Гроздан Караджов е роден в Стара Загора на 14 декември 1966 г. Завършва Първа английска езикова гимназия в гр. София и право в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Активен участник в студентските протести през 90-те години. Председател на Независимото студентско дружество в Юридическия факултет на СУ и съпредседател на Федерацията на независимите студентски дружества. Съосновател и национален координатор на Българско сдружение за честни избори.

От 1990 до 1995 г. работи във фондация "Отворено общество". В периода 1996 - 2011 г. е главен секретар на Комитета по пощи и далекосъобщения, главен секретар на Министерство на транспорта и съобщенията и председател на Съвета на директорите на БТК. От 2001 до 2004 г. е изпълнителен директор на фондация "Демокрация". Член на Управителния съвет на Центъра за икономическо развитие. 

На парламентарните избори през 2014 година е избран за депутат от листата на Реформаторския блок в 43-ото НС, председател на постоянната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения. Напуска поста заради бламиране на съдебната реформа от страна на ГЕРБ. Вицепремиер по регионалното развитие и благоустройството и министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинета на четворната коалиция, избран от 47-ото НС. Подава оставка на 9 юни 2022 г., след като лидерът на ИТН Слави Трифонов обябвява, че изтегля министрите си и слага край на коалицията. Народен представител от ИТН в 49-ото НС.

Женен, с четири деца. Участва в дарителски каузи, свързани с подкрепата на хора с интелектуални затруднения, бежанци, изоставени и бездомни животниУчредител на фондация "Светът на Мария" и дългогодишен активен дарител.

ИТН е твърда опозиция, не участва в котерийните битки, няма да подкрепи бюджета и смята за грешка отхвърлянето на референдума за еврото заради принципа на демокрацията, макар че ще гласува с "не", ако той се проведе - казва Гроздан Караджов в интервю за Dir.bg. А ние му припомняме, че мина цяла година без жертви на пътя в Кресненското дефиле след поставянето на пластмасовите колчета, по негово настояване. Струват само 60 000 лева, но спасиха не един човешки живот, е равносметката на Караджов. 

Бюджетът, местните и европейските избори са трите крайъгълни камъка, които пък ще очертаят колко дълга ще е магистралата на това управление, е прогнозата на депутата от ИТН.

- "Има такъв народ" ще подкрепи ли бюджета?

- Няма да подкрепим този бюджет на мокрите сънища. Той е нереалистичен и е писан на принципа - искаме да похарчим едни пари, дайте да видим как да ги скалъпим.

И ще ви дам само няколко примера.

Заложени са 1,7 милиарда повече приходи от ДДС, което е с 12% ръст за тази година. На база на какво? Къде е повишеното с 12% потребление? Няма го! Напротив, инфлацията се укротява и съответно приходите в хазната намаляват.

Илюзия са и очакваните 1,5 милиарда лева по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). За да получим тези средства, трябва да изпълним тежки условия, за които нито има готовност, нито има желание от страна на управляващата коалиция. Например - до края на септември гражданите да излязат на свободния пазар на електричество, т.е. да заплащат по двойно по-високи цени ползваната електроенергия. Трябва да заместим производството на въглищните ни централи с други производствени мощности. И това при наличие на решение на НС, че няма да затваряме въглищните си централи. Няма как до края на септември да постигнем целта за декарбонизация. Пак до края на септември трябва да направим и редица капиталови инвестиции в транспорта, при условие че всички, без една, са на ниво обществена поръчка и се обжалват. А единствената необжалвана е отменена от министъра.

Според този бюджет ще се съберат и 1,5 милиарда от дивидентите на държавните фирми, главно от БЕХ. Тази мярка е в пряко нарушение на Търговския закон. Одиторите вече са разписали отчетите на тези фирми. Но тези отчети не се харесват на министъра на финансите, защото на него му трябват повече пари. И за да се снабди с тези пари, иска поправка на отчетите. Къде в Търговския закон пише, че могат да се правят подобни своеволия? Докога ще толерираме подобно нарушаване на законите?

