Правим електромобили с ”Тошиба”
Японската корпорация "Тошиба" предлага на България участие в широкообхватен проект, свързан с развитието на система за компоненти на т.нар. "умни мрежи" и производство и внедряване на електромобили.
По-рано днес в Токио се състоя среща на ръководството на "Тошиба" с министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, който е част от делегацията на премиера Бойко Борисов в Япония.
"Тошиба" потвърди, че ще започне изграждането на 10-мегаватов соларен парк в България, който се очаква да влезе в експлоатация през 2011 година, предаде БТА. Това е част от големия проект на японската корпорация да изгражда соларни паркове в България, други европейски страни и САЩ.
Централата, която ще се намира край Ямбол, ще струва около 4 млрд. йени (37,6 млн.евро) и ще захранва с електроенергия около 2000 домакинства. Въпреки първоначалните планове за привличане на други съинвеститори "Тошиба" обяви, че планира да осъществят инвестицията самостоятелно.
В съобщение на в. "Никей" от преди седмица се споменаваше за съвместна инвестиция от 1.2 млрд. долара в соларен парк в България.
На срещата е станало дума за широкообхватен проект, една част от който е изграждане на система за компоненти на "умни мрежи" в България. Това съвпада и с желанието на страната ни за развитие на възобновяемите енергийни източници и внедряването на производство и използване на електрически автомобили. За да се развие всичко това, трябва да има подходяща инфраструктура, която да се управлява от „интелигентни" или "умни” електрически мрежи.
При "умните мрежи”, за разлика от сегашните, токът не се излъчва от една централа във всички посоки, а може да се движи и от източника към потребителя, и от потребителя към източника. За да се случи това, трябва специализирана високотехнологична апаратура, която да контролира процесите.
"Когато имате 20% от автомобилния парк като електрически автомобили, може да ги използвате като една огромна батерия за ток. Знаете, най-големият проблем на електрическата енергия е, че тя не може да се съхранява. При такъв парк от електромобили, може да ги зареждате, когато има прекалено много енергия и тя е евтина, и да дават обратно електричество към мрежата, когато тя е скъпа", обясни Трайков.
По думите му до 20% от автомобилния ни парк може да бъде заменен от електромобили, без да трябва да се строят нови централи. За да се осъществи такъв проект е необходимо да се инвестира и в оборудване, и в ноу-хау, и в управлението на процеса, уточни той.
На въпрос какви ангажименти са поети, министърът отговори: "В момента се ангажираме да започнем да работим заедно по проекта".
По-рано Бойко Борисов и японският му колега Наото Кан заявиха след среща, че японско-българските проекти в областта на фотоволтаичната енергия и възобновяемите енергийни източници трябва да станат добър пример за още японски инвеститори да вложат парите си в България, както и че японски компании обмислят транспортиране на свои стоки през черноморски и дунавски пристанища и изграждане на логистични центрове и инфраструктура.
Японската корпорация „Мейджи” пък може да инвестира в производство на кисело мляко в България за пазара на ЕС.