Конституционният съд ще се произнесе по за промените в Конституцията най-рано след 4-5 месеца, прогнозира доцентът по конституционно право Борислав Цеков. Според него, каквото и да е решението му по сезирането на президента и 48-те депутати, то има отношение и действие само занапред, така че не би повлияло по никакъв начин на едни хипотетични предсрочни избори. Анализаторът обаче не очаква, че ще стигнем до такъв вариант. "Поне към днешния ден, по информацията, с която разполагам, и по политическите сигнали, които идват от основните фактори, от които зависи това дали ще има, или няма да има правителство, ме карат да мисля, че по-скоро ще има ново правителство в рамките на този парламент", коментира Цеков в интервю за Dir.bg. Репликите в посока предсрочни избори, които си разменят ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ, според него са част от тактиката в преговорния процес - за вдигане на акциите. Отчетът на кабинета "Денков" анализаторът оцени като "много приказки за нищо". Причината, според Борислав Цеков, е, че то е било сформирано без ясна политическа отговорност и сега се налага новият кабинет да се върне в руслото на демократичните правила - с коалиционно споразумение.

- Днес стана ясно, че КС ще се произнесе по делата срещу промените в Конституцията, образувани по искане на президента и депутати, най-рано след 8 април. Така всъщност няма как да изпревари насрочването на едни предсрочни избори, чисто хипотетично?

- Произнасянето на Конституционния съд ще стане много след 8 април, поне няколко месеца. Едномесечен е срокът, в който посочените и поканени от КС конституционалисти - аз също съм сред тях, неправителствени организации, държавни институции, трябва да представят свои правни мнения и становища. След това вече моето очакване е, че ще са необходими поне 4-5 месеца за оформяне на окончателното решение и неговото приемане. В този смисъл, ако хипотезата предсрочни избори стои на хоризонта, то КС няма да се е произнесъл към датата на едни скорошни, предсрочни избори. 

- Има ли юридически последствия при едно такова връщане на текстовете, за служебното правителство, за гражданството на депутатите и неразпускането на парламента, например, които засягат точно изборния процес? 

- Не, решението на КС ще има действие занапред. Така че, онова, което междувременно по силата на тези влезли в сила и действащи правни норми се е случило, няма да бъде засегнато. 

- Правим избори, ако се стигне дотам, само според новите конституционни правила?

- Да, според действащата Конституция в момента.

- Кого е най-удачно да предпочете президентът за служебен премиер, защото процедурата е задвижена, в понеделник започват консултациите и следва раздаване на мандати, ако не се разберат за ротация?

- Ако не се постигне споразумение между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ за сформиране на ново правителство и в този смисъл бъдат провалени, както първият проучвателен мандат, който ще се даде на кандидата, излъчен от ГЕРБ, като най-голяма парламентарна група, след това, ако се провали и вторият мандат на втората по численост ПГ и едва след като се провали и на някоя от по-малките групи, на които президентът връчи проучвателен мандат, тогава стигаме до хипотезата служебно правителство и предсрочни избори.

- Коя от посочените фигури в Конституцията е най-логичният избор на президента за служебен премиер?

- Това вече е въпрос на конкретна преценка, която президентът ще направи. Според промените в Конституцията тази преценка вече не е еднолична - президентът определя измежду посочените длъжностни лица служебен министър-председател след консултации с парламентарните групи. Тоест, след като чуе техните съображения, становища, аргументи в полза или срещу някой от тези фигури. Така че в този диалог трябва да се намери най-доброто за държавата решение. 

- А според вас председател на парламент да стане служебен премиер по-удачно ли е, сравнено с управител на БНБ и ръководител на Сметната палата?

- Всичко зависи от конкретната ситуация. Може да има представители на тези институции, които са посочени, които да изтъкнат аргументи, че имат много важни институционални задачи в момента и не могат да се отделят от тях. Така че е въпрос на конкретна преценка. Разбира се, че председателят на парламента, след като е посочен в кръга на тези лица, съвсем равнопоставено би могъл да бъде избран за служебен министър-председател. Аз нямам никакви притеснения за това, тъй като това, че парламентът не е разпуснат или че един председател на НС, който след като е избран, е доказал, че може да бъде и сравнително дистанциран от своята партия, да бъде пръв между равни, очевидно може да бъде и служебен премиер. След като може по-голямото, защо да не може и по-малкото.

- Процедурата с консултации и мандати, ако се завърти, ще доближи достатъчно срока за изборите за ЕП, ако се наложи две в едно?