Така че в приходната част има около 4,5 милиарда, които никога няма да постъпят в хазната! Това прави целия бюджет една фантасмагория, която ние няма как да подкрепим.

- Може да се попълнят липсите, например, с планираните над 1,5 милиарда от продажбата на реакторите на АЕЦ "Белене"?

- Мъдрите хора са казали - не казвай хоп преди да си скочил. Ще настояваме тези пари да се заделят в специален фонд, който да се разходва САМО за новите реактори на АЕЦ "Козлодуй" и да не може да ги пипа министърът на финансите! За да има гаранция, че България е обезпечена с ток за собствени нужди и ще запази мястото си на най-голям износител в региона.

- ИТН в опозиция ли е сега, или не?

- Ние сме твърда и непреклонна опозиция на сегашната управленска "сглобка". Гласуваме против управляващите във всяко едно от спорните решения на парламента и не участваме в котерийните битки между различни лобита в НС. С всеки изминал ден гражданите все по-ясно виждат, че ние сме измежду малкото истински опозиционни партии.

- Колко дълга ще е магистралата на това правителство, според Вас?

- Най-лесно е да ви отговоря, че интересът клати феса. В момента ГЕРБ и ПП имат интерес не само да се закрепят, но и да се окопаят във властта. И се видя, че те са готови на всякакви компромиси в това отношение - дори влязоха с врага в едно легло. Доколко това е полезно за обществото, е съвсем друг въпрос. Когато щетите от това "управление" станат по-големи от ползите, тогава управлението ще се разпадне. Може да е утре, може да след година. Първият голям тест ще бъде гласуването на бюджета. Вторият - местните избори. Третият - европейските избори.

В правителството са изпратени резервите на ПП. Доколко и как ще се справят, е рано да се каже. Но ако погледнете какво са свършили ПП и ГЕРБ за този един месец и половина съвместно управление, ще видите, че 90% от времето се занимават със скандали за постове.

Коалицията е безпринципна, обикновен брак по сметка. Едните имаха голям мерак да ги изперат, а другите неистово желаеха властта. Едните направиха абсурдни отстъпки, за да се пременят в бяло, а другите направиха дълбоки реверанси, само и само да имат цялата власт. Това е картината на управлението - и като правителство, и като коалиционна сглобка, която стои зад него. Затова са и тези ежедневни скандали - днес гласуват единодушно, утре се цакат взаимно, после се събират по някакви тъмни стаички, за да се спазарят.

- Като че ли се коригириха за 24 часа преди визитата на Володимир Зеленски - заедно решиха въпросите по точките за Украйна, в това число и за продажбата на реакторите на АЕЦ "Белене?

- Сама произнесохте диагнозата - от 24 часа правят нещо заедно. Нека да видим след още 24 часа какво ще направят. Не така единни бяха по въпроса за имунитетите, например. Напрежението в ДБ по този въпрос избухна и точно те прокараха темата за имунитетите в дневния ред на парламента.

- Тоест, Борисов се отказа от имунитета не заради БСП, както го разтълкува Нинова, а заради коалиционното напрежение?

- Очевидно. Когато една коалиция работи на ръчно управление, ежедневно се налага да се коригира нещо в нейната работа. Същото е и с правителството. Там вторият ешелон още не е назначен, с малки изключения. Непрекъснато има някакви пазарлъци кой да стане зам.-министър.

- Как изглежда конструкцията на управлението с днешна дата - стабилна или крехка?

