Една забуксувала кампания
Месец след началото на мащабния проект за информиране за COVID ваксините, броят на поставените дози стигна дъно от 11 за ден
В началото на своя мандат сегашното правителство "запретна ръкави" и започна борба с неправилно борената до момента, по думите на управляващите, криза с ваксинацията срещу COVID-19. С риск да си навлека поредица от негативни коментари, ще отбележа, че предишният здравен министър остави единствената що-годе работеща мярка за увеличаване на броя ваксинирани - зеленият сертификат, който осигуряваше допуск до различни обществени обекти вместо тестовете. Въпреки че побългаряването на този допуск доведе до там, че един и същи сертификат едновременно се представяше за вход в заведение във Варна, за кино в Русе, мол в Пловдив и строителен магазин в София.
И докато това се случваше, строгият контрол в чужбина докара още ваксинации у нас, поради това, че значителна част от заминаващите да работят там българи биха ползвали здравната услуга в съответната държава по-трудно. А контролът бил такъв, че за да влезеш в KFC в малко германско градче, било необходимо в едната ръка да държиш телефон със сертификата или хартиения му носител, а в другата - лична карта, докато бъдат сравнени данните от двете. Разказват го очевидци.
У нас проверката "валиден" на мобилното приложение на здравното министерство даваше безпроблемен вход, дори това да е за сертификат на жена, представен от мъж.
Междувременно натискът с болните от COVID не намаляваше, но пък натискът за премахването на сертификата се увеличаваше. По думите на главния съветник на премиера по въпросите на корона-инфекцията проф. Радка Аргирова, изтървани в поредно интервю в национална медия, "запретването на ръкавите" включило и британска компания, която да предложи мерки за насърчаване на ваксинацията. Въпреки опитите ни чрез заявления за достъп до обществена информация да разберем коя е тази компания, тя остана неизвестна.
В началото на февруари Dir.bg попита Министерството на здравеопазването какво прави по въпроса с очакваната широкомащабна кампания, която да мотивира българите и да започне масово ваксиниране, след като България дори в условията на доставени всички одобрени в Европейския съюз видове ваксини с достатъчни количества, остана държавата с най-малък брой ваксинирани в Европа. Отговориха ни, че информационната кампания е в етап на разработване, с концепцията е ангажиран екип на министерството, а кой ще разработи собствения сайт на кампанията, заложен в плана за справяне с пандемията, както и колко ще струва това плюс поддръжката му, не стана ясно от информацията на пресцентъра на министерството.
Тук ще вмъкнем още една мярка за увеличаване на интереса към ваксинацията, предложена от премиера Кирил Петков в края на 2021 г., но само за българските пенсионери - една доза от ваксината и 60 лева еднократно до юни. Резултатът, който проследихме след обявяването й, е увеличаване с около една четвърт на броя на бустерните дози.
При втория ни опит да получим информация по темата "широкомащабна кампания за ваксиниране", ден след като здравното министерство представи сайта на кампанията plusmen.bg, пресцентърът отговори на голяма част от нашите въпроси.
Според изпратената информация, интернет-страницата с мото на кампанията "+мен", която трябва да промотира всичко около ползите от ваксините и ваксинацията, е разработка на "Информационно обслужване" АД. Тя е безвъзмездна, а 1000 лева от бюджета на здравното министерство са предвидени за хостинг и оптимизация. Алтруистичното начало в тази кампания продължава и с поддръжката на сайта, която се прави от пресцентъра на здравното министерство, без се плаща допълнително на хората, които участват.
Кампанията включва и телевизионен клип, разработен от министерството и БНТ. А работата по него е задействана още по времето на служебния кабинет, когато е сключен договорът с телевизията за закупуване на програмно време и за провеждането на съвместни инициативи, популяризиращи ваксините и ваксинацията. Изработката на клиповете струвала на министерството 15 300 лева с ДДС, а телевизията се съгласила да ги излъчва без заплащане по всички свои програми в рамките на кампанията.
Като разходи за цялата информационна кампания на министерството, която няма краен срок, са заложени до 100 000 лева.
Десет дни след началото на кампанията ситуацията около пандемията и отношението към нея бяха коренно променени. С премахването на епидемичната обстановка достъпът до PCR-тестове рязко спадна поради невъзможността да ги назначават личните лекари, COVID-зоните, открити по време на служебния кабинет, бяха закрити, а лечението на болни беше ограничено само до инфекциозните отделения. Премахването на зеления сертификат като средство за достъп до различни обекти допълнително мотивира българите в ненужността от ваксини.
Въпреки това пандемията продължава, макар и в побългарения вариант - ако се разболее колега, той остава вкъщи и така не карантинират целия офис, макар и там половината да са положителни, но без симптоми. Статистиката сочи, че от първия ден на кампанията броят на разболелите се до неделя, 1 май, е 32 424 души.
Като сложим черта под всички ваксинации за периода на кампанията, се оказва, че тя е довела до 51 600 поставени дози ваксини от общо 4 382 663 дози, поставени до момента. Ваксинирането бележи и пик, и голям спад за времето на кампанията "+мен". На 24 март са поставени 2082 ваксини, като само месец по-рано, на 24 февруари броят им е бил 4452, а на 9 февруари - 7616. Навръх Великден са поставени 11 дози. Това е причината от Военномедицинската академия миналата седмица да обявят, че няма да ваксинират повече срещу COVID поради липсата на интерес.
Намаляването на броя на ваксинационните пунктове в градовете също е факт, докато ежедневно в програмите на БНТ шофьор, учителка, бременна, възрастни хора и дете показват колко важна е ваксинацията.
На сайта plusmen.bg освен информация от публични събития в рубрика, озаглавена "Новини", са публикувани интервюта с лекари от различни специалности, които разказват за влиянието на вируса върху отделни органи и системи в човешкото тяло, видеоклипове с мнения на медици за значението на ваксинацията срещу COVID, както и лични истории на хора, преболедували вируса, и на лекари, които са лекували тежки случаи на болестта.
Към днешна дата случаите на COVID в световен мащаб са над 514 030 000, а починали от инфекцията според официалната статистика са близо 6,3 милиона души.