат?
- Фалшивата новина е на повърхността, но тя покълва и се развива само в плодотворна почва. Няма да надвием причината, ако, вместо върху нея, се фокусираме върху следствието. За да направим истинска крачка напред, трябва да пренесем битката в зараждането на хранителната верига. Т.е. в нас - не само като журналисти, а и като хора. Ние сме почвата. Откъде знаем? Кой ни го казва? Защо му е да го прави? Защо точно сега? Как го е научил? Можем ли да проверим? Няма значение дали са новини от сайтовете, исторически данни, разговори за бизнес, раздумки с приятели или квартални клюки. Всеки, който има склонност да разбира света по инерция, несъзнателно се превръща в благодатна среда за разпространение на фалшивите новини.

- COVID-19 ни постави в невъобразима преди това ситуация, в която медиите се оказаха в позицията на много важен източник на информация, който задава дневния ред. Промени ли се средата през последната година според Вас? Имаше ли грешки в поведението на медиите? Научиха ли се хората да разпознават обективното поднасяне на информация?
- Средата се усложни допълнително. Здравословните и финансови проблеми засегнаха и медиите. Оцеляваме благодарение на читателите, които изглежда успяват да разпознаят обективно поднесената информация, щом продължават да ни бъдат верни. И тъй като нашият основен инструмент е истината, ще го кажа право - и ние, медиите, допуснахме грешки. Най-голямата е, че се предоверихме на редица експерти, без да проверим в детайл каква е мотивацията им да излязат пред нас. Попаднахме в капана на междуличностните битки в медицината. Възлите на враждите в бяло се оказаха завързани далеч преди пандемията, но когато го разбрахме и започнахме да ги разплитаме, се оказа прекалено късно. Духът от бутилката вече беше изпуснат. Използвам примера, за да напомня колко е важно не само да знаем кой и какво говори, а и защо го прави.

- Ако трябваше да дадете съвет на студент по журналистика в първи курс - какво бихте казали? Как се кове добрият журналист?
- Да търси в себе си всеки дефект, заради който критикува когото и да било в професията. Така се кове не само като журналист, а и като личност.

Интервю на Гергана Костова

Web Report е конкурс за важните теми, които вълнуват обществото и авторите, които продължават да спазват професионалните стандарти в бурно развиващата се информационна среда.

Водещи имена в българските медии ще четат и гледат, рецензират и оценяват авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, член на УС на СБЖ), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).

Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото".

Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals.

Партньори на конкурса са Hendrick`s, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.