На мотор, сноуборд и собствен ход: Кандидатите се надпреварват за любовта на народа
Черното кожено манто, танцът на робота и любимата дължина от 20 см са ненадминатият хит на кампанията
Вяла кампания - отсичат анализаторите. И като цяло журналистите са съгласни с тях. Обаче изглежда, че кандидат-депутатите истински се забавляват с "приземяването". Сериозните изборни послания, повече с монолози, отколкото в дебати, бяха оставени за телевизионните студиа и предизборните хроники, а демонстрациите на спортни умения, хобита и танци предпочетоха да споделят директно на терен с избирателя. Който пък беше осведомяван напоително през социалната мрежа за всяка стъпка на кандидата лично от него самия.
Да се хванат на хорото и да се снимат с избирателите на разходка по пазара е обичайното клише във всяка кампания, но пиарите този път имаха и далеч по-силни проблясъци, защото винаги може повече. И ако невинаги зад ефектен и бонусен ход на даден кандидат стои задължително пиар съветник, то задължително зад всеки гаф няма такъв.
А когато пиарите не са на линия и е в ход творческият замах на самия кандидат, понякога се стига до двусмислици. Например с линийката в сантиметри на д-р Таня Койчева-Андреева от ДБ, с която позира на предизборна проява в парка "Гео Милев". На снимката с линийката младата лекарка сочи с пръст колко съществена е разликата между 14 и 20 см дължина. Пояснение за незапознатия читател липсваше, а само репликата, че хората много добре знаят, че "14 см не са 20".
Със сигурност усмихнатата млада лекарка, която миналия път не успя да влезе в парламента, е нямала предвид едни други сантиметри, нито пък меренето на нивото на река Дунав, а само слоя на асфалта, който трябва да се полага, ако не крадеш материали за направата на магистрала. Но тутакси заваляха коментари със сексуален привкус и напомняне на максимата, че "сексът винаги продава".
В състезанието по агресивно и зрелищно грабване на вниманието на електората заслуга имаха още две дами, които се качиха на мотори, за да отбележат откриването на мотосезона.
Конкуренцията се разигра на полето на лявото, след като конските сили яхнаха поотделно и соцлидерката Корнелия Нинова, и Мая Манолова от Левицата.
Нинова поведе с едни гърди в аутфита, облечена като рокерка, възседнала мощен "Кавазаки".
Мая Манолова пък предпочете професионалист да й кавалерства на мотора, но и двете представителки на лявото у нас пожелаха на мотористите безавариен сезон.
Техни колеги от ПП, ДБ и ДПС също опитаха да вкарат превозните средства в кампанията - едните пропътуваха с влак и самолет разстоянията до избирателите, и се снимаха как го правят, а от партията на Карадайъ на поредни избори обикаляха страната с автобус.
И докато този път Нинова яхна не кон, а мотор, съпартийците й Христо Проданов и Борис Цветков се отдадоха на по-кротки занимания.
Бившият туристически министър Проданов се умисли над партия шах в парка на Студентски град, а Цветков сложи готварската престилка и се зае да меси хляб заедно с кмета на Ковачевци.
Спортът традиционно беше предпочитан избор за разчупване на снагата на кандидат-депутатите. Точките обра Кирил Петков, понесъл се на сноуборда по пистите на Боровец. На забележките на опонентите, че другите правят кампания, а той си почива в курорта, лидерът на ПП обясни, че по пистите са младите избиратели на формацията му.
Петков се оказа и най-спортуващият политик, понеже след сноуборда реши да потича с други кандидати на ПП в крос из Южния парк, докато Ицо Хазарта водеше щафетното бягане в Западния.
И макар да са в коалиция, от ДБ признаха, че ПП са по-големи майстори от тях в джагите.
На пловдивски терен двамата коалиционни партньори си устроиха малък турнир, а евродепутатът Радан Кънев публично призна превъзходството на другия отбор.
"Пет минути разпускане посред графика винаги са добра новина. Лошата новина е, че "Продължаваме Промяната" са доста по-добри от "Демократична България" на джаги. Или просто аз съм твърде, да не кажа пословично, кьопав на тази игра", написа Кънев под снимка в профила си във Фейсбук заедно с първия и втория в общата им листа - Никола Минчев от ПП и Йордан Иванов от ДБ. Компания в джагите им правеше Александър Ракшиев.
И като заговорихме в началото за хорото, то се вие от първия ден на тази предизборна кампания и без изключение, партиите се хващат на него по селца и паланки. Една от майсторките в хоровода се оказа д-р Цветеслава Гълъбова от Левицата, която неуморно водеше хорото в Северния парк в ритъма на "Бяла роза".
В състезанието по танци обаче над всички изпъкнаха от ДПС. Техните хора заложиха на доста по-модерни ритми. Кандидат-депутатът от Бургас Вергин Терзиев изненада дори съпартийците си, като изигра танца на робота с официален костюм по време на предизборна среща. Терзиев се качи на сцената с танцова стъпка, под звуците на Music instructor и хита "Get Freaky", и разкърши тяло под взрив от овации в присъствието на лидера Мустафа Карадайъ.
Пиар ход, който си остава неподражаем, не за друго, а понеже не може да бъде изплагиатстван от другите политици, се оказа черното кожено манто на Бойко Борисов. А няма как да бъде изкопирано от конкуренцията, понеже е запазена марка още от времето му на главен секретар на МВР. Лидерът на ГЕРБ знаково облече черния шлифер на среща със симпатизанти в Кърджали, а пиарката му написа паролата под снимката на Борисов: "He is back". Дали преди това е имало "Зов за завръщане", само гадаем. Иначе това манто не е съвсем ОНОВА манто.
Така или иначе, на мотор или на сноуборд, на хорото, с БДЖ или на собствен ход - кандидат-депутатите вече се впуснаха в последните метри на изборната надпревара, а чия пиар стратегия през социалната мрежа е сработила най-добре, ще разберем на 2 април. И дали е сработила, или са хвърлили таланта си на вятъра.
С хляб и зрелища, или само със зрелища, все пак политиците ни останаха длъжници. Още ни дължат поне един лидерски дебат. Защото вече спряхме да броим на колко поредни избори тръгваме без да видим нито веднъж сблъсъка на титаните. Не ментетата му.