- Тази сглобка е доста стабилна, защото към нея се присъедини и ДПС. Официалната коалиция между ГЕРБ и ПП-ДБ изпира ГЕРБ, а за изпиране на ДПС се измисли така нареченото конституционно мнозинство. И това очертава границите на подкрепата за правителството - "мека" коалиция с над 160 гласа, с които то може да се изкара и 4 години. Стига да направят механизми за взаимодействие между изпълнителната власт и парламентарните групи и да ги накарат да работят. Ако не успеят, първият крайъглен камък е приемането на бюджета. Абсолютно сигурен съм, че ГЕРБ и ПП-ДБ ще го приемат, независимо от критиките, които ще чуем.

- ИТН застана зад референдума, иницииран от "Възраждане", въпреки че сте за еврозоната. Какво следва от неясното решение на Народното събрание? Има ли проблем, чисто в процедурата, какво точно сте гласували?

- Моята лична позиция винаги е била ясна - демокрацията се лекува само с повече демокрация! Хората решават! Затова не мога да разбера кога ще престанем да се страхуваме от гласа на народа? Докога ще смятаме, че мнението на гражданите не е важно? И докога изобщо няма да се допитваме до тях, особено по важни за страната въпроси? Докога думата демокрация ще се асоциира с някакъв вид "аристокрация", която седи в парламента?

Същата "аристокрация", която с неумението си да се разбере помежду си по ключови за страната теми, ни докара до политическа криза!

Същата "аристокрация" не желае да даде думата на гражданите, защото те можели да сгрешат! Значи гражданите не грешат, когато дават власт, но грешат, когато има опасност да подкрепят решение, което не се харесва на мнозинството от тази власт.

Не може да казваш, че народът ще сгреши, ако се проведе някакъв референдум. Най-вече защото народът е този, който плаща сметката. Ако сгреши, той ще плати сметката на тази грешка. Да, той има право, всеки от нас има право, да сгреши и да си плати за това. Чрез тази грешка ще научи своите уроци в демократичното ни развитие и няма да ги повтори.

Аз гласувах референдумът да мине, защото е събрал 470 000 подписа. Имаме ясна заявка на една голяма част от народа, че този въпрос трябва да бъде подложен на всенародно гласуване. А на въпроса, който "Възраждане" са задали, ние имаме ясен отговор - ще гласуваме с "не".

Пътят на България е към Европа. И на съмняващите се трябва да се обясни какви са ползите от влизането в еврозоната, а не те да се пренебрегват и обявяват за неграмотни. Да, това не е лесно и изисква много усилия, които очевидно управляващите не желаят да положат. Но аз съм сигурен, че отхвърлянето на референдума по този безпардонен начин е грешка, защото мнението на хората трябва да бъде уважавано, а доверието - спечелено. Това ще вдигне топката на "Възраждане" и ще засили още повече антиевропейските настроения.

- Да се върнем малко назад във времето, във вашия ресор на бивш регионален министър. Една година без жертви на пътя в Кресненското дефиле след поставянето на предпазните колчета. Те бяха сложени по ваше време, какви са изводите?

- Това е един пример как с простичко решение могат да се постигнат добри резултати. Честно казано, само това да е моят принос като министър, аз ще съм доволен, защото всеки спасен човешки живот е безценен.

Може да звучи абсурдно, но дори за колчетата трябваше да водя сериозна битка. И те не са резултат от моментна прищявка, а от целенасочена политика. На всичките ми оперативки като министър, освен УС на АПИ, участваше и представител на Държавната агенция по безопасността на движението. Заедно с Анжелина Тотева, която тогава беше директор, бяхме очертали мерки, които да дадат бързо ефект.

Най-рисков беше Кресненският проход, където всяко лято имахме по 7 - 8 жертви и десетки ранени, много материални щети, както на инфраструктурата, така и на личните автомобили. И затова първото ми разпореждане беше да се ограничи изпреварването в участъка. Тогава от АПИ ми обясниха, че тези мерки за безопасността на движението са част от мерките за смекчаване въздействието на трафика върху дивите животни и птици, посочени в решението по ОВОС на спорния участък за Кресна 3.2 - последната непостроена отсечка на автомагистрала "Струма". От страна на МОСВ имаше силна съпротива, тъй като те смятаха, че ако бъдат въведени мерките като част от ОВОС, това ще означава реално започване на строителството на целия този участник. Това естествено не е вярно. Въпросните колчета са евтино и ефективно решение, но трябва да бъдем реалисти, че е временно.

