Поколението Z в социалните мрежи
Дигиталната среда и стоенето пред екрани са изключително вредни за децата в ранна детска възраст
Поколение Z са младежи с визия, цел и посока. Те са различни, търсещи, скептични. Успешно съчетават своето самоусъвършенстване със забавлението. Те са умни, индивидуалисти, ценят многообразието и равенството. В това е категоричен психологът Десислава Радева. Тя работи с младежите от Поколение Z от 5 години. Според нея, те са се отдали на усещането за удоволствие сега, в този момент. Това ги отличава от предните поколения, при които забавлението е отложено някъде напред във времето.
Те са израснали на границата между реалните игри с приятелите от квартала и пред компютърните виртуални светове.
Как те разбират света, ще видим през очите на трима български представители на Поколение Z и на други трима от Нидерландия, Германия и Сърбия.
Двама детски психолози ни разкриват каква е разликата между онлайн комуникацията и реалното общуване. Както и какви опасности крият социалните мрежи за младежите.
Чуйте аудиото!
Амели Фьорстер от Германия, която представя предното поколение Y, е на мнение, че младежите вземат решения относно потреблението на социалните медии много по-конкретно, отколкото нейните връстници.
Типични представители на тази генерация са изпълнителите от вокален ансамбъл "Фортисимо" Ина Мархолева, Кристиан Грънчаров и Стефан Куманов.
Те потвърждават, че са израснали на границата между реалните игри с приятелите от квартала и пред компютърните виртуални светове.
Но и младежите вече осъзнават, че са все по-зависими от социалните мрежи. Все по-трудно им е без Facebook, Instagram, Twitter, а вече и TikTok.
Стефан споделя, че социалните мрежи притъпяват всякакви чувства, защото тази генерация живее във виртуален свят. Дори по празници, вместо да отделят по-голямо внимание на тези, които обичат, те се снимат за Facebook, за Instagram. Той е категоричен, че това разединява.
Това наблюдава и детският психолог Десислава Радева. Тя е мнение, че онлайн общуването не води до сближаване между хората, а точно обратното.
Друг проблем е, че младежите представят себе си в социалните медии по един много различен начин. Опитват да изживяват своите фантазии, своите желания, своята по-добра или желана част от себе си. Но не се опитват да го правят в реалния живот, а в това дигиталното пространство. Според психолога, тази виртуална реалост може да доведе до такива обърквания на мозъка, че човек действително да не знае кое е реално и кое въображаемо.
Сърбинът Йован Дукич наблюдава и друг проблеми при използването на социалните медии. Инфлуенсърите налагат стереотипа, че са щастливи и успешни. А това не винаги е така. Това обаче кара обикновените младежи да се фокусират върху това, което нямат, вместо да са доволни от това, което притежава.
Психологът Борис Савов алармира, че дигиталната среда и стоенето пред екрани са изключително вредни за децата в ранна детска възраст. Научно доказано е, че крият рискове за психическото развитие, а и за физическото.
Тези рискове могат да са свързани с нарушения на развитието на когнитивните функции и могат да доведат и до общо изоставане в развитието.
Но Савов уточнява, че няма такава опасност за младежите от Поколение Z, които вече са с оформена психика и мислене.
Кристоф Швайгер от Нидерландия не е по-различен от връстниците си в България. Той се притеснява от проблема с поверителността, тъй като данните, които младежите предоставят, могат да бъдат използвани срещу тях.
Въпреки, че са израснали в дигитална среда и са много по-подготвени за фалшивото в мрежата, Поколение Z също могат да бъдат захранени с дезинформация в социалните медии.
Кристиан Грънчаров обаче е категоричен, че неговото поколение е много по-скептично за неистинските новини в социалните мрежи. И генерацията на неговите родители е много по-склонна да чете жълтите истории, подлъгана от заглавията.
Подкастите от поредицата "Generation Z / Поколение Z" са съдържание, предоставено от европейската радиомрежа Euranet Plus, която се състои от 13 водещи медийни оператори в Европейския съюз. Съдържанието е продуцирано от БНР и достига до вас благодарение на партньорството с Dir.bg.
Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Anchor - Breaker - Pocket Casts - RadioPublic