"Лапатарев" ЕООД е един от българските производители, който доставя за Лидл България качествени зеленчуци - зелена и червена капия, пресен лук и чесън, репички, патладжан и праз - свежи и проверени за над 700 вида остатъци от пестициди. Защо избра да работи с Lidl и какво бе за него и екипа му изживяването да участва в рекламната кампания на веригата, разговаряме със Станимир Лапатарев, управител на "Лапатарев" ЕООД.

Г-н Лапатарев, как решихте да се занимавате с производство на зеленчуци и как се разви във времето Вашето стопанство?

Включвах се в отглеждането на зеленчуци и плодове в домашната ни градина с желание още като дете. Харесваше ми силата на земята и как малкото семенце се превръща в растение и дава храна. Като агроном по образование, на 25 години реших да наема 10 дка земя и да се захвана сам с производството на зеленчуци. С времето научавах нови неща, ставаше ми все по-интересно, учех се от грешките си в процеса по създаването на все по-качествена продукция. Днес обработвам 2500 дка в землищата на с. Труд и с. Калековец, където отглеждам домати, чушки, патладжан, репички, праз, зелен лук и чесън, зеле, карфиол, както и зърнени култури за сеитбооборот. Следя лично всички останали процеси, като имам и 10 души постоянен персонал, а сезонните ни работници са над 50.

Така, макар че всичко започна като семеен бизнес, вече доста се разрасна. Установихме, че пазарът проявява интерес към зеленчуците ни, независимо от сезона, затова стартирахме изграждането и на оранжерийно стопанство. Това ни позволява да доставяме част от продукцията си целогодишно и същевременно можем да осигуряваме работа на повече хора.

За да растем, разчитаме на силата на технологиите. Използваме трактори, оборудвани с автопилот - интелигентни системи от най-ново поколение. Наред с това стопанството ни притежава сертификата Global G.A.P. за добри земеделски практики и GRASP за работни и социални практики. А този сертификат е задължителен за всеки производител, който иска да работи с Лидл България, защото те прилагат три пъти по-строги от законовите изисквания за остатъци от пестициди за гарантирането на тяхното отлично качество.

Какъв партньор е Лидл България и какви са ползите за вас от подобно партньорство?

Всичко започна от едно изложение в София. Истината е, че аз потърсих Лидл България. Тогава осъзнах, че пътят за успеха на българския производител минава през търговските вериги, защото пазарът е сигурен, може да се направи план за производството и съответно за пласмента. На нас Лидл България ни помага с гарантирания обем на продукция, като голяма верига със 111 магазина в цялата страна, а аз се съсредоточавам в това, което умея най-добре - производството на зеленчуци.

За Lidl произвеждаме 12 наши артикула, сред които зелена и червена капия, пресен лук, чесън, репички на връзка или плик, патладжан, праз. Съвместната ни работа е в полза на клиента, а реализираните обороти и печалба позволяват на нас, производителите, да инвестираме в земеделски земи, машини за пакетиране и обработка, да сме иновативни и да внедряваме нови технологии. Пак казвам - целта ни е да произвеждаме висококачествени продукция, която в днешно време изисква голямо вложение, но не всеки би я оценил. От страна на Lidl имаме партньор, който може да си позволи това качество, търси го, защото желае да го предостави на своите клиенти.

Какво ви костваше като усилия да покриете сертификацията по GlobalG.A.P. и това голяма пречка ли беше за Вас?

Сертифицирането е задължително за всяка фирма по света, която иска да е конкурентоспособна. Ние също предприехме тази стъпка, целият процес отнема около година, но си заслужава усилията - партньорите ни могат да разчитат на винаги свежа и качествена продукция.

Ние, като производители, гарантираме за качеството на стоката. През годините сме следвали наложената от Лидл България практика до клиента да стигат единствено и само качествени зеленчуци. Имаме изключително стриктен контрол на качеството. От една страна, ние правим изследвания, преди да пуснем стоката към магазините, а от друга - Лидл България също анализира и тества продукцията за над 700 вида остатъци от пестициди в независими лаборатории в Германия и Гърция.

Какви иновации прилагате във вашето производство и до какъв резултат водят те?

Иновациите са изключително важни за нас, защото ни отличават и ни помагат да растем. В стопанството ми всичките трактори и други машини и са оборудвани с автопилот. Те са улеснение да оператора и гарантират качество на обработките. Механизаторите само завеждат машината до полето, а автопилотът я управлява за прецизни обработки до 2 см отклонение от браздата. Дисплеят е като таблет, близо 20 сателита осигуряват непрекъсваемост на връзката и това много улеснява работата. Засяваме, култивираме, пръскаме, берем само в тези линии. Първите автопилоти закупихме преди 5-6 години и впоследствие всяка нова машина веднага се оборудва. Постоянно внедряваме иновации и най-съвременни технологии, защото качеството на обработките ни отличава. Такъв пример е нашата голяма модернизирана линия за измиване на по-рано произведения праз, която го подготвя за реализация през зимата.

Снимка: Лидл

Наскоро ви видяхме в реклама на Lidl за тяхната кампания за свежи плодове и зеленчуци. Как ви възприемат приятели и роднини, след като ви видяха на телевизионния екран?

Веднага се съгласих да участвам в клипа. Организирах предварително производството така, че да можем да се посветим изцяло на снимачния ден. Беше незабравимо. Срещнахме се с капитана на волейболния отбор мъже Цветан Соколов, който е чудесен човек и наш нов приятел. Той е звезда! Беше впечатлен от обема и организацията на производството ни. В рекламата Цветан трябва да отхапе прясна чушка и се снимаха дубли, докато се получи най-добрата ситуация. Във всеки дубъл той си хапва чушки, и пак, и пак снимат... Накрая на деня каза, че е изял толкова чушки, колкото никога досега. Така че хубавите спомени и новите приятелства остават като бонус от процеса по заснемане. Зеленчукопроизводството е много динамично и мнозина се отказват, защото срещат редица трудности. Ние не сме от тях, няма да се откажем. Производството на качествени зеленчуци е нещото, което мога и искам да правя и занапред.

Рекламните клипове от кампанията на веригата можете да видите на: https://www.lidl.bg/volleyball


Материалът е предоставен от Лидл.