За матурата, закостенялостта и системата, която винаги казва "не"
Или как няколко деца няма да получат равен шанс, защото не отговарят на нормативи, спуснати от МОН
Обратно в новинатаКоментари - За матурата, закостенялостта и системата, която винаги казва "не" | Днес.dir.bg
Коментари
Да коментира и да подценява усилията и компетенциите на учителите в малките населени места и знанията на учениците им. Не съм съгласна . Даже напротив, там хората познават всеки учител и това го ангажира да бъде отговорен и да защитава името и авторитета си. Децата - и в столицата , и в големия , и в малкия град , и на село ( то вече почти няма училища там ) са шарени . Има и много умни, и любознателни , и палави, и глупави, и мързеливи. Училищата в малките градове са оборудвани със съвременна материална база и осигуряват възможност за иновативно обучение. Двете ми деца живяха и учиха в малък град, в гимназия с профилиращи предмети. Получиха сертификат Кембридж, завършиха право в Софийския университет,с отличие, израснаха като добри хора и професионалисти. Аз съм живяла и учила в малко село, в клас допълнен с бедни циганчета от околността, които живееха на пансион . Това не беше пречка да постигна висше образование и да имам успешна житейска реализация. Поклон пред моите учители и учителите на децата ми, които са работили с призвание и са ни оценявали реално . Не мисля, че техните отлични оценки са били неравностони на оценките на децата от големите градове и столицата. Моля !
След като прочетох повечето от коментарите. Уважаеми родители какво чакате , а не линчувате министъра. Трябва да се протестира , а не само да се коментира. Иначе управия няма.
Системата е виновна, години наред е функционирала, сега правим новини на празно място. За децата, които са имали здравословни проблеми на датата на изпита, ще се намери начин да го държат в последствие. Не може да не е предвиден план Б в такива случаи.
Тази статия все едно е писана за моето дете. Вечерта преди изпита вдигна температура 39,5. Два дни вече я поддържа. С нея умря и цялата двугодишна подготовка, явяване на предварителни изпити, учене в училище и т.н. Защото МОН не може да определи допълнителни дати и от дете което се развива и иска да учи ще се приравни на деца с други приоритети. Това е най-смотаната образователна система в света.
А Вие къде искате да учи детето ви? Или по-точно - какви са неговите амбиции и желания. От опит с моето дете знам, че езици могат да се учат и извън езикови гимназии и то доста добре. Вярно, плаща се, но ако това искате, има начин да го получите, независимо в какво училище ще завърши детето ви. Не, не е приятно това, което Ви се е случило, но животът не свършва с един провален изпит.
Родителите трябва да се откажат от частните уроци, щото МОН - мафията и учителите-часпромаджии ще тикат натам. Добри курсове, заедно със сертификацията има. Колкото и да са скъпи, едва ли ще са по-скъпи от това многогодишно доене, и нервен стрес, на което са подложени деца и родители. Има и много безплатни или на поносима цена онлайн ресурси - воля да има за учене. Това , че отличниците трябва да вземат частни уроци или да работят с родител, за да разберат написаното в учебниците е позор за образователната ни система, която се е превърнала в паразит смучещ и от родители и от бюджет, а резултатът е плачевен.
Напълно са излишни тези матури. То в 4 клас, 7 клас ,10 клас и 12 клас. Тези ученици които искат да учат в езикови гимназии да полагат изпит за тях. Матурите за 12 клас да бъдат само са ученици,които за 5 години от 8 до 12 клас общо нямат отличен 6 по предмета. Останалите да бъдат освободени от матурата. Искам да попитам занаят ли в МОН какви болести се отприщват от този стрес при децата. А се чудим защо младото поколение е болно.
Оффф! Аман с тоя стрес у дечицата! Вие принцове и принцеси ли отглеждате или калявате характери?!!! Най-малкият проблем са матурите и изпитите! спрете да ги лигавите и ги научете на самостоятелност и преследване на целта! Научете ги, че всяко нещо се постига с труд, много, много труд! Нищо няма да получат наготово, освен ако вие не се потрошите да им го дадете!
