Лошото състояние на пътищата у нас е проблем, за който черната хроника напомня с ежедневни произшествия и жертви. След поредица изгубени години в омагьосания кръг блесна лъч светлина - едно рационално решение за най-конфликтната точка в Югозапада вече дава резултат.

Въвеждането на ограничение за скоростта по път I-1 през Кресненското дефиле до 50 км/ч и поставянето на ограничителни колчета по инициатива на вече министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов доведе дотам, че по данни на ОДМВР-Благоевград вече 2 месеца и половина в участъка не се е случил нито един тежък пътен инцидент.

Статистиката показва, че от началото на тази година до поставянето на обезопасителните колчета инцидентите в Кресненското дефиле са 15, жертвите са две, а шестима са ранени. За същия период на миналата година пътнотранспортните произшествия са 22, тежките инциденти са 10, двама са загинали, а 17 - ранени.

Общия брой на пътните инциденти в дефилето през 2021 г. е 54, от които 23 са тежки, по данни на Областната дирекция на МВР (ОДМВР) в Благоевград, предоставени на БТА. Загиналите при катастрофи в този участък от път I-1 през изминалата година са петима, а ранените са 40.

Само за първия летен месец - юни, в Кресненското дефиле при катастрофа загинаха двама, а петима бяха ранени. От 10 юли до момента в участъка не се е случил нито един тежък пътен инцидент. Периодът без тежки инциденти съвпада с въвеждане на ограничение за скоростта до 50 км/ч и поставянето на ограничителни колчета. Колчетата са разположени през 15 метра през целия 16-километров участък от пътя.

Облекчаването на опасния участък е само част от грамадата проблеми, които от години чакат решение. Те са замитани дълго време, а дали управляващите не са знаели за тях или умишлено не са им обръщали внимание, можем само да гадаем.

Добрата новина е, че за краткото си управление Гроздан Караджов и екипът му успяха да придвижат част от най-спешните мерки. Някои от тях са непопулярни и дълго отлагани, други изискват промени в много закони, които са подготвени, но не стигнаха до пленарна зала, а трети налагат изцяло нова нормативна уредба, за която от екипа на бившия регионален министър уверяват, че е в процес на разработка.

През месец май АПИ започна ремонт на всички участъци с установен аквапланинг ефект. Срокът за завършване на тази задача е до 1 ноември. АПИ възложи ремонт по цялостни проекти за безопасност на движението в няколко отсечки с висока концентрация на ПТП, т.нар. "отсечки на смъртта". За първи път от много години насам във всички области бе извършено косене на избуялите треви и кастрене на растителност, които пречеха на добрата видимост на водачите. Започна и подмяната на всички изкривени мантинели или такива с нарушена цялост. Тук срокът е постоянен с време за реакция 24 часа след всяка авария. На всички магистрали, скоростни пътища и пътища първи клас трябва да се постави нова светлоотразителна маркировка преди зимния сезон. Започна инвентаризация на цялото знаково стопанство на АПИ и подмяна на износените пътните знаци, чиято светлоотразителност не отговаря на нормативните изисквания.

Важен напредък е и завършената реформа в тол системата. От 1 юли беше въведено реално тол таксуване на тежкотоварните МПС за пътищата, втори клас. Въведен ефективно е и принципът "Който повече ползва и замърсява, той плаща повече", като променихме цените за леките и тежките автомобили. Така ще се обърне структурата на приходите в тол системата и вече 2/3 от събраните средства ще са от тежкотоварния трафик, а 1/3 - от леките коли. При планирани приходи от тол такси в размер на 480 млн. лeва за 2022 г., след реформата в тола, през 2023 г. приходите ще се увеличат до 800 млн. лева - средства, които ще могат да се инвестират в подобряването на пътищата в страната.

Справка на Dir.bg показа, че по време на краткия мандат на Гроздан Караджов беше намалена цената на всички винетки за леките автомобили с 10% от 1 януари 2023 г. Сгрешената неволно винетка вече ще може да се коригира със задна дата и хората няма да бъдат санкционирани. Още през януари са планирани 7 от най-опасните пътни участъци за ремонт, някои от които започнаха това лято.

Участъкът край Ихтиман на магистрала "Тракия" се обезопасява, като краткосрочно ще бъдат ремонтирани местата, на които се образува аквапланинг. За Прохода на Републиката се изготвя технически проект за основен ремонт, а дотогава на участъците от пътя с концентрация на инциденти ще се поставят нови маркировка и пътни знаци. По пътя София - Варна при село Микре бяха поставени колчета за ограничаване на изпреварването и подобряване на пътната сигнализация.

На фона на цялата тази свършена работа обаче всеки трагичен инцидент продължава да разкрива грамадата нерешени от години проблеми. Приближаващите избори са подходящ момент, за да посочим някои от тях:

- Лошото състояние на пътищата и над 80 опасни участъка, чиито ремонти и поставяне на нова маркировка и ограничителни системи са спешни; нуждата от повече обходни пътища;

- Човешкият фактор - което означава всички да сме отговорни на пътя, от пешеходеца, велосипедиста и каращите тротинетка до водачите на МПС и професионалните шофьори - защото неправилното изпреварване и превишената скорост са основните фактори за жертвите и ранените;

- Вместо все по-тежки санкции - ефективно изпълнение на наложените наказания и по-голяма събираемост на глобите, в т.ч. по-висок процент на връчване на актовете. Защото чувството за безнаказаност, породено от факта, че на водача му се е разминало по една или друга причина ражда системните нарушители. А точно те най-често причиняват смърт или телесна повреда на пътя;

- Привличане на неправителствените организации и граждански сдружения за партньори на институциите, за справяне с войната по пътищата.