Адвокат Раев пред Dir.bg: Трябваше властите ни да се качат на "Вера Су" и го проверят веднага
Какво се случва с кораб, когато екипажът го напусне?, коментира още магистратът
Казусът с кораба "Вера Су", който е заседнал край Камен бряг, привлича все по-голямо внимание. Последната информация около събитията е свързана с това, че трима членове на екипажа са пожелали да слязат на брега. За да го направят обаче, собственикът на кораба трябва да изпрати на тяхно място други трима, за да попълни 9-членния екипаж. Какво се случва, когато екипаж на кораб го напусне? Какво става с хората и какво става с кораба... С тези и други въпроси се обърнахме за коментар към адвокат Христо Раев, който е специалист по морско право.
- Адвокат Раев, когато екипаж напусне кораб, какво се случва. Визирам, разбира се, казуса с кораба "Вера Су", заседнал край Камен бряг. Как се третира този акт от правна гледна точка. Корабът остава без хора?
- Нормално е екипажът да бъде репатриран. При слизане от борда моряците е възможно да не си получат заплатите. Предполагам, че това е причината те да не слизат от кораба и да пренебрегват опасността от погиване на кораба.
- Статусът на кораба...
- Статусът на кораба става "изоставен".
- Тогава какво се случва?
- Държавата ще го задържа, докато си покрие разходите по всички действия, свързани с него и инцидента. Според мен разходите е възможно да бъдат по-големи от стойността на кораба. Тук има и друг момент. Ако бъде изоставен, не е сигурно дали ще бъде съхранен. Дали няма да потъне. В този аспект основният въпрос, който повдигам, е защо не се действаше радикално при засядането на кораба още в самото начало. Там е причината за цялата неразбория, на която ставаме свидетели. Нормативните документи, свързани с Морска администрация, и нормативните документи на Гранична полиция, респективно техните функции, не бяха изпълнени. Работата на Гранична полиция е да контролира границата и да недопуска навлизането на чужденци, да не допуска нарушаване на граничния режим и т.н. Морска администрация има изключителни права на морския бряг и в акваторията на българските води. България има няколко зони по море. Имаме вътрешно море - това са заливите. Имаме териториално море - дванадесет морски мили, което е част от държавата, както и прилежаща зона. Според конвенцията на ООН по морско право корабите, които преминават през тези зони, имат право на свободно преминаване. Всеки кораб може да пресече транзитно българските води и да отиде в Турция, примерно. В случая този кораб излиза от открито море и се забива в брега. Каква е причината? Че той може да има на борда си емигранти? Да има забранен товар? Когато той наруши правилата на свободно преминаване и се забие в брега, към него се прилагат всички закони, които важат за пристанище.
- Но ние не го проверихме още в самото начало?
- Това е основната ни грешка.
- Кога корабът е турска територия?
- Когато е в открито море. Ако го спрем там, трябва да имаме много основателна причина, за да го проверим. Когато е забит в брега, той е на българска територия. Държавата има право да го провери веднага. А това не е направено. Корабът "Вера Су" е излязъл от морските пътища. Така и не се доказа причината защо корабът се заби в брега. Ние не знаем дали капитанът и/или вахтения офицер са употребили алкохол. Може ли те да са били пияни? Ако са били дрогирани? Може ли причината да е техническа повреда? Ние не знаем. Няма направени тестове. Ако е техническа повреда, може и после да са повредили нещо, след като се удариха, за де се оправдаят. Ние не знаем. По време на инцидента не е имало буря. Плюс това ние имаме споразумение с Турция за съдействия при инциденти по море. И какво направиха институциите - нищо.
- Екипажът е бил предупреждаван, че излиза от рамките на курса си дълго време?
- Да, така е. Два часа операторите от Гранична полиция и службите си го издирвали по брега след инцидента. Те са му давали указания по радиото, че се насочва не където трябва. Никой не е слушал. Тук вече говорим нарушения на морските правила на дадена държава на нейна територията. Корабът трябваше да бъде проверен веднага. Това, че не може българските власти да се качат на кораба, е абсолютно смешно, поради простата причина, че той не е в открито море, а е на българска територия. На български бряг корабът може да бъде проверяван по всякаква причина - дали се отнася за контрабанда, емигранти, дали моряците са здравно добре или зле.
- Значи в момента, в който хора от екипажа напуснат кораба, те губят само пари?
- До това се свежда. Репатрират ги и ако не са получила заплати, е възможно никога да не ги получат. Корабът продължава да бъде собственост на корабособственика. Понеже ме питате за статута на кораба, когато е без екипаж. В момента с кораб "Вера Су" е арестуван. Това стана още в първите дни на инцидента, защото има издадена такава заповед от Морска администрация. В момента държавата задържа кораба, за да може да го ползва като гаранция за изчистването на финансовите загуби, свързани с инцидента. Допусната е обаче и друга грешка, че е дадена възможност на корабособственика да го изтегли до средата на октомври. Заповедта е подписана от капитан Джамбазов. Сега собственикът на кораба заяви, че е наел най-добрата фирма за изтегляне на кораби и работи по-въпроса. Но с това, а и факта, че корабът не е проверен в самото начало, е дадена възможност на корабособственика да упрекне държавата за нанасяне на щети. Имаше турски представител у нас и той се срещна с транспортния министър. Говори се, че има замърсяване на морето. Но да погледнем от страна на корабособственика как изглеждат нещата. Корабособственикът пита: "Аз ли разсипвах товара в морето?" Друг въпрос от него: "Защо ми съсипвате кораба като го дърпате с влекачи и го увреждате?" Ясно е, че двойното му дъно е заклинено в скалите и като почне теглене с влекачи е възможно да се разкъса корпуса. Ситуацията е сложна.
- Как трябваше да действаме, според вас?
- Трябваше да се направи ясна преценка от институциите в държавата дали имат възможности да го изтеглят, или не. Ако има възможности, то това се обявява на корабособственика и се работи за освобождаване на кораба от засядането. Ако държавата няма тази възможност и готовност, както се оказа, то трябваше да бъде заявено: "Оправяйте се!"
- Съдбата на екипажа каква ще е?
- Много корабособственици забавят плащанията към екипажа с месеци, че дори и с години. От друга страна екипажът не слиза от борда, за да си получат парите. Но в случая загубата на корабособственика е голяма и е нормално той да не им плаща. Още повече, ако корабът потъне - за какво да им плаща. Те са му причинили тази щета. Моряк от екипажа сподели, че има да взима 11 хиляди долара. Ако заплатата му е 1000 долара, това си 11 месеца заплати. Капитанът взимам повече, възможно и над 5000 долара. При 10 човека екипаж стават много пари и защо корабособственика да им плаща при такъв инцидент. Екипажът е на борда, за да си вземе парите. Иначе те са наясно, че ако корабът започне да потъва, то те са близо до брега и могат да се спасят. За мен е необяснима информацията, че прокурори ще се качват на кораба за да разпитват екипажа. На кой престъпник прокурорът ходи в дома, за да му каже: "Идвам да те разпитам." Това е некомпетентност на високо ниво.