Уважаеми / а , представете си, че не всички деца/ хора са безчувствени и коравосърдечни като Ваша милост. На моя позната детето отключи кожно , нелечимо заболяване. Това как ви се струва.
Моето дете отключи уртикария от силна емоция на детски лагер (положителна емоция!). Не винете матурите за отключено заболяване. Пак ви казвам - прекалявате с лиготиите. И не Ви го казвам, защото съм безчувствена, а защото съм реалистка.
Кажете, че пишете учебниците така, че да са трудни за разбиране и тежки за носене. Дете без гръбначно изкривяване да не остане у нас!. Лустрация за ръководителите и експертите в МОН! Без право да работят в системата на образованието!
Добре, за тежките учебници съм съгласна, но не и за съдържанието. Дъщеря ми завършва 9-ти клас и как пък всичко разбира, а вашите не?! Ще ви кажа къде точно е проблемът с матурите, защото го виждам нагледно - ако в матурата се включва само изучаваното по учебник, всяко дете трябва да може да се справи, защото учебника е с базови знания. За втората част от матурата си трябва допълнителна подготовка, особено по математика - такива задачи в учебника няма! Не мисля, че учителите са длъжни да излязат от учебния материали и да преподават задачите, които после МОН дава на изпита. Затова и втори модул носи много точки - да изкарат децата, които са учили допълнително и тези деца да попълнят местата в езикови и математически гимназии.
Училището след осми клас е безмислено, пълна загуба на време. Трябва всичко да е профилирано по тесни специалности. Например, който иска да учи химия отива направо в университета и там го подготвят за две години и след това е реалното обучение. Учителите естествено ще бъдат пренасочени към университетите, а има и такива които ще изпаднат, но такъв е живота. Пълно щастие няма.
СТИГА с "демократичните" ви простотии!!!! Децата със "специални" образователни умения-ЯВНО са със "съобразното ниво на възприемане" предадено по ГЕНЕН път!!!!! Вие сте родители на ЧАЛГА поколението и плейметките- какво УМНО можете да създадете-НИЩО!!!!
За съжаление е така! Имам 7-класник тази година. До последно се молиш само да е здрав, защото втори шанс няма и едногодишните/двугодишните усилия за подготовка отиват на кино. Няма да коментирам идиотския формат, който оценява възможността на учениците да наизустят максимално добре непознат текст за 15 мин. и да го преразкажат подробно. Няма разсъждения, няма есета... Важно е да спазиш глаголното време и да си запомнил колко са абзаците. Забравих да спомена малоумното писане на теза, която се пише по шаблон и се оценява по ключови думи. Няма какво да се чудим. Системата на образованието в България е направена да "произвежда" едни изпълнители, които не трябва да разсъждават!
