Индонезийски спасители откриха многобройни човешки останки днес след самолетната катастрофа вчера, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

Самолет "Боинг" 737 МАКС 8 на индонезийската авиокомпания "Лайън еър" със 189 души на борда падна в Яванско море малко след като излетя от Джакарта за град Пангкал Пинанг на остров Суматра.

Трагедията станала малко след като пилотът поискал разрешение да кацне обратно на летището в индонезийската столица.

Десетки водолази бяха изпратени на мястото на катастрофата. Още снощи обаче спасителните служби казаха, че вече няма надежда да бъдат открити оцелели. До този момент спасителите са събрали много човешки останки, които ще бъдат изпратени за идентифициране с ДНК тестове в Джакарта, както и голям брой предмети.

Приоритет сега е да бъде намерен корпусът на самолета. Шефът на "Лайън еър" призна, че компанията е трябвало да ремонтира летателния апарат на остров Бали, преди той да отпътува за Джакарта в неделя. Би Би Си цитира технически документ, в който пише за "липса на надеждност" на скоростомер и за разлики в измерената височина от уредите на пилота и на втория пилот на самолета.

"Лайън еър" е въвела Боинга в експлоатация през август.

На борда на падналия самолет е имало общо 189 пътници - 181 пътници и 8-членен екипаж. Сред пасажерите са били 20 служители на индонезийското министерство на финансите, едно дете, две бебета и италианският колоездач Андреа Манфреди.

С какво е известна Лайън еър?

Индонезийската нискотарифна авиокомпания Лайън еър (Lion Air) придоби известност през 2011 година с рекордна поръчка на самолети Боинг (Boeing), но светкавичното й разрастване беше съпътствано от сериозни проблеми с безопасността, отбелязва още Франс прес.

Поръчаните 230 Боинга за 22 милиарда долара бяха най-голямата поръчка в историята на американския самолетостроител. А когато журналистите попитаха съоснователя на авиопревозвача Русди Кирана дали ще му бъде необходим банков заем, за да финансира поръчката, той отговори: "аз съм банката".

Две години по-късно, през 2013 година, индонезийската авиокомпания подписа нов рекорден договор, този път с европейския самолетостроител Еърбъс (Airbus), за 234 самолета за средни разстояния А320 на стойност около 24 милиарда долара.

Създадена през 1999 година от братята Русди и Куснан Кирана, Лайън еър се превърна през 2000 година в най-голямата нискотарифна авиокомпания в Индонезия, осъществяваща полети с един Боинг 737-200 под наем между столицата Джакарта и Денпасар, столица на туристическия остров Бали.

Лайън еър бързо се възползва от подема на въздушните превози на индонезийския архипелаг - четвъртата най-населена страна в света - и стана най-голямата частна авиокомпания в страната и втората в Азия, след малайзийската ЕърЕйжа (AirAsia).

Днес Лайън еър извършва както вътрешни, така и международни полети в Югоизточна Азия, Австралия и Близкия изток. Тя обаче е изправена пред сериозни проблеми със сигурността и с лошото управление. Подобно на други индонезийски компании тя нямаше право да лети в европейското небе до 2016 година.

През 2004 година стана първата катастрофа на Лайън еър с човешки жертви, когато загинаха 26 души, а над 100 бяха ранени при излизане на неин самолет от пистата в Соло (централната част на о. Ява). През април 2013 година около 40 от общо 108 пътници в самолет Боинг на авиокомпанията бяха ранени, след като машината пропусна пистата за приземяване на международното летище в Денпасар и се разби в морето. През май 2016 година два самолета на Лайън еър се сблъскаха на пистата на летище Сукарно-Хата в предградията на Джакарта.

Сегашната катастрофа с неин самолет е показателна до каква степен Индонезия се нуждае от помощта на специалисти по въздухоплаване и експерти, изтъкват анализатори. Според тях инфраструктурите, обучението на пилотите и поддръжката на самолетите не са последвали ритъма на растеж на въздушния трафик в страната.