По неофициални данни от гръцките железничари единият влак се е движил със скорост 160 км в час, а другият - със скорост 120 км в час. Това каза в предаването "Тази сутрин" по bTV железопътният експерт проф. Симеон Ананиев от Асоциацията на железопътните предприятия.

"Познавам много добре гръцките железници и бих казал, че това е една системна грешка. Имали сме съвместни проекти за изграждането на т.нар. Балкански железници. Определено нивото на гръцките железници е по-лошо от българското - като инфраструктура, като кадри и дори като организация", уточни той.

Симеон Ананиев цитира колегите си в южната ни съседка, с които се е свързал вчера. Според тях причините за тежката катастрофа е в лошата инфраструктура - като контактни мрежи, прелези и сигнализация, както и липсата на добро кадрова обезпечаване - гърците са въвели автоматична система, но все още работят с ръчната.

"Сега се надявам, че ще бъдат въведени нови правила, които да не допускат повтарянето на тази трагедия. За съжаление обаче ние сме балканци - правилата са едно, контролът е съвсем друго, а изпълнението е нещо трето", отчете още той.

Железопътният експерт подчерта, че в локомотивите има оборудване, което е в постоянна връзка със системите, които дават възможност за автоматично спиране при регистрирането на проблем. Всичко това обаче според него не е сработило.

По неофициални данни от гръцките колеги на проф. Ананиев, единият влак се е движил със скорост 160 км. в час, а другият - със скорост 120 км. в час. "Не е имало предписание скоростта да е по-ниска. При нас ако възникне такъв проблем, скоростта се намалява автоматично. Да чукам на дърво, ние имаме по-добра система", допълни експертът.

Проф. Ананиев каза още, че отново по непотвърдена информация, пътническият влак е направил опит да намали скоростта, докато товарният - не.

Пред Нова телевизия инж. Мартин Янев, експерт в Европейската железопътна агенция заяви, че автоматизираната система за контрол на трафика не е работила. 

По думите му при подобни инциденти става въпрос за система от грешки и неизправности. "Линията Солун-Атина е сравнително нова. Тя е открита през 2019 г. за високо скоростни влакове, така че разполага с автоматизирана система за наблюдение и контрол на трафика. В такъв случай трябва да се задействат аларми, ако два влака се движат един срещу друг на една релса. Ако няма аларми, се задействат автоматично спирачните системи на двете машини. По някаква причина тази система не е функционирала и е имало доклади за това седмица преди трагедията", коментира експертът. Той уточни, че в България такава има само на новите линии, които са твърде малко.

"Този тип автоматизирани системи за контрол предотвратяват възможността от човешка грешка. Те трябва да бъдат поддържани. Разбирам, че в Гърция тя не е функционирала вследствие на технически неизправности и грабежи", допълни още инж. Мартин Янев.

И допълни, че железницата функционира и без нейното наличие. Уредбата за сигнализация светва в червено още на отправната гара, ако по някаква причина два влака тръгнат един срещу друг, уточни инженерът.