Изчетох част от коментарите и не се въздържам , ще се включа в дискусията. На базата на моя четиридесетгодишен опит като учител по български език и литратура на ученици от различни етапи на обучение - от 5. до 12. клас, споделям своето скромно мнение. Изобщо не са нито показателни, нито необходими всякакви матури. Огромен стрес за деца, родители и учители, супернатоварване на системата като цяло. Какво проверяват и какво доказват. Първо , огромно недоверие към работата на учителя. Ако има съмнение за експертизата на някого , начина на преподаването му или оценяване на ученика, нека той да бъде обект на проверка и санкция. Това е работа на директор, помощник- директор, инспектор ; второ, почти винаги се покриват резултатите от изпитите с оценките, които учителят е поставял на ученика през годините като системна подготовка и знания . Прилагал е диференциран подход в работата си , отчитал е различни ситуации. Ако има недобросъвестни преподаватели и оценители на знанията и уменията на децата, то работа е пак на контролиращите учебния процес да вземат необходимите мерки; трето , и не по - малко важен е фактът , че в деня на изпит, изпитание за крехката психика на подрастващите , са възможни всякакви ситуации и състояния , както личностни , така и външни , организационни, независещи от детето и подготовката му. Няма да забравя , колко травмираща ситуация изживяхме всички около моя отлична ученичка в 7. Клас . В деня на изпита майката влиза по спешност в болница за операция. Въпреки усилията на семейството да предпазят детето от проблема, то е било много потиснато, тревожно , разбито ...и едва изкара изпита. Не му стигна оценката да се класира, преживя допълнителен шок. Какво излиза, че всичките усилия и знания през годините станаха заложник на един натоварен с емоции ден. Дава ли си някой сметка, че в такъв или подобен лабиринт са всички деца в деня на изпита. Съгласен ли е всеки нормален човек да съдят за неговата работа, опит, знания само за няколко часа в един ден. Време е да се отчитат реални знания и възможности , а не ситуационни...едни ще затънат под въздействие на негативни емоции и стрес, други ще ,,успеят" хитрувайки , надничайки, озъртайки се ...Някои учители ще преживеят кошмар за един неуспял, други ще се подсмихват доволно , че и калпазаните са ,, успели" . Родителите ще кроят планове още отсега къде да запишат детето да ходи на частни уроци...равнопоставени ли ще са всички деца с допълните уроци и тези, които не могат да си го позволят ? Само казвам. Не питам .
И все пак - трябва да има някакъв фактор, по който да се приемат децата в елитни гимназии. Преди беше изпит в самата гимназия. И не съм съгласна, че оценката в дипломата на ученика дава реална представа за знанията му. Пример - оценки по български и математика 6,00 в училище в с.Ген.Киселово (примерно) не са еквивалентни на 6,00 в столично училище или в по-голям град. Да не говорим, че често в училищата в големи градове, изискванията са в пъти по-високи към учениците и често се случва оценките да са под 6,00, което автоматично дава предимство на дете от училище с по-ниски изисквания. Но и това е относително. Факт е, че в езикови и математически гимназии все пак трябва да има някакво друго оценяване, за да бъдат класирани децата. Всеки изпит е стресиращ, но ако имате друга формула - предложете я.
Не съм съгласна да подценявате усилията и компетенциите на учителите в малките населени места и знанията на учениците. Даже напротив, там хората познават всеки учител и това го ангажира да бъде отговорен и да защитава името и авторитета си. Децата - и в столицата , и в големия , и в малкия град , и на село ( то вече почти няма училища там ) са шарени . Има и много умни, и любознателни , и палави, и глупави, и мързеливи. Училищата в малките градове са оборудвани със съвременна материална база и осигуряват възможност за иновативно обучение. Двете ми деца живяха и учиха в малък град, в гимназия с профилиращи предмети. Получиха сертификат Кембридж, завършиха право в Софийския университет, израснаха като добри хора и професионалисти. Аз съм живяла и учила в малко село, в клас допълнен с бедни циганчета от околността, които живееха на пансион . Това не беше пречка да постигна висше образование и да имам успешна житейска реализация. Поклон пред моите учители и учителите на децата ми, които са работили с призвание и са ни оценявали реално . Не мисля, че техните отлични оценки са били неравностони на оценките на децата от големите градове и столицата. Моля !
Направо ги пускайите маолумните чалагарчета да минават. И без това няма да бачкат друго освен чистачи и общи работници. За какво са им тея матури.....
Е това е върхът на сладоледа просто. Евала МОН, евала бюрократи прости! Тези паразитни израстъци, срастнали се с бюрата, които от нищо хабер си нямат, нищо не ги интересува и за нищо не се помръдват освен да си взимат заплатите трябва да бъдат ИЗРИТАНИ до един! Няма такова нагло, бездушно безхаберие, като някакви феодали са! Варианти могат да се измислят поне пет, ама не, нашите богопомазани чиновници са казали не, значи няма да стане и толкоз! Че нали иначе ще трябва да си нарушат малко спокойствието!
