Ген.-майор Стойков: Пилотите на Ми-17 са имали само 18 часа нальот
С хеликоптера са изпълнени общо 4 летателни задачи в деня на катастрофата, съобщи шефът на ВВС
Командирът на ВВС ген.-майор Цанко Стойков изнесе факти по обстоятелствата довели до инцидента с вертолет Ми-17. По думите му инцидентът е станал по време на планови полети на 24-та авиобаза. Той посочи, че веднага е активирана наземната команда за търсене и спасяване и на място са изпратени линейка, пожарна от поделението, подкрепа получават и от гражданското летище в Пловдив с пожарна и лекар.
Около 20.30 часа вчера в базовия оперативен център се получава информация за падане на Ми-17 с регистрационен номер 417. Ген. Стойков започна изявлението си със съболезнования към близките и колегите на загиналите пилоти капитан Пламен Пантилеев и капитан Стоян Неделчев. Той изрази моралната си подкрепа към бордния техник офицерски кандидат Алексей Каменов, който в момента е на лечение във ВМА.
Ген. Стойков каза, че според изискванията на НАТО пилотите трябва да имат около 180 часа нальот годишно. Предвид ситуацията в българските ВВС загиналите пилоти от началото на годината до момента са имали около 18 часа. Той подчерта обаче, че авиаторите са били добре подготвени и са имали необходимия опит за изпълнението на този вид задача - изпълняване на аварийно-спасителни дейности, зависване.
Ген. Стойков отказа да коментира евентуалните причини, довели до катастрофата като подчерта, че те ще станат ясни след приключване на разследването на комисията, което започна веднага след инцидента. Той подчерта, че пилотите са били опитни и са изпълнявали тази задача и друг път, не е имало проблеми и с атмосферните условия, машината е била подготвена и в изправност.
На въпрос дали са достатъчни 18 часа нальот за половин година, за да бъде един пилот във форма, командирът на ВВС отговори "разбирате, че авиационните ресурси, които имаме към момента позволяват да се направи този нальот - с необходимото следене на подготовката на всеки един от пилотите". По думите му изпълняването на задачи по гасене на пожари, което се изпълняваше от Ми-17, ще се мисли да се осигури от друг тип вертолет. Генералът добави, че успоредно с модернизацията на армията е важно и ресурсното осигуряване за поддържане на необходимото ниво на подготовка на летателния състав и изправността на наличната авиационна техника.
Командирът припомни, че същия ден с вертолета са изпълнени общо 4 летателни задачи, за кап. Пантилеев това е първи полет за летателната смяна, за втория пилот - кап. Неделчев полетът е трети, а за бордния техник - четвърти.
Ген. Стойков съобщи и част от биографиите на загиналите пилоти.
Кап. Пламен Пантилеев е бил командир на авиационно звено в авиобазата, а във Въоръжените сили служи от 1994 г. Роден е на 14 юни 1970 г. в Бяла, област Русе. Завършил е ВВВУ "Георги Бенковски" - Долна Митрополия през 1994 г. със специалност "летец-пилот" за ВВС на вертолет. Летец-пилот II клас с над 600 летателни часа, от началото на годината има общо 17 часа. Летял е на L-29, Bell 206 и Ми-17. Награждаван е многократно с благодарност и предметни награди. Женен, с две деца.
Кап. Стоян Неделчев е бил щурман на вертолет в авиационно звено на Авиобаза - Крумово. Във Въоръжените сили служи от 1997 г. Роден е на 31 януари 1973 г. в Елхово. Завършил е ВВВУ "Георги Бенковски" - Долна Митрополия през 1997 г. със специалност "летец - пилот" на вертолет. Летец-пилот III клас с над 498 летателни часа, от които 18 през 2018 година. Летял е на Ми-2, Ми-8 и Ми-17. Награждаван е многократно със служебна благодарност. Женен, с две деца.
Вертолет Ми-17, с борден номер 417, е на въоръжение в българските ВВС от 15 октомври 1989 година и до момента има общо налетени 2020 часа. На машината е извършен капитално-възстановителен ремонт преди две години и до момента има пролетени 320 часа.