22 дни след засядането на кораба "Вера Су" край Камен бряг, работа на място започват следователи от Националната следствена служба. Пред журналисти от НСлС потвърдиха, че има съмнения за унищожаване или манипулиране на част от документацията на кораба.

Според досега събраните доказателства до инцидента вероятно се е стигнало след заспиване на вахтения в рамките на 15-20 минути.

"Вина със сигурност носят 2-ма човека, срещу които има обвинение. Според досега събраните доказателства става въпрос за заспиване на вахтения в рамките на 15-20 минути, което е довело до засядането на кораба. Преди брега е трябвало корабът да завие наляво, но е продължил направо", обясни следовател Иво Ангелов.

Той похвали колегите си от следствения отдел в Добрич за свършената работа дотук. А екипът от НСлС още днес ще направи опит да се качи на борда.

"Има документи, които ни интересуват. Тях ще ги вземем", обясни Ангелов и допълни, че ще се проверяват камерите и дали има унищожени записи.

"Действията на екипажа ни водят до това да мислим, че нещо не е както трябва", каза Ангелов.

Екипът на НСлС ще се качи при първа възможност на кораба, когато времето го позволява.

"Ще влизат в трюмовете, в машинното помещение, ще се проверява има ли манипулация в навигацията", обясни следователят.

От НСлС са на място със собствена лаборатория, защото искат да проверят и за замърсяване на водите.

"Длъжни сме да проверим резултатите, затова сме с наша лаборатория", каза Ангелов и поясни, че също така има съмнения, че в товара има още нещо, освен декларираното.

"Първо искаме да ги проверим, след това може да се окаже, че съмненията ни са неоснователни", каза Ангелов.

Дълго време екипажът на кораба, заседнал край Камен бряг, не искаше да напуска плавателния съд, но в края на миналата седмица бе евакуиран.  

Търговският кораб "Вера Су" заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата, до каварненското село Камен бряг. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът е от 9 души.

Досъдебното производство за произшествието на кораба протича в три направления.

Основният текст е за престъпление по транспорта - какви са причините, довели до засядането на плавателния съд.

Следователите трябва да изяснят дали действията на оправомощените български органи са били адекватни, навременни и компетентни и дали не е проявено бездействие.

Ще се разследва и дали има замърсяване на морската вода и нанесени щети на природата с оглед на товара на кораба - амониева селитра.

Баржи от пристанище "Варна" са в готовност да потеглят към бедстващия плавателен съд, за да поемат товара му и да го извозят до пристанището в Балчик.