Всичко е един голям, фалш ! Правим се, че правим нещо ! Наливат се огромни пари в образованието, в същото време учениците стават все по - неграмотни .
Учениците не остават неграмотни заради образованието, а въпреки него и причините не са в МОН и учителите. Причините на първо място са в семейството - дете, което не вижда, че родителите му четат книги, няма как да започне да чете. И това е само един пример. Всеки първо трябва да погледне собствената си градина и след това да търси откъде идват плевелите.
Защо казват, че търновският диалект е в основата на българския език. Отговорът е, че на този диалект е писана първата Конституция и така този диалект се е наложил като официален език в България. Следователно нужна е такава образователна иновация, която да бетонира в главите на малките деца ллексиката от Основния закон. Всяка една отделна Глава би било удачно да се нарича лекстема, така ще има образователен ефект, нали пишат по теми, така са ни учили и преди -по теми. Най-чист език има при Алеко константинов. При другите изучавани автори има употреба на диалекти от техните села, което не е за предпочитане да се изучава.
Бездушната чиновническа безхаберност отдавна е завладяла и МОН. А, казват, Учител е призвание, главно "У", не професия! Да, ама нещата и тук отдавна са се изродили у нас. Шапка долу за много Учители, които все още се мъчат да обучават децата във все по-враждебната среда и тоновете бюрократични и чиновнически недомислия.. Но е пълно и такива, за които това е просто чиновническо бюро, накоето трябва да имитират дейност, за да реват за по-виоки заплати! То не бяха експерименти, издевателство на родители и ученици и постоянно пренатягане на пружината. Е, всички виждаме - къса се! Резултатите непрекъснато се влошават от година на година. Е, как да повярваме на клетвите на тия, дето уж трябва да управляват нещата към по-добро, че още от същото ще доведе до по-добро?! Те не виждат ли? Или не искат да виждат?!
така е! години вече не го оправят! мин.г. го направиха с отделни стаи за коронни или симптомни, а иначе - никакъв напредък! за студентите хиляди шансове, за гимназистите - 1 брой! как пък не се съгласиха едно общо явяване да направят в едно училище дори за всички, неуспели, напр. 2 седмици по-късно. и съответно да изтеглят двата изпита с две седмици напред, че пък да не бавят приема. щото юни сигурно много научават децата и ще е проблем датите да са на 1ви и на 15ти юни и на 3 и на 17ти??
Баси глупостта е това външно оценяване. Само тормоз на децата и все по-лоши резултати. Ако искаме да има добро образование, ТРЯБВА ДА КОНТРОЛИРАМЕ УЧИТЕЛИТЕ ! Не само учениците.
Ами навремето на това му викахме - Живота е несправедлив!
Има нещо много грешно в цялата система. Как така все повече ги изпитваме децата и все по - необразовани излизат от тази система. И защо се налага родителите да хвърлят хиляди левове за частни уроци, за да може детето да се представи добре на въпросните изпити. Защо този материал не се покрива както трябва в нормалните учебни часове? А когато отворя учебник направо ми се плаче - все едно учебника не е писан от учител, а от ученик (при това неграмотен)
Обяснението е просто. На тоя нов свят не му трябват образовани и мислещи хора. Трябват му глупави, лесно манипулируеми индивиди, който да бачкат тъпа работа, да плащат данъци и много да не се обаждат. Затова образователната система е пълна каша, учебниците са абсолютна бъркотия - едно за главата, друго за краката. Умните деца, които ще са бъдещи лидери успяват да изплуват от тази тиня. Другите - виж по-горе.
А дали може родителите, чрез наети адвокати да заведат един колективен иск срещу МОН и правителството за нарушени права и дискриминация на болни хора и такива със специфични потребности. И след решението на нашия съд, ако не е в тяхна полза да заведат едно дело в Европейския съд за правата на човека. На BG дебилните чиновници и законотворци им трябват само европейски съдебни решения, иначе не могат да мислят и изпълняват служебните си задължения!!!
