Транспортната блокада в София може да продължи и след 12 часа (снимки)
Символично бяха изгорени няколко от исканията на протестиращите служители на столичния градски транспорт пред трамвайното депо в кв. "Банишора"
Вицепрезидентът на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Тодор Капитанов изгори символично няколко от исканията на протестиращите служители на столичния градски транспорт, сред които - достойно заплащане, трудови права, по-добри условия на труд и надеждите за ползване на цялата отпуска. Това се случи пред трамвайното депо в кв. "Банишора", където протестиращи блокираха излизането на наземния градски транспорт от депото.
От КНСБ раздадоха и протестна декларация на събралите се, в която е посочено, че хроничното недофинансиране на сектор "Транспорт" не носи спокойствие и увереност за настоящето и бъдещето на трудещия се работник.
София осъмна без без автобуси, трамваи и тролеи в 4 часа тази сутрин заради протест на градския транспорт за 15% по-високи заплати, а не 5 на сто или 100 лева на човек, каквото е предложението на кмета Васил Терзиев. Блокирани са всички 11 депа на наземния транспорт. Протестиращите развявят синдикални знамена пред тях, пускат се и димки в знак на недоволство. Не се предвижда блокиране на пътища.
Заради транспортната блокада на наземния градски транспорт, трафикът в метрото драстично се увеличи в час пик.
Движат се само влаковете на метрото, по което се пуснати допълнителни влакове, за да поемат увелечения трафик. Синдикатите се заканиха, че ако има следваща демонстрация - и метрото може да спре.
Вицепрезидентът на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Тодор Капитанов изгори символично няколко от исканията на протестиращите служители на столичния градски транспорт, сред които - достойно заплащане, трудови права, по-добри условия на труд и надеждите за ползване на цялата отпуска. Това се случи пред трамвайното депо в кв. "Банишора", където протестиращи блокираха излизането на наземния градски транспорт от депото.
От КНСБ раздадоха и протестна декларация на събралите се, в която е посочено, че хроничното недофинансиране на сектор "Транспорт" не носи спокойствие и увереност за настоящето и бъдещето на трудещия се работник.
В декларацията пише още, че въпреки, че многократно от КНСБ са предупреждавали за ефектите, до които води липсата на адекватна политика по доходите и визия за развитието на сектор "Транспорт", призивите им продължават да остават без реален отговор. Необходима е хоризонтална политика по доходите, която да гарантира ръст от минимум 15% на разходите за персонал, посоват синдикатите. Те настояват за допълнителен финансов ресурс от Бюджет 2025, който да осигури повишение на субсидията за столичния градски транспорт с 29 млн. лв., в градския транспорт във Варна с 6,5 млн. лв., в общинския транспорт в Русе с 0,7 млн. лв., както и в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" с 4,5 млн. лв.
Автобуси, трамваи и тролеи няма да се движат до 12 часа днес, но е възможно блокадата до продължи и след това, заканиха се протестиращи. Тази сутрин не всички табла по спирките изписват докога няма да има градски транспорт, предаде БНР.
Според недоволните твърдението на кмета Васил Терзиев, че няма пари, не е истина. Представители на Министерството на финансите заявиха, че за миналата година има неусвоени 283 млн., уточни друг от протестиращите. Те се оплакаха и от условията на труд:
"Мизерии, инструменти няма, части няма. Разглабяме един автобус, за да можем да пуснем 3 автобуса".
Основната заплата на сервизния работник е от 1380 до 1600 лв. - живее ли се с тези заплати, попита друг от работниците.
Хората питат още: "Как ще задържим млади кадри?".
"Събрахме подписи. Преминаваме към ефективни стачни действия за неопределено време, докато не ни се изпълнят исканията", заканиха се протестиращите и казаха: "Решение винаги има. Пари трябват и воля от управляващите".
Протестиращите настояват за увеличение на заплатите с 400 лева през тази година, през следващата - с 500, а през 2027-а - с 600 лв.
"Искаме увеличение на заплатите и по-добри условия на труд", казаха пред БТА и ватманите Албена и Владислав, които протестират от 4:00 часа сутринта със свои колеги пред трамвайно депо "Банишора".
Във връзка с условията на труд според Владислав има нужда от нови трамваи и по-нормално разписание. "Разписанието ни е направено така, че караме като побеснели", каза той. Албена добави, че пътниците са недоволни, защото трамваите се движат прекалено бързо.
"Не е добро положението, трябва да се променят нещата и да се подобрят", добави тя. На въпрос дали са необходими още водачи, Владислав каза, че се работи с много извънреден труд и ако има повече водачи, това ще даде възможност за почивка.
"Тези заплати, които се споменават, не ги достигаме, стигаме до част от тях, но с много извънреден труд", посочи той.
"Като дойдат млади ватмани и видят първия си фиш - напускат, значи заплатите не са хич добри", допълни Албена.
По думите ѝ ако се работи по график с почивни дни, половината трамваи няма да излязат, защото няма да има шофьори. "Децата ни пораснаха без нас. Учим ги по телефона, възпитаваме ги по телефона, защото нямаме почивки", каза още Албена. Хората си мислят, че ние взимаме невероятни пари, а не е така, допълни Владислав.
От КНСБ посочват, че липсата на спешни мерки поставя под риск не само доходите на служителите, но и нормалното функциониране на обществения транспорт в страната. Синдикатите настояват за незабавна среща между национално представените синдикални организации и отговорните институции в лицето на Министерството на финансите, Министерския съвет и Столичната община за намиране на устойчиво решение в полза на хората, които ежедневно осигуряват мобилността в държавата.
"Надяваме се днес някой да види работещите, защото явно сме невидими. Това е предупредителна акция за това какво би се случило, ако работниците и служителите влязат в процедура на ефективни стачни действия, каза вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов пред БТА.
Заради протеста на наземния градски транспорт днешният ден е неучебен за училищата в София.