Представители на транспортното и регионалното министерства, на Министерския съвет и медиите изминаха 7 км от 19-километровата отсечка София-пътен възел Даскалово, без да видят нито един работник. На километър 6.505 имаше 8 души от пернишката фирма "ФСЗ", които полагаха кофраж на един от мостовете. Представители на Министерството на транспорта, които продължиха обиколката на трасето с високопроходим автомобил, след това съобщиха, че до края на пътя са преброили около 130 души.

Изпълнителят на обекта - турската фирма "Мапа Ченгиз", обаче е обявил, че работниците са над 1000. Зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски определи активността по изграждането на магистралата, която трябва да е готова до 13 октомври т.г., като крайно незадоволителна. След 6-ти километър практически път няма, а работата е съсредоточена изцяло върху изграждането на мостовете и сложните пътни съоръжения.

Проектът предвижда построяването на три тунела с обща дължина 1.26 км., 26 моста и виадукти с обща дължина 6 км., 3 пътни възела и укрепителни стени с дължина над 2 км. и половина.
Не можем да санкционираме "Мапа Ченгиз" в процеса на работа, а след изтичане на договора и ако условията по него са нарушени, каза Московски. Той не обясни защо държавата като възложител подписва договор, в който интересите й не са защитени и заради издънка на строителя ще й се наложи да връща пари на Европейската комисия.

Стойността на проекта за изграждането на магистралата е 148.5 млн. евро, като от тях 111.4 млн. евро са безвъзмездна помощ по програма ИСПА. Европейската комисия замрази тези средства след корупционен скандал с бившия шеф на Агенция "Пътна инфраструктура", която е възложител. След молби и уверения от българска страна, че проектът ще се изпълнява съобразно европейските правила, Брюксел размрази парите. Магистралата обаче е в списъка на рискови проекти по програма ИСПА, която приключва в края на 2010 г.

Това означава, че ако пътят не бъде построен дотогава, на страната ни може да й се наложи да върне на ЕК отпуснатите средства. Това е най-лошият вариант, каза Московски. По-благоприятният е да запазим усвоените до момента европейски пари и да довършим магистралата с пари от държавния бюджет. Това е предмет на преговори с ЕК, добави зам.-министърът. Има и вариант ЕК да удължи срока на действие на програмата, въпреки че досега никога не го е правила. До момента изпълнителят е усвоил около 38% от средствата за обекта.

"Мапа Ченгиз" ще спази крайния срок за строителството на автомагистрала "Люлин" - 31 декември 2010 г., заяви след края на инспекцията в Перник Тургут Аксакал, управител на турската строителна компания.Според Аксакал в момента се работи по трасето на цялата магистрала, контролни органи следят изпълнението на операциите. "Остава да решим някои малки проблеми с АПИ и тогава няма да има закъснение със срока", допълни Аксакал.

Управителят съобщи още, че на 8 февруари ще има нова среща със синдикатите за подписване на колективен трудов договор. Причината е, че сред българските строители на магистралата имаше напрежение заради голямата разлика в тяхното заплащане и това на турските им колеги. Някои от тях дори обявиха гладна стачка. С подписването на колективния трудов договор се очаква да се постигнат по-справедливи условия за българските работници. По време на инспекцията днес единствените заварени 8 кофражисти заявиха, че получават малко над 500 лв. заплата, докато турците взимали 1500 евро.