А беше време, когато всяко следващо поколение излизаше по-образовано от предишното. Беше време, когато децата знаеха доста повече от родителите си. Сега е точно обратното, да видим докъде ще стигнем.
Няма нищо идеално в този живот. Няма идеално справедливи изпити, конкурси, закони, съдилища. Все някой е ощетен несправедливо. Те това е.
Защо изобщо има матури ? в 4-ти, 7-ми , 10-ти и 12-ти клас ?! Как така преди всички завършваха средно образование без нито една матура ? По-слабо ли са образовани ? Какво постигаме с тези матури , освен пълнене гушите на определини индивиди ? А всичко , което причиняваме на децата ?
За да има оценяване по общи критерии, а не в село долно нанагорнище да пишат 6-тица и на тези дето не знаят да пишат, а ученици в елитни училища да имат по-ниски оценки въпреки че знаят много повечче. Външнпто оценяване в 4, и 10 клас (наричано погрепно матуури) е да се види нивото на знания и качеството на преподаване , за самите ученоци няма съществено значение
Някой си в долно нанагорно имал шестица ! А сега какво е ? Шестици имат само тези, които са ходили на правилните уроци ! Кое е по-порочно ?
Животът понякога не е справедлив! Някой използват несправедливостта като оправдание, други извличат ползи от нея! Това е разликата между силния и слабия човек. Съжалявам за детенцето с шарка, но работата на родителите е да му вдъхнат смелост да гони мечтите си. Една година не е нищо - ако не се класира в това училище, ще иде в друго, ако не е в София ще учи желаната специалност в Перник, например! Ще види какво е да живее в общежитие и ще се запознае с нови яки приятели! Ще бъде самостоятелно! Нещо, което е табу в българското общество - още има хора, коото смятат, че трябва до петдесетака да живеят с мама и тате, докато ония хвърлят топа! Успех на всички! Живота ни поставя на изпитания, и както по-долу споменаха - направят ли се изключения, системата ще бъде опорочена! От двадесет човека, ще се явят 2000 на трета дата!
Приятел, изпитите след 7-и клас са може би най-важните в живота. Приказваш пълни глупости
Винаги ще има неразбрали! Колкото по-рано едно човече се научи, че да излезе от зоната си на комфорт е най-доброто, което може да му се случи, толкова по-добре! Няма да говоря за личния си живот и какво съм постигнал, но в живота е така! И когато обстоятелствата са срещу теб и не можеш да ги промениш имаш два избора - или се нагаждаш, или вкарваш всичките си усилия и енергия да ги промениш! Но това винаги коства и време. И за да не си another brick in the wall избираш една от двете опции. Примиряването те вкарва в каймата!
И какво токова им е важното ? По мое време нямаше подобни дивотии. Да сравним кой е по-образован а ?
Инженерче, какво общо имат личните ти драми, с това което пише в статията? На децата, по независими от тях обстоятелства, им е отнета възможността да се явят на изпит, който в голяма степен предопределя бъдещето им. Тия глупости как живота бил несправедлив не би трябвало да са приложими в този случай.
С едно изречение: благословен е този, който успява да обърне лошите обстоятелства в негова полза. Научете децата си на това! Едно дете няма да се научи да върви уверено, ако не падне на носа си два пъти! И не, не казвам, че системата е перфектна, но като напишат подобни провокиращи статии, та като се нададе един вой ... Една коренна промяна на изпитния процес, която ми идва на ум е всеки ученик си има уникално ID, дава се времева рамка с два кабинета в училище, където има наблюдател. През предварително направен app детето се чекира, че е в стаята и му се спуска уникална тема. Матурата да се провежда в рамките на един месец, като всеки ще има стимул да я завърши отначало, а не в края, защото точно накрая ако те хване шарка или се разболееш - ами ... да си я направил по-рано!
