Трагедията в "Граф Игнатиево": Черната кутия ще бъде разчетена в Чехия
Според експерти самолетът на двамата пилоти не е бил на нужната височина, преди да започнат изпълнението на демонстрационната фигура, разследват и още две версии
Втори ден на траур в Българската армия заради смъртта на двамата военни пилоти. Майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин са тренирали многократно в базата в Долна Митрополия полета, който е трябвало да представят по време на авиошоуто в "Граф Игнатиево". Самолетът L-39 с двамата пилоти падна по време на репетицията за шоуто, докато те изпълняваха фигура от висшия пилотаж. Три са водещите версии за катастрофата, по която продължават да работят разследващите - човешка грешка, техническа неизправност или неправилно зададена команда. Предстои черната кутия от самолета да бъде разчетена в Чехия, съобщи БНТ.
Според експерти самолетът на двамата пилоти не е бил на нужната височина, преди да започнат изпълнението на демонстрационната фигура. Заключението е въз основа на кадрите, запечатали фаталния полет.
"Това, което виждам, е, че вероятно от по-малка височина - започване на възходящата част на тази фигура, която те изпълняват, в горната точка на тази фигура самолетът се движи доста бавно, но това е една субективна преценка от моя страна и както на други колеги, ние не знаем все пак от това разстояние както се снима, каква е скоростта", каза Спас Спасов - бригаден генерал от резерва, бивш военен пилот.
Завъртането на самолета във вертикалата надолу се приема като част от изпълнението на задачата, казва генерал Спас Спасов, който е летял със самолет L-39 "Албатрос" и е изпълнявал многократно фигурата, която изпълняват майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин преди да загинат.
"И това си е част от програмата, но неизлизането от тази низходяща част на траекторията на самолета, вече там води до много въпроси и дали не се е появила някаква техническа неизправност, тя може да се появи във всеки един момент, колкото и да е нов, модерен самолет", категоричен е бригадният генерал от резерва.
Минималната височина, на която се изпълнява такава фигура, трябва да бъде достатъчно голяма, за да може, ако се допусне грешка, самолетът да се овладее или пилотите да катапултират.
"Възможно е там, ръководителят, който ръководи, наблюдава това изпълнение, както на всички други, в случая да е дал някаква команда, но командата не може да бъде винаги задължително изпълнена, ако води до опасно завършване на полета. Така че тук можем да говорим за някаква съвместна грешка, ако е имало такава команда", смята бившият военен пилот Спас Спасов.
За военните пилоти е необходимо да участват в авиационни демонстрации, това е част от обучението им по овладяване на самолетите и поддържане на подготовката. В такива полети се включват най-подготвените летци.
"Ако беше се случил този инцидент в първия полет на подготовка за шоуто, тогава действително бих се замислил, те да не са ги накарали да изпълняват нещо, което самите пилоти не могат или самият самолет е в невъзможност да изпълни, но такова нещо няма, те са тренирали доста време, дори аз имам очевидци за това нещо, които са ми споделили, че в зоната са наблюдавали как тренират точно този подобен полет, там в Плевенския район", допълни Спас Спасов.
Изискване при провеждане на въздушни демонстрации е самолетите да не летят над публиката.