- Дори пластмасовите колчета са били проблем?

- Звучи паракдосално, но да. Каквото и да се направи трайно по платното, е строеж по смисъла на ЗУТ. Готовият проект за пластмасови колчета отлежаваше в АПИ от години заради противоречията с еколозите по реализиране на целия проект АМ "Струма" 3.2. Затова и нямаше как да обявим нова поръчка по ЗОП само за тези колчета, защото това строителство вече беше част от големия проект за магистралата. Въобще, ситуацията беше Параграф 22. От МОСВ не бяха съгласни да се реализират мерките по безопасността, защото ще пуснем първи елемент от строителството на целия участък и с това ОВОС-ът щеше да се бетонира и да стане вечен. В крайна сметка успяхме да се наложим и мерките дадоха безспорен резултат.

- Колко струваше поставянето на тези колчета?

- Около 60 000 лева. Уважавам мнението на еколозите, но като регионален министър и най-вече като човек смятам, че хората трябва да имат по-безопасен и бърз път. Горд съм, че успяхме да намерим баланса между закона, опазването на природата и на човешкия живот като най-висша ценност.

- Трябва ли подобни мерки да се предприемат и на други такива смъртоносни участъци?

- Подобни мерки бяха набелязани на още 7-8 участъка в страната - например пътят Русе - Велико Търново, в участъка на Бяла, около с. Микре и др. Друга мярка за безопасност е ремонтът на участъци с аквапланинг. Той трябваше да започне през лятото на същата година. Оказа се, че тези участъци са известни от много години, но по необясними за мен причини и по тях не се е работело.

Възложихме и премаркиране на всички автомагистрали и първокласни пътища. Вдигнахме рязко изискванията за светлоотразителност и за вида бяла разделителна линия на пътя. Възложих да се прегледат всички мантинели и смачкани и паднали да се подменят.

- Какво стана с тези участъци, след като напуснахте министерския пост в МРРБ и след смяната на властта?

- Не знам. Давате ми добър повод да поискам информация по линия на парламентарния контрол. Човешкият живот няма цена.

- Новите мерки, които се обсъждат през последните дни, ще ограничат катастрофите на пътя - например, технически преглед на колата, само ако си платил глобите?

- Темата за безопасността на пътя винаги се е използвала популистки. След всяка по-тежка катастрофа се лансират идеи било за драстично вдигане на наказанията, било за затвор и за най-дребното нарушение по пътя, било за нещо друго. В същия дух е и идеята да не се разрешава технически преглед, ако собственик на МПС има неплатена глоба. Смятам, че подобни мерки не работят. Да, всеки трябва да си плаща глобите. Но пътят не е да се спират техническите прегледи, а държавата да затегне контролните си механизми и да събира глобите бързо. Намаляването на катастрофите ще се постигне с поставяне на повече пасивни средства за контрол по участъците с висока концентрация на ПТП. Щом има много произшествия в този участък, той трябва да бъде обхванат не само от знаци и предупредителни сигнални устройства, но и от камери и радарни устройства. Но за това трябва политическа воля и финансиране на МВР.

- В бюджета обаче имаме свиване на капиталовите разходи.

- При МВР е ударено точно върху тези разходи за същинската дейност. Не стига че бюджетът за МВР е основно за фонд "Работна заплата", ами и малкото разумни инвестиции, които могат да бъдат направени в интерес на запазване живота и здравето на хората, всъщност сега са орязани в името на заветната цел - да стигнем тези 3% дефицит, за да влезем веднага в еврозоната. Всъщност тези два проблема са съвсем различни и трябва да бъдат решавани паралелно, а не за сметка един на друг.