Специални тунели за костенурки по магистрала ”Струма”
Ще бъдат взети специални мерки във връзка със защитени животински и растителни видове по трасето на Лот 4 (Сандански-Кулата) на магистрала „Струма”.
Участъкът минава през зони с интензивно земеделие и това налага "сериозни екологични предизвикателства".
"Специфична е екологията за този лот. Минаваме през специални зони на местообитаване. Има смоци, костенурки, птички – специални растителни и животински видове. Има един дълъг списък на защитени видове, за които специалистите са преписали много ясни мерки - какво да се направи. Ще има специални бетонови стени, за да не могат костенурките да преминават. Ще има специални огради и мрежи, специални тунели за костенурки", каза Плевнелиев.
Министърът демонстрира и познания по биология, като обясни, че има два уникални вида костенурки – обикновена блатна и каспийски блатна, за които със специалист ще се уточнят местата на тези тунели. Дори ще бъдат предвидени и специални места, където костенурките да снасят яйца.
Плевнелиев каза, че има и специален вид жаба, гущер, безгръбначни, пъстър пор и т.н. Строителите ще се съобразят с тях, докато работят.
"На „Тракия” го правим това упражнение, така че сме дълбоко убедени, че няма да има абсолютно никакви проблеми", категоричен бе той.
Преди време на заседание на правителството премиерът Бойко Борисов се възмути от еколози, че протестират срещу строителството на четирилентов участък от магистрала "Струма" край Кресна, тъй като ще навлезе в защитени зони по "НАТУРА 2000".
Участъкът от Сандански до Кулата е с дължина 15 км. Предвиденият бюджет е 53 млн. евро.
„Със сигурност се очакват икономии. До момента 640 млн. лв.е икономията в тръжните процедури по ОП „Транспорт” и ОП „Регионално развитие”, каза Плевнелиев.
Магистрала „Струма” ще струва 1,1 млрд. евро. Министърът добави, че по времето на Тройната коалиция оценките за строителството на „Струма” били за 1,2 млрд. евро.
„В момента икономиите започват отново да се случват. Лот 1, Лот 2 и Лот 4 трябваше да се случат по бюджет за 250 млн. евро. Ние вече сме далече под този бюджет. За Лот 1 бюджетът беше 63 млн. евро, а цената е 60 млн. лв., така че разликата е сериозна. Тази цена от 60 млн. лв. с ДДС е точно около 2,2 млн. евро на линеен километър – стандартната цена, която ние видяхме на „Тракия” и „Марица”, каза още Плевнелиев.
Според него не може да се говори за драстично падане на цените при всеки следващ участък от магистрала. Цените се въртят между 2 и 2,2 млн. евро.
По думите му, тръжната процедура за строителството на Лот 2 на автомагистрала "Струма" - Дупница-Благоевград, ще бъде нова и ще бъде основана на икономически най-изгодната оферта и на инженеринг. ЕК и Европейската инвестиционна банка и звеното за консултантска помощ "Джаспърс" подпомагат българските експерти при подготовката.
Очаква се процедурата да стартира до края на годината. Тя ще се прилага и при Лот 3 на магистралата.