Насочват към София опашките с ТИР-ове след затварянето на лабораторията на Капитан Андреево
Държавата играе ролята на чадър над частна фирма, която ще заеме мястото ми, смята бизнесменът Васил Димитров, който досега работеше на граничния пункт
Опашките от турски тирове, по всичко личи, че засега няма да секнат, а само ще се прехвърлят от границата в столицата. Евентуално в София ще бъдат създадени буферни зони, където турските шофьори, ведно с товара, да изчакват Националната референтна лаборатория да обработи анализите на пробите им. Това обясни заместник-министърът на земеделието Иван Христанов по време на посещението си на ГКПП Капитан Андреево по искане на турската страна.
Христанов призна, че в момента се обмислят и други буферни зони във вътрешността на страната, където камионите да изкачват резултата от пробите. Целта е да разтоварят опашките, но не и разходите, и допълнителното отклонение от маршрута на турските превозвачи.
Христанов твърди още, че решението на границата да няма частна лаборатория, е взето на национално ниво, защото, по думите му, е рисково частна фирма да отговаря за фитосанитарния контрол. Точно с този аргумент БАБХ на 20 май иззе дейността на "ЕВРОЛАБ 2011", собственост на Васил Димитров.
И вместо по час-два, в момента турските шофьори чакат по два дни. Призна го и Христанов, но преходният период щял да трае кратко - само няколко месеца, докато оборудват държавна лаборатория.
За опашките Христанов се оправда с това, че "обработката на документите се спъва през цялото време", като вини за това собственика на частната лаборатория Васил Димитров, който има договор за обслужване на над 700 турски фирми. Няма как да изпълнявам нещо, което ми е забранено със заповед, опровергава го бизнесменът, който показа заповедта на БАБХ.
И двете страни очакват спора им за договора за наем на държавното помещение да бъде разрешен от съда, а Васил Димитров разкрива, че вече се води досъдебно производство по сигнала му за това кое е лицето, което му оказа натиск да му отнеме бизнеса. Той е убеден, че хаосът е съзнателно търсен от страна на властта, за да може след месец друга фирма да заеме мястото му.
Предисторията на проблема и всички гледни точки в конфликта между държавата и частната фирма, от който са потърпевши и турските превозвачи, гледайте във видеорепортажа.