Мините в Черно море може да се задействат и при контакт с човек
Взривните устройства целят по-скоро да забавят големите кораби, отколкото да ги унищожат
В края на март руските власти разпространиха съобщение, че Украйна е поставила общо 420 мини в Черно и Азовско море, като 10 от тях дрейфуват и могат да достигнат до Босфорския проток и дори до Средиземно море. В данните се посочваше, че заради бурите стоманените въжета, които държат мините към котвите им, са се скъсали. Според руснаците взривните устройства трябваше да достигнат за около 10 дни до териториалните води на България.
Киев нарече твърденията "поредната пропаганда" на РФ, а от нашите Военноморски сили обявиха, че тази информация по-скоро цели да всява страх, отколкото има реална заплаха за страната ни.
Скоро се появиха мини в Босфора, на около 12 мили източно от нос Инеада, Турция, и на около 40 мили източно от Констанца, Румъния. Турските власти и до днес продължават да изнасят данни за открити в териториалните им води взривни устройства.
Трудностиъе с евакуацията на българите от пристанището на Мариупол и кораба "Царевна" идват именно от минираните пристанища. Обществото пък е притеснено не само за моряците, но и заради страховете, че мините могат да изплават на бреговата ивица и да застрашат живота на хората.
Dir.bg се допита до екип сапьори, които обясниха и за опасността, която може да създаде една такава мина, колко тежки могат да са пораженията при взривяване, при какви условия се случва детонация, как се обезврежда и подготвена ли е България в тази ситуация.
За устройството и разновидността
Морските мини се състоят от 3 основни части - корпус, котва и взривател. Корпусът е предназначен за съхранение на взривното вещество, осигуряване на гнезда за взривателите и осигуряване на положителна или отрицателна плавучест. Той може да е с различна форма като например сфера, полусфера, цилиндър, сфероцилиндър и други.
Котвата има за цел да държи мината на мястото, на което е поставена под повърхността на водата, като котвата и мината са свързани със стоманено въже - минреп.
Последният компонент - взривателят, е устройството, което при контакт с поражаемия обект инициира активирането на взривното веществото от корпуса.
Според източниците на Dir.bg плаващите в Черно море мини са контактни от вида ЯМ - малки котвени мини с тегло от около 150-170 кг и взривно вещество 20 кг тротил. Поставят се на максимална дълбочина от 50-60 метра и на минимална - около 2,5 м. Тези мини са с положителна плавучест. Минрепът им е 10 мм (диаметър) стоманено въже.
Другите мини, поставени от Украйна, са ЯРМ - с тегло от 13 кг и заряд 3 кг. Те се закотвят на дълбочина до 12 м, стоманеното им въже е с диаметър 8,5 мм.
26 март 2003 г. - Във военноморската база в Портсмут, Англия, демонстрират оборудването за откриване на мини, предназначено за мисия от войната в Ирак
Снимка: Getty ImagesВзривяване, поражения и обезвреждане
Според сапьорите мините се активират при контакт на взривателя с плавателно средство. Натискът, необходим за взривяването на устройства от типа ЯМ, е 40 кг, което означава, че освен голям кораб, малка лодка и дори човек могат да задействат експлозива.
ЯМ е предназначена за противодействие на плиткогазещи плавателни съдове и за преграждане на морски коридори с дълбочина от 2,5 до 60 метра. При контакт на кораба с мината и последвалата детонация се поразява корпусът на плавателното средство, като обикновено щетите за големи кораби не са толкова сериозни. Целта по-скоро е съдът да бъде забавен. При контакт на жива сила обаче смъртоносното действие е сигурно.
Откритите мини най-вероятно не са обезвредени, а са унищожени, казват източниците на Dir.bg. Разликата се състои в това, че при обезвреждането взривателят се отделя от корпуса, като в този случай боеприпасът отново може да се снаряди и използва на по-късен етап. При унищожаването той се взривява и престава да съществува.
Единичните мини, каквито бяха намерени в Черно море, се откриват чрез два метода - наблюдение на предполагаемото им придвижване към плавателните съдове и по-рядко и неефективно - от въздушно разузнаване с вертолети. Те не се обезвреждат, а се унищожават от нарочни команди. При интензивни военни действия ВМС използват противоминни тралове, взривни средства като шнурови заряди, подводни бомби, артилерийски обстрел и др.
В употреба влизат и т.нар. "прориватели", които са бракувани плаващи съдове, преминаващи през минното заграждение с цел да го задействат и отворят коридор, без да има материални и технически загуби.
Мините могат да изплават на брега
ЯМ са с положителна плавучест, от което следва, че при отделяне от котвата мината започва да дрейфува. Опасенията, че такива боеприпаси могат да достигнат до брега, са напълно оправдани, категорични са сапьорите, като предупреждават, че "след изплаването на повърхността мината е винаги опасна".
Това е възможно, тъй като мината дрейфува по постоянните или сезоните течения и под влиянието вятъра или силното вълнение.
Пред Dir.bg експертите посочиха, че опасността за България е много малка, но в никакъв случай не е нулева. Те също така подчертаха, че военната ситуация в Украйна показва няколко неща - минното оръжие практически не остарява, то е изключително ефективно и освен това действа сковаващо за дълъг период от време.
Българските ВМС всяка година откриват и унищожават по няколко исторически мини, останали от войните, които се взривяват като нови, разказват сапьорите.
И предупреждават, че и Русия, и Украйна "имат на въоръжение еднакви образци мини, така че провокациите за дискредитиране на противника са напълно възможни", но и поясняват, че бурите и вълнението на морето не изглежда да са били толкова големи, че да скъсат стоманените въжета, които държат котвите за мините.
Източниците на Dir.bg споделят и че слухът за минна опасност всъщност може да крие икономическо проявление за завишаване на цените на застраховки за кораби и товари, а и по този начин би се ограничило навлизането на нежелани кораби на нечерноморски държави.