Николай Василев: Кабинетът планира 52 млрд. лв. дълг, ако изкара мандата си докрай
Мерките за горивото са антисоциални мерки, защото бедните плащат сметката на богатите, заяви икономистът
"Дългът на България се увеличава с най-голямата скорост в историята ни. Ако правителството изкара целия мандат, то самото планира публичният дълг в края на мандата да бъде примерно 52 милиарда лева". Това заяви пред bTV икономистът и политик Николай Василев.
Той обясни че дългът се увеличава с 362 лв. на секунда, 21 720 лв. на минута, 1,3 млн. лева на час, над 31 млн. лв. на ден и почти 1 млрд. лева на месец.
Според него мерките не може да се нарекат антиинфлационни.
Те са проинфлационни даже. Когато правителството харчи повече, особено за социални разходи, вдига инфлацията, така че това изобщо не е предмет на спор. Но има две мерки, които одобрявам, обясни още Василев. Едната е прагът за регистрация по ДДС да бъде повишен от 50 на 100 000 лв., което ще помогне на най-малкия бизнес да се отърве от излишна бюрокрацията, смята икономистът.
"Втората мярка е, че се увеличава данъчният кредит за работещите родители с деца. Това не е лошо, макар че аз бих предпочел много по-всеобхватна демографска политика, която да доведе не само до малки стотинки за родителите, което е добре, но да доведе до рязко повишаване на раждаемостта и също така миграционна политика, която да позволява повече българи да остават в България и да се връщат", каза още той.
По думите му 0% ДДС за хляба няма да се отрази в крайната цена за потребителите, а може да доведе до злоупотреби, както и да породи желание и в други сектори да се иска подобно нещо.
Василев нарече мерките за горивото антисоциални мерки, защото бедните плащат сметката на богатите.
Всъщност веригите в пазарна икономика могат да сложат, каквито цени искат. Те могат сега да вдигнат цената на 5 лв. и да с отстъпката да получават от държавата 25 стотинки, да намалят на 4,75. Подобни неправилни мерки могат до доведат и до друг вид изкривявания. Сега, ако българското гориво е доста по-евтино от това в съседни държави, ще имаме много чужди шофьори, транзитни и други, които ще пълнят в България и няма лошо в това, но ще получават субсидия от българските данъкоплатци. Това е неправилно, значи ние с нашите оскъдни пари ние победничка държава ще плащаме на чуждите шофьори субсидия за гориво, разбирате ли? Който мисли подобни мерки, е популист, но не разбира от дълбочината на въпроса", коментира Василев.
Според него е дошъл и краят на евтините кредити.