- Ако приемем, че първият проучвателен мандат се провали, то би могло да се проточи процедурата поне до средата на май месец, до началото на официалната кампания за европейските избори. Хипотетично, изборите все още могат да бъдат "две в едно".

- А вие очаквате ли такъв развой на събитията?

- Не, аз не очаквам. Поне към днешния ден, по информацията, с която разполагам, и по политическите сигнали, които идват от основните фактори, от които зависи това дали ще има, или няма да има правителство, ме карат да мисля, че по-скоро ще има ново правителство в рамките на този парламент.

- Ще се договорят за ротацията и за общ документ?

- Ще се стигне до споразумение. Ще бъде интересно вече какво ще бъде това споразумение и доколко ще бъде в съответствие с първоначално заявените позиции. 

- Репликите, които се размениха, с взаимни обвинения, че едните тласкат страната към предсрочни избори, как ги тълкуваме, като тактика?

- Като част от преговорния процес, в който има вдигане на акциите, блъфиране, опит за притискане на отсрещната страна в преговорите и т.н. Като тактика.

- Кабинетът "Денков" се отчете за 9 месеца управление. Приемате ли отчета?

- За съжаление, това са 9 месеца, през които можеше да се свърши многократно повече. В крайна сметка, така се случва, че при подобни правителства, зад които не стои ясна политическа отговорност. Защото с това правителство на Денков, доминирано изцяло от ПП-ДБ, които са изгубили изборите и имат едва една четвърт от депутатите, не може да се очаква, че извърши някакви сериозни промени или да работи ефективно. Така че отчетът е много празни приказки за нищо!

- Все пак не можете ли да изведете някакъв успех?

- Единственият успех, доколкото това е успех, даже е срамно да го отчитаме като успех, е, че беше преодоляна тази двусмислена и до известна степен прокремълска линия, която се опитваше да прокарва президентът. Това е единствено. Оттам насетне аз не виждам какво направи правителството за цялото това време. Достави едни ръкавици и едни бронетранспортьори и се оказа некадърно да ги превози. Да не говорим за онези проблеми, които пряко засягат гражданите и икономиката, инфлацията. Да не говорим и за съмненията за различни корупционни практики в различни министерства, скандалите, които бяха замитани.

- Днес Борисов отправи нова оферта - да получи всички министри без външния, който да отстъпи на ПП-ДБ заедно с всички места в регулаторите и продължи да критикува партньорите. Вие споделяте ли това, че по критики към кабинета той си прилича с президента, както го обвиниха от ПП-ДБ?

- Мисля, че тези партньори - и ГЕРБ-СДС, и особено ПП-ДБ, трябва най-после да си дадат сметка, че по този ненормален начин, по който сформираха правителството на Денков като политическа формула, не може да се продължава и всичко трябва да се върне в руслото на демократичните правила. А те повеляват едно единствено нещо - правителството да отразява вота на избирателите, да бъде съставено така, ме в него да участват равнопоставено, пропорционално, онези политически сили, които го подкрепят и избират. Не може едно политическо малцинство да узурпира цялата власт и да се смята, че такова правителство ще бъде ефективно и стабилно. И затова трябва да си дадат сметка, включително и г-н Борисов трябва да си даде сметка, тъй като той носи отговорност за тази така наречена "сглобка", че така не може да продължава и че с подобни формули на управление отварят вратите за задкулисие и неясни интереси, и неясен механизъм, по който ще се взимат решенията.

И тук е много важно г-н Борисов, след като ГЕРБ са направили едно адекватно предложение за споразумение, да не постъпи в присъщия си стил да се извърти на 180 градуса и да поеме в друга посока. Защото за България, а и за демокрацията, е много важно правителството да се основава на едно публично и прозрачно коалиционно споразумение, в което е фиксиран ясен и прозрачен механизъм за вземане на политическите решения, а не както сега - задкулисно, с есемеси, по джиповете на олигарси и по кьошетата.

- Опасявате се лидерът на ГЕРБ да не направи голяма отстъпка, както преди 9 месеца?

- Все пак наблюдаваме политическия му опит петнайсетина години и знаем, че той много лесно си мени мнението и позицията, затова го казвам.

- Според вас по-справедливо ли е да си поделят министрите наполовина, независимо от уговорката за ротацията?

- Това са правилата на демокрацията. Всичко друго са девиации, които дават токсични плодове. И в случая токсичният плод е правителството на Денков. Защото зад него не стои ясна политическа отговорност и за тези министри, извадени кой знае откъде, в голямата си част, без ясен ясен механизъм за решенията относно излъчването им - всички видяхме какво последва.