В края на април Европейската комисия публикува своя годишен доклад на системата на ЕС за бързо предупреждение за опасни нехранителни продукти. Докладът обхваща подадените през 2021 г. сигнали в Портала за безопасност (Safety Gate) и действията, които националните органи на страните-членки са предприели в техен отговор.

На специална пресконференция европейският комисар по правосъдието Дидие Рендерс анонсира резултатите от работата на системата през изминалата година и очерта предстоящите стъпки за повишаване на безопасността на нехранителните продукти, предлагани на европейския пазар:

"За никого не е изненада, че нашите потребителски навици са се пренасочили значително онлайн през последните години, начинът, по който пазаруваме продукти, се промени. Нека погледнем изминалата година, когато заради пандемията често трябваше да бъдем вкъщи, което означава, че като потребители ни се налагаше по-често да пазаруваме онлайн, купувайки продукти, които не сме видяли лично. Тази реалност ни постави в рискова ситуация да закупим продукти, които не сме имали възможност да разгледаме предварително. И именно затова беше създаден Порталът за безопасност - за да не попаднат опасни продукти в ръцете на потребителите. Това е забележителен пример за европейско сътрудничество."

Докладът показва, че през 2021 г. общото използване на портала се увеличава сред 30-те участващи държави (27-те страни-членки на ЕС плюс Исландия, Лихтенщайн и Норвегия).

● Европейският потребителски център предупреждава за опасни стоки в интернет

Какви са основните констатирани факти в доклада

През 2021 г. органите на държавите, участващи в мрежата за безопасност, са обменили 2 142 сигнала чрез системата. Интересна подробност е, че броят на подадени сигнали е почти на нивата на предните 5 години въпреки излизането на Великобритания от Евросъюза.

За първи път най-голям брой сигнали от потребителите са подадени в категория "моторни превозни средства" (общо 26% от всички сигнали). Автомобилите изместват детските играчки, които през няколко предишни години бяха на върха на списъка с опасни нехранителни продукти в ЕС (20% от сигналите през 2021 г.).

● ЕП: Нужен е по-стриктен контрол за безопасността на детските играчки в ЕС

Следващите три категории са електрически уреди и оборудване (9% от сигналите), бижутерски изделия (9 %) и предпазно оборудване (8%).

По отношение на моторните превозни средства, предприетите действия се отнасят главно до изтегляне от пазара след откриването на технически проблеми, докато за детските играчки те са съсредоточени върху наличието на опасни химикали в пластмасите и на дискови батерии. Най-често срещаните проблеми, докладвани при електрическите уреди, са свързани с риск от прегряване и токов удар.

Предвид пандемичната ситуация през изминалата година са били подадени висок брой сигнали, свързани с предпазните средства, най-вече защитните маски. Най-често докладваните рискове са свързани с телесни повреди, химикали, пожар, задавяне/задушаване. Наблюдава се и двойно повишение в броя сигнали, свързани с продукти, които представляват риск за околната среда.

През изминалата година в Портала за безопасност на нехранителните продукти са анонсирани общо 4 965 последващи действия, което показва, че държавите-членки следят отблизо сигналите.

"Този вид европейски инструмент гарантира функционирането на Европейския единен пазар и еднаквата степен на защита на всички потребители в ЕС. Ние се стараем да се отнасяме по еднакъв начин към всички потребители. Но тъй като средата постоянно се изменя, е нужно да адаптираме нашите инструменти, за да изпълняват най-ефективно целта си," заяви комисар Дидие Рендерс

В тази връзка той анонсира и създаването на нов инструмент за електронно наблюдение, който представлява движещ се по мрежата бот (на английски "web crawler"):

"Този инструмент ще подпомага националните органи при откриването на онлайн оферти на опасни продукти, за които е подаден сигнал в Портала за безопасност, и ще идентифицира техните доставчици. Той използва ключови данни от подадените сигнали с много висока степен на точност, като предоставя по-висока ефективност в сравнение с предшни инструменти".

Европейската комисия работи усилено и с международните си партньори за повишаване на безопасността на продуктите в глобален план, съобщи още комисар Рендерс. През 2021 г. почти половината от подадените сигнали за проблемни продукти са касаели стоки, произведени в Китай (48 %). На второ място са продуктите, произведени в ЕС или ЕИП (27%).

В тази връзка ЕК работи по специализирани програми на сътрудничество и обмен на информация с партньори от Китай, САЩ, Канада и други страни.

Какви са данните от България?

През изминалата година от страната са били подадени 66 сигнала, като са били предприети 489 последващи действия. Най-често българските потребители са сигнализирали са проблеми с облекло и текстилни изделия (58% от подадените сигнали), стоки за отглеждане на деца и детско оборудване (17%) и мебели (9%).

За улесняване на процеса на подаване на сигнали Европейската комисия управлява публичния уебсайт Safety Gate, който има модерен и лесен за ползване интерфейс. Страниците са преведени на всички езици на ЕС (включително ирландски от 2022 г.), исландски и норвежки.

Друго действие за защита на потребителите е Ангажиментът за безопасност на продуктите, в който се определят конкретни доброволни действия на местата за търговия за премахване на оферти за опасни продукти от техните платформи. Към днешна дата единадесет онлайн места за търговия са подписали това споразумение, за да си сътрудничат с държавите членки за премахване на опасни продукти от техните уебсайтове: bol.com, eMAG, Wish.com, AliExpress, Amazon, eBay, Rakuten France, Allegro, Cdiscount, Etsy и Joom

Съдържанието е предоставено от европейската радиомрежа Euranet Plus, която се състои от 13 водещи медийни оператори в Европейския съюз. Материалът е продуциран от БНР и достига до вас благодарение на партньорството с Dir.bg.

Снимки: iStock by Getty Images/Колаж: Петя Александрова, Dir.bg

Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Apple Podcasts - Anchor - Pocket Casts - RadioPublic