в седми клас да живее самостоятелно - тоест да си изкарва парите за прехраната и ежедневните нужди самостоятелно в Перник , балансирайки с учлище и някак си заобикаляйки БГ законодателството, за работа и живот без надзор от възрастни на малолетни и непълнолетни , а и паралелно да си следва мечтите за усвояване на някаква професия, което налага дипломи, което налага присъствие в училище и всичко произлизащо от това? Добра идея, може да следва мечтите си като децата в Китай , Индия, Непал, Руанда, Боливия..Хей, чудесна идея , като не може да се пребори с трудностите на живота в развита европейска държава, член на ЕС, да емигрира лигьото в третия свят, да види как катачйчетата блъскат във фабриката и гонят образование в същото време.
Така е , животът не е справедлив. Но държавата е длъжна ! Държава , в която няма поне малко ред и справедливост, бързо приключва. Нашата държава в момента е поела по този път.
Българското образУвание отива към Закриване -скоро на абитурентите ще дават Буквар и Таблицата за умножение ...
Най-добре да направят като матурата при 10клас. Явяваш се Май, ако не я вземеш се явяваш на поправка Септември преди началото на новата учебна година. Две дати са неуместни, най-,малкото защото въпросите и отговорите ще изтекат в интернет и оценяването ще се опорочи. Или ако има втора дата трябва да е с различен тест и тема.
Убеден съм, че ако се допусне повторно явяване на деца, които са с болничен лист, то тези деца няма да са 21 както сега, а ще са няколко хиляди...
Нормално е да се дадат две дати, примерно в рамките на две седмици... Така, който е пропуснал първата дата по болест или друга сериозна причина, отива на втората..
В България хората все още са с онзи комунистически манталитет- каквото каже партията, не е нужно ние да разсъждаваме.
Много изпити и тестове не подлежат на отлагане или отмяна - включително такива, за които се заплаща - пример - в ИТ индустрията сертификационните тестове. Плащаш си за второто явяване пак.
Точно в ИТ индустрията можеш да се явяваш повече от един път! Всички включват опция при неуспех от първия път. Стига. писахте глупости, от които си нямате понятие!
А е толкова просто - пуска се втора дата в определено училище за съответния град - и се явяват всички деца, които са пропуснали първата дата по здравословни причини.
Доста тъпо, най-важните 5 години от образованието ти всъщност се определят от 2 дни по 3 часа. Няма втори шанс - това е. Тези 5 години понякога са основата, в която се подготвяш дали да си строителен работник или строителен инженер, монтьор или създател на двигатели, санитар или лекар.
Някога и за университет имаше по 1 изпит и каквото направиш. И си мисля, че тогава висшето образование беше по-добро.
Разберете МОН е паразитно образУвание и трябва да се изреже! Трябва да се разкарат тези гнусни чиновници, които нямат и грам интелект! Съсипаха образОванието за едни 30 години и не пускат колала! На тези 21 деца можем само да пожелаем да се преборят с психическия натиск на тези уж толкова важни събития! Пожелавам ви да се образовате напук на МОН и да успеете да разбиете този тумор, който има за цел да съсипва!
Ами правилно! Дай сега ако някой е с шарка или две счупени ръце да му дадем 2...3 дати за кандидат-студентски изпити или кандидатстване след 7ми клас. Как да стане а? Ами няма как да стане - това е положението, да не се е разболявало или чупило ръцете си.....
Дано следващият път когато нещо важно ти предстои да ти се случи да се разболееш и да си счупиш и двете ръце! Подобни индивиди сте на дъното заради липсата на какъвто и да е интелект! Дебил!
За висше можеш да кандидастваш всяка година, ако искаш, след средно обаразование, но за след 7 клас нямаш никакъв шанс. Така ,че изказването ти е недомислено.
И още три страници да напишеш той няма да вдене! Вижго какъв изказ има и си прави сметката